Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  LAKTOSFRI MJÖLK!!??  (läst 5738 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« skrivet: 16 feb-17 kl 20:41 »
Någon som kan ämnet? Jag undrar om den är gjord på "gammal" mjölk och om den innehåller höga/högre halter konserveringsmedel!? Isf varför gör man på gammal mjölk och vadå gammal?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #1 skrivet: 17 feb-17 kl 06:47 »
Gammal mjölk?

Mjölken behandlas med ett enzym som bryter ner laktosen och sen pastöriserad den som vilken annan mjölk som helst.

Kan inte komma på nån mjölkprodukt med konserveringsmedel i.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #2 skrivet: 17 feb-17 kl 08:39 »
Om man "bara" behandlar mjölken med enzymet laktas, så bryts laktosen ned till glukos och galaktos, det gör mjölken sötare. Valio har i stället en teknik där de först kör mjölken genom en kromatografikolonn som binder laktos, sedan enzymbehandlar de mjölken för att få bort de sista resterna av laktos, den blir då inte söt och får också lägre återstående laktoshalt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #3 skrivet: 17 feb-17 kl 08:43 »
En intressant sak i sammanhanget är forskningsstudien om att ökat mjölkintag skulle förkorta livet.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/amina-manzoor-for-tidigt-att-sla-fast-att-mjolk-ar-farligt/

Om det är galaktosen som är problemet, så skulle det alltså inte hjälpa att dricka laktosfri mjölk som bara behandlats med laktas, eftersom man ändå får i sig galaktosen då

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #4 skrivet: 17 feb-17 kl 08:52 »
Innan man börjar dränera hushållskassan genom att betala onödigt mycket för laktosfria mjölkprodukter så bör man förvissa sig om att eventuella besvär man har verkligen beror på laktosen.
Många som tror sig vara laktosintoleranta har i själva verket problem med att de inte tål homogeniserat fett.
Det är lätt att testa - om man får besvär av vanlig homogeniserad mjölk direkt ur paketet, men däremot inte får besvär om man t ex har kokat upp mjölken eller blandat den med en skvätt vispgrädde innan förtäring, så är det homogeniserat fett som är problemet.

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #5 skrivet: 17 feb-17 kl 11:23 »
Varför ska man dricka mjölk överhuvudtaget?
Prova soja eller havremjölk och må så mycket bättre..

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #6 skrivet: 17 feb-17 kl 15:05 »
Jag har inte testat om jag är laktosintolerant men min mage blev mkt bättre när jag fick rådet att använda laktosfri mjölk istället. Men det är något lurt för jag kan äta glass och andra mejeriprodukter som inte är laktosfria utan att få ont i magen......så jag vet inte vad som gjort magen bättre på endast det. Efter den infon jag fått så går det inte att göra laktosfri mjölk på färsk mjölk utan att den måste först stå och bli "gammal"......därför tillsätts konserveringsmedel för att den ska hålla? Och tydligen ska vanlig mjölk också innehålla konserveringsmedel fast i lägre dos...... Jag vet absolut inte! Min käre far ringde och påtalade detta för mig när han sett något program om detta. För han vet att jag vill undvika konserveringsmedel och ville påtala att det tydligen finns i "min" mjölk.......jag fattar ingenting....Har alltid trott att mjölk är fri från konservering fast jag har undrat varför laktosfri håller längre och självklart haft mina funderingar vad gäller mjölken som säljs med "långt" datum......

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #7 skrivet: 17 feb-17 kl 15:13 »
Varför ska man dricka mjölk överhuvudtaget?
Prova soja eller havremjölk och må så mycket bättre..
Gick över till soja och havremjölk helt under en period på över 1 år men min mage gick "sönder" så klarade inte det.....Vill egentligen inte heller dricka "bröstmjölk" som är avsedd för bebis kalven egentligen.....men den rundan går jag inte in på här..... Har svårt för havremjölk i kaffe och te.....men jag försöker få in det mer och mer till gröten, bak, bröd, sås osv. Rismjölk ska man inte förtära varje dag och cashew blir för dyrt.....så det är nog havren som får ta mer plats.....

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #8 skrivet: 17 feb-17 kl 16:09 »
Jag har inte testat om jag är laktosintolerant men min mage blev mkt bättre när jag fick rådet att använda laktosfri mjölk istället. Men det är något lurt för jag kan äta glass och andra mejeriprodukter som inte är laktosfria utan att få ont i magen......så jag vet inte vad som gjort magen bättre på endast det. Efter den infon jag fått så går det inte att göra laktosfri mjölk på färsk mjölk utan att den måste först stå och bli "gammal"......därför tillsätts konserveringsmedel för att den ska hålla? Och tydligen ska vanlig mjölk också innehålla konserveringsmedel fast i lägre dos...... Jag vet absolut inte! Min käre far ringde och påtalade detta för mig när han sett något program om detta. För han vet att jag vill undvika konserveringsmedel och ville påtala att det tydligen finns i "min" mjölk.......jag fattar ingenting....Har alltid trott att mjölk är fri från konservering fast jag har undrat varför laktosfri håller längre och självklart haft mina funderingar vad gäller mjölken som säljs med "långt" datum......

Det är s.k. alternativa fakta som brukar spridas via sociala medier!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #9 skrivet: 17 feb-17 kl 23:55 »
Det som skiljer mjölken med längre hållbarhet från annan är att den är pastöriserad vid högre temperatur. Om det skulle finnas konserveringsmedel tillsatta, så skulle det stå på innehållsdeklarationen, det är bara att läsa innantill!

Seniorkvinna

  • Inlägg: 251
    • Medelpad
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #10 skrivet: 18 feb-17 kl 09:10 »
Tidigare när min mage blev som en ond böld trodde jag att det berodde på Laktosen . Men det visade sig att det är mjölkprotein som jag inte tål 👍 Numera är det havremjölk som gäller och magen mår fint igen .

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #11 skrivet: 18 feb-17 kl 10:18 »
Skogsbönan, det är ju inte alla mejeriprodukter som innehåller stora mängder laktos.  I ost går det mesta laktosen bort i vasslan,
i filmjölk och yogurt äts laktosen av mjölksyrebakterier som gör det surt.  Vispgrädde innehåller en viss mängd laktos.

Vanlig mjölk är väl det som har mest laktos.  I  lättmjölk är det ju bara protein och laktos som ger näring (förutom diverse spårämnen), i helmjölk finns också fett.

Det är egentligen normalt att vuxna däggdjur inte tål laktos. Men däggdjursbebisar att byggda för att dricka mjölk och har ett enzym som bryter ner det.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #12 skrivet: 18 feb-17 kl 11:28 »
De alternativa fakta som Kurt påpekar härstammar från tillverkarna av havremjölk mm. Typiskt att folk går på dessa grejor som företagen sprider ut bara för att få ut produkter och tjäna ännu mera pengar på lättlurade konsumenter. En annan forskningsraport visade nyligen att det kan vara illa för kroppen att undvika laktos om man inte bevisat är intolerant. Och en vecka senare är mjölken plötsligen nästan giftig.
En vecka är det mjölken, sen laktosen, sen tomater osv. I själva verket är det forskare som måste visa att de gör nånting för pengarna de får. Påfallande är att de flesta av dessa larmraporter dyker upp ett par veckor före årsskiftet, när det är dags att ätska nya anslag till forskningen kommande år. Då gäller det att visa att man har gjort nåt det senaste året.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #13 skrivet: 25 feb-17 kl 21:18 »
Boys and Girls för hundan, vi befinner oss på alternativ.nu, inte på köpaindustrimat.nu 8) ! Lösningen på de magproblem vissa får av att dricka en viss typ av industriprocessad mjölk, löses inte genom att istället köpa en annan typ av industriprocessad mjölk.
Den mjölk du själv mjölkar ur din egen ko/get/fårs juver är garanterat varken UHT-pastöriserad, separerad, behandlad med enzymer, homogeniserad eller ens förpackad i TetraPak. Troligen mår din mage bättre av att dricka den gårdsegna mjölken. Om du vågar, vill säga, enligt Livsmedelsverket är konsumtion av opastöriserad mjölk att likställa med riktigt dödsföraktande extremsport...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #14 skrivet: 29 mar-17 kl 07:44 »
Boys and Girls för hundan, vi befinner oss på alternativ.nu, inte på köpaindustrimat.nu 8) ! Lösningen på de magproblem vissa får av att dricka en viss typ av industriprocessad mjölk, löses inte genom att istället köpa en annan typ av industriprocessad mjölk.
Den mjölk du själv mjölkar ur din egen ko/get/fårs juver är garanterat varken UHT-pastöriserad, separerad, behandlad med enzymer, homogeniserad eller ens förpackad i TetraPak. Troligen mår din mage bättre av att dricka den gårdsegna mjölken. Om du vågar, vill säga, enligt Livsmedelsverket är konsumtion av opastöriserad mjölk att likställa med riktigt dödsföraktande extremsport...

Online Ahead of Print: March 28, 2017

"On May 5, 2014, a hospital in Västra Götaland and County informed the County Medical Officer (CMO) about a case of frequent bloody diarrhea in a preschool teacher with a symptom onset on May 1"

"In April–May 2014, an outbreak of campylobacteriosis occurred after a preschool visit to a dairy farm in the South Western part of Sweden" Eleven cases were identified, and
Campylobacter jejuni was isolated from eight of them. Seven of the cases were 2- to 7-year-old children. We found the highest attack rates among those who usually drink milk (45%) and those who consumed unpasteurized milk during the farm visit (42%). No cases were unexposed (risk ratio incalculable). As result of the farm investigation, Campylobacter was isolated from cattle on the farm. Genotyping with pulsed-field gel electrophoresis and whole genome sequencing confirmed that human and cattle isolates of C. jejuni belonged to one cluster. Thus, cattle on the farm are considered the source of infection, and the most likely vehicle of transmission was contaminated unpasteurized milk. We recommend consumption of heat-treated milk only and increased awareness of the risk of consuming unpasteurized milk."

 doi:10.1089/fpd.2016.2257.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #15 skrivet: 29 mar-17 kl 11:13 »
Varför ska man dricka mjölk överhuvudtaget?  Prova soja eller havremjölk och må så mycket bättre..
Kemikaliebesprutad soja från skövlad regnskog då kanske?  Som förgiftar fattiga arbetare?  Varför ska vi producera hemma, när det går att köpa anonym processad mat i affären ... ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #16 skrivet: 05 apr-17 kl 18:49 »
"In April–May 2014, an outbreak of campylobacteriosis occurred after a preschool visit to a dairy farm in the South Western part of Sweden" Eleven cases were identified, and
Campylobacter jejuni was isolated from eight of them. Seven of the cases were 2- to 7-year-old children.
Inte roligt för de 11 drabbade barnen, även om det var 3 år sedan. Ännu mindre roligt är det för det fyrsiffriga antal svenskar som årligen drabbas av campylobacter efter att ha köpt hem kycklingkött från mataffären...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #17 skrivet: 05 apr-17 kl 19:21 »
Inte roligt för de 11 drabbade barnen, även om det var 3 år sedan. Ännu mindre roligt är det för det fyrsiffriga antal svenskar som årligen drabbas av campylobacter efter att ha köpt hem kycklingkött från mataffären...

Hur stor andel av befolkningen äter kyckling resp. dricker opastöriserad mjölk?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #18 skrivet: 06 apr-17 kl 01:38 »
Det går att pastörisera egen mjölk.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #19 skrivet: 06 apr-17 kl 03:41 »
Det går att pastörisera egen mjölk.

Nja, eftersom det svårt att kyla den effektivt och snabbt så blir resultatet då oftast att man värmer den längre och det skadar näringsinnehållet. Men Campylobacter, Listeria och Cryptosporidium är ju sällan dödliga utan det är när EHEC blir vanligare (som det redan är i flera Europeiska länder), som de stora problemen kommer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Hans Hultén, fri, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser