Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bedömda djur enligt rasstandard?  (läst 9395 gånger)

19anna76

  • Gäst
Bedömda djur enligt rasstandard?
« skrivet: 23 aug-09 kl 08:44 »
hej på er!!
Undrar hur vanligt det är av alla er som är inne här på sidan att ni får era hönor bedömnda av SRFs domare och att ni följer rekomendationer och endast avlar på de djur som följer standard och inte har fel dom kan förvärras och gå vidare i avel.

JAg har silkeshöns och stor silverrandig wyandotte och jag har själv fått mina höns bedömda och kommer endast att avla på dom som är helt rastypiska...men det är ju mycket större jobb med detta och det krävs ju väligt många fler kycklingar för att få fram fina exemplar..

men jag tycker ändå fördelarna överväger om man skall bevara rasrenheten...

eller?, vad tycker ni?? hur gör ni??

skulle ni ex avla på en silkeshöna som har en tå som sitter lite högt upp eller som har för stor kam? Eller på en silverrandig wyandotte som inte har tillräckligt stark färgteckning?







ann

Åsa.S

  • Inlägg: 22
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-09 kl 09:00 »
 Hej Ann

Intressant!!!!
Jag tror att det finns många som struntar i rasstandard och lika många som inte ens vet att det finns en sådan!!!

När jag började med höns för ca 10 år sedan så var det färg på hönsen och antal ägg som styrde
men nu (försöker) avlar jag bara på djur som följer standarden.
Svårigheten är  att veta vad standarden säger om de raser man har- jag äger ingen nu , men den står på önskelistan.
jag tycker därför det är väldigt roligt och intressant att få mina djur bedömnda av en SRF dommare.

Jag tycker det ochså är bra att kunna diskutera en bedömning av sina djur i en miljö som inte är fylld av krav såsom en stor utställning
 Jag fungerar så att alla tusen frågor jag har "poppar" upp  såsom näbbfärg , kammar ,färger ,fortsatt avel för att avla bort ett fel..................
massor av frågor!!!!!!!!!!!!!

Roligt att dommare vill dela med sig av sina kunskaper och vilja svara på våra frågor!!
Eller Hur

MVH Åsa Svantesson

19anna76

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #2 skrivet: 23 aug-09 kl 09:12 »
hej!!
kul att du håller med!!! Jag tycker verkligen att det är en viktig sak, speciellt om man skall kalla sig uppfödare..!! De flesta hönsföreningar arrangerar klubbdagar där man kan komma med sina djur och få dom bedömda och poängsatta av utbildade domare av SRF.  Har man sen lyckats få ihop en bra avelsgruppp så får ju hobbyn en helt annan dimension..tycker jag iaf!! då har man ju också ett mål att sträva mot och man vet utifrån standard för raserna vad man skall vara uppmärksam på.

Sen behöver det ju inte betyda att man inte kan ha kvar djur som inte följer standrad, men man skall inte avla på dom, och inte heller sälja avelsägg från dom.. för gör man det för att "tjäna pengar" sprider man ju djur som inte är rasrena..

Åsa.S

  • Inlägg: 22
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #3 skrivet: 23 aug-09 kl 10:17 »
Hejsan

Håller Helt och hållet nmed dig!!!!!!!!!

MVH Åsa Svantesson :)

Ingemar

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #4 skrivet: 23 aug-09 kl 10:26 »
Så ni menar på fullt allvar att om ni har tre hönor, en utmärkt skrocka, en som värper bra - bägge med färgfel - och en som inte ruvar och värper sporadiskt, skulle ni avla på den som är ren i färgen?

19anna76

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #5 skrivet: 23 aug-09 kl 10:55 »
jag hade nog funderar över varför hönan inte värper bra...foderbyte etc?? Är det värphöns man är ute efter, endast för att äta äggen så är det ju en helt annan sak och då väljer man väl en ras som är just en värpras.  Inget säger väl att man inte kan ha både och...En grupp med värphöns och en annan avelsgrupp där man kan sälja avelsägg och kycklingar av en viss eftertraktad ras där man ärligt kan säga att djuren är rasrena och helt enligt rasstandard. Det är väl som med alla hobbies man har....att man alltid vill ha det finaste och bästa av kakan och det är ju också det som jag iaf tycker ger en sporre att fortsätta utveckla och förbättra det man har..


Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #6 skrivet: 23 aug-09 kl 11:21 »
Men om bara en av tio kycklingar i en grupp (som troligen är syskon då?) har rätt näbbfärg, rätt benfärg, rätt färg och form på fjädrar etc, betyder väl inte det att de andra är blandraser eller? Alla är väl fortfarande lika renrasiga? Det är väl mer en naturlig variation inom rasen att inte alla blir lika perfekta väl?

Ska man misstänka inblandning av andra raser om man har en höna av viss ras som inte följer rasstandarden till punkt och pricka då? T ex en sussex vit svart colombia som har svarta stänk på ryggen, jag har en sån och fick höra att det inte skulle vara så, inte för jag bryr mig, mer en nyfiken fråga...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #7 skrivet: 23 aug-09 kl 11:41 »
Att ta upp en sådan här tråd på denna sidan är helt meningslöst.  Avla på rätt djur ni som är måna om ras och standard och de som inte är det tala om det när ni säljer ägg eller djur av små kycklingar. Valet är ju naturligtvis frivilligt MEN man ska säga det när man säljer! :o

19anna76

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #8 skrivet: 23 aug-09 kl 12:27 »
ok, håller med dig...kanske är fel forum att diskutera rasrenhet och dyl på den här sidan..

men visst vore det bra om det kunde stå efter varje ras man har på sin avelslista inför nästa år om det är godkända bedömda djur enl. standard eller inte... då är det ju fram mer intressant att betala för avelsägg man köper och som säljare kan man ju självklart ta ett högre pris samt garantera det man säljer.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #9 skrivet: 23 aug-09 kl 16:02 »
Men om bara en av tio kycklingar i en grupp (som troligen är syskon då?) har rätt näbbfärg, rätt benfärg, rätt färg och form på fjädrar etc, betyder väl inte det att de andra är blandraser eller? Alla är väl fortfarande lika renrasiga?

Det där är jag också nyfiken på! Kan inte tolka raderna nedan på annat sätt än att djur som inte ser rätt ut enligt standarden inte är rasrena. Hur funkar det?

Sen behöver det ju inte betyda att man inte kan ha kvar djur som inte följer standrad, men man skall inte avla på dom, och inte heller sälja avelsägg från dom.. för gör man det för att "tjäna pengar" sprider man ju djur som inte är rasrena..

19anna76

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #10 skrivet: 23 aug-09 kl 16:58 »
En sak som ställer till det för många är ju inavel, och det har ju inget med rasrenhet att göra utan de fel som inavel skapar hos efterkommande generationer skapar man ju själv genom att sätta ihop avelspar som kommer från samma föräldrar linjer. I vissa fall går det bra ändå, ett tag iaf..men problem som fula näbbar, konsiga sneda, eller sammanväxta tår har oftast ingen annan orsak än inavel...
Därför skall man ju vara ytterst noga när man köper 1 par djur, alltså tupp och höna, av någon och man planerar att avla på dom, att man verkligen är säker på att det inte är två syskon man köper.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #11 skrivet: 23 aug-09 kl 17:20 »
Så ni menar på fullt allvar att om ni har tre hönor, en utmärkt skrocka, en som värper bra - bägge med färgfel - och en som inte ruvar och värper sporadiskt, skulle ni avla på den som är ren i färgen?

Jag ställer inte ut mina höns eller tar dom till bedömningar (gillar inte smittoriskerna), men försöker ändå följa Rasstandarden så gott det går....  Jag har faktiskt ställt ut EN gång och fick bra kritik så helt fel ute har jag kanske inte varit :)
 Jag tycker ändå att ditt sätt att fundera på saken är lite för Svart/Vitt...
Jag tror ingen struntar i om hönsen lägger ägg eller inte (vad ska man då avla fram kycklingar från? ;)).
 Man ställer sig inte och väljer bland 3 höns om man verkligen är intresserad av utställning, då kläcker man fram många och väljer de bästa, men självklart ska hönsen fungera som "Höns" också... Man väljer inte en sjuk och klen höna bara för att den har "rätt" färg. (I alla fall gör inte de Utställare jag känner det).
   Själv har jag valt att lägga mest krut på att välja så bra tuppar som möjligt, dom sprider ju sina gener mycket mer än vad en enda höna gör. Har jag fem tuppar så väljer jag den "Snyggaste", men är han elak mot folk och hönor så spelar det ju ingen roll hur snygg han är, då tar man väl den näst snyggaste.
 Sen tycker inte jag att en höna är Blandras för att den inte följer Standarden till punkt och pricka om den inte är korsad med någon annan ras.
 Den är helt enkelt inte rastypisk och är inte smart att avla på om man vill följa Standarden :)
 Men det finns säkert någon som vill ha den till "Hushållshöna" så då kan man ju sälja den till en sådan sekulant. Själv hade jag lite "problem" med "Sotade" Laxfärgade Faveroller när jag hade såna, jag sålde dom till folk som ville ha självhushållarhöns och sparade de med bäst färg till vidare avel, men jag skulle ju inte behålla en höna som inte la ägg för att hon har fin färg...
   Mer "Dramatiskt" än så behöver inte urvalet av Rashöns för avel vara.
 Som vid all annan medveten avel på djur så har man vissa Kriterier.... Det har man väl på Lantrashöns också? Dom ska "fungera" och vara pigga och friska, men när man avlar rashöns har man lagt till utseendekriterier också.
                                                   Mvh
                                               Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ingemar

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #12 skrivet: 23 aug-09 kl 17:52 »
Citera
När jag började med höns för ca 10 år sedan så var det färg på hönsen och antal ägg som styrde
men nu (försöker) avlar jag bara på djur som följer standarden.

Det var dessa rader som fick mig att ställa en enkel fråga. Om du dömer mig som svartvit och har förutfattade meningar så ligger nog problemet hos dig.

Jag har många gånger hört om sönderavlade djurraser. Det är väl självklart att äggläggningen eller ruvningen kan bli lidande i längden om man avlar på det sätt som beskrivs av de första författarna i denna tråd? Jag tror att det kan vara intressant att ställa det på sin spets, just för att jag vet att det finns de som ser sina rashöns som produktionsdjur och alltså kanske är intresserade av att INTE köpa sina kommande djur från liknande ställen?


Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #13 skrivet: 23 aug-09 kl 18:06 »
[quote author=Åsa.S link=topic=73091.msg595707#msg595707 date=1251010816
När jag började med höns för ca 10 år sedan så var det färg på hönsen och antal ägg som styrde
men nu (försöker) avlar jag bara på djur som följer standarden.
[/quote]
Ingemar: Om man i detta uttalande läser in: Och pga att jag avlar på djur som följer standarden så struntar jag i om hönsen lägger ägg bara dom ser fina ut, så tycker jag att man ser det Svart/Vitt. (Förutfattade meningar vet jag inte var du hittat?).
 Eller hur menar du egentligen?
 Avlar man på utseendet så utgår man förmodligen från ett större urval från början och väljer efter fler kriterier än vad man gjorde från början när man bara brydde sig om antal ägg och färg.
Man sorterar helt enkelt bort fler djur än vad man gjorde innan man började avla för utställning. Även äggutseende är något man ska ha koll på när man avlar rashöns, så helt ägglösa höns är det ju inte frågan om ;)
                                      Mvh
                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

sallyomolly

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #14 skrivet: 23 aug-09 kl 18:07 »
Jag tycker verkligen att det är en viktig sak, speciellt om man skall kalla sig uppfödare..!!


Då är jag väl ingen uppfödare då som inte ställer ut mina djur pga av smittorisken, dessutom föder jag upp värpisar också som är mycket trevliga och jag korsar dem med gammaldags leghorn för att få trevliga frigående hönor.

Du skrev mycket som jag blev förbannad för faktiskt, orkar inte ta upp allt. Men jag måste säga att jag tycker att det är roligt med mångfald och raserna är kul att de finns kvar så visst kan en standard vara bra men du kan väl inte mena att min uppfödning skulle vara mindre värd bara för att jag inte ställer ut?

Såna problem som du beskriver med inavel det är helt fel, de där defekterna har funntits från början men syns oftare pga av inavel. De dubblar sig då hela tiden, alltså recessiva anlag.


Var och en har sitt område och det viktigaste är att djuren mår bra och att man håller på med det somm man tycker är roligt!!

Inget hindrar att jag tex har värpisar, rashöns och nån lantras, alla är lika vackra!

sallyomolly

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #15 skrivet: 23 aug-09 kl 18:10 »
Lantrasklubben är mycket värt i sverige tycker jag, våra svenska raser är härliga att de finns kvar, jag skulle gärna ha en lantras i genbank om jag hade fått.

Jag tycker det är lika skoj med rashöns, men jag tycker det är viktigt med sådant som inte syns på utställning också, trevliga, lägger så stora ägg som de ska, tillväxten är bra etc. så det finns mycket man måste bedömma själv också.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #16 skrivet: 23 aug-09 kl 18:19 »
Lantrasklubben är mycket värt i sverige tycker jag, våra svenska raser är härliga att de finns kvar, jag skulle gärna ha en lantras i genbank om jag hade fått.

Jag tycker det är lika skoj med rashöns, men jag tycker det är viktigt med sådant som inte syns på utställning också, trevliga, lägger så stora ägg som de ska, tillväxten är bra etc. så det finns mycket man måste bedömma själv också.
Ja, det är mycket man måste bedöma själv :)
Och det gör förmodligen de allra flesta hönsuppfödare, vare sig dom ställer ut eller inte.
Jag själv är Hönsuppfödare utan att ställa ut och känner mig ganska seriös ändå ;)
                             Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

sallyomolly

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #17 skrivet: 23 aug-09 kl 19:15 »
Jag känner mig ganska seriös också dessutom vet jag många som ställt ut mina djur med fina poäng. Då skulle de sett de jag sparat själv :P

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #18 skrivet: 23 aug-09 kl 20:53 »
Men om bara en av tio kycklingar i en grupp (som troligen är syskon då?) har rätt näbbfärg, rätt benfärg, rätt färg och form på fjädrar etc, betyder väl inte det att de andra är blandraser eller? Alla är väl fortfarande lika renrasiga?

om man pratar rashöns (alltså det som är definierat som raser i Skandinavisk Standard, inte lantraser etc) så är defintionen på en rashöna att den ser ut som standarden föreskriver....

Om en höna/tupp som ser ut som det standarden föreskriver som en plymouth rock så är det också en plymouth rock, ser den inte ut som det standarden föreskriver så är det inte, per definition, en plymouth rock.

Detta gäller alltså även om hönan/tuppen kommer från en avelsgrupp med höns och tuppar som enligt standarden är plymouth rock... ser inte avkomman ut som det standarden definierar som en plymouth rock så är det inte heller det... [och konsekvensen blir då att det borde räknas som en blandras]

Det är alltså, när man köper ägg och är intresserad att avla fram det standarden kallar rasrena djur, av intresse att veta om avelsgruppen består av djur som är rasrena enligt standarden eller om avelsgruppen även innehåller icke rasrena djur [oavsett om båda föräldrarna var rasrena]

Ingemar

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #19 skrivet: 23 aug-09 kl 20:55 »
[quote author=Åsa.S link=topic=73091.msg595707#msg595707 date=1251010816
När jag började med höns för ca 10 år sedan så var det färg på hönsen och antal ägg som styrde
men nu (försöker) avlar jag bara på djur som följer standarden.

Ingemar: Om man i detta uttalande läser in: Och pga att jag avlar på djur som följer standarden så struntar jag i om hönsen lägger ägg bara dom ser fina ut, så tycker jag att man ser det Svart/Vitt. (Förutfattade meningar vet jag inte var du hittat?).
 Eller hur menar du egentligen?
 Avlar man på utseendet så utgår man förmodligen från ett större urval från början och väljer efter fler kriterier än vad man gjorde från början när man bara brydde sig om antal ägg och färg.
Man sorterar helt enkelt bort fler djur än vad man gjorde innan man började avla för utställning. Även äggutseende är något man ska ha koll på när man avlar rashöns, så helt ägglösa höns är det ju inte frågan om ;)
                                      Mvh
                                   Charlotte
Nu tycker jag att du är rätt tjatig. Jag har inte angripit dig. Jag ställde en fråga till trådens första två skribenter, som jag tror mig veta att jag inte är ensammen om att fundera på.

Döm mig som svart-vit-seende om det roar dig;)

Hur du än vrider på det, finns alltid en risk att du avlar bort fina egenskaper om du ska ta för snäv utseendehänsyn. Eller är denna diskussion ny för dig??


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser