Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.  (läst 2077 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« skrivet: 16 dec-17 kl 18:12 »
Det diskuteras i stora bråktråden, som städas lite då och då, så att det blir svårt att förstå.
Så jag startar en ny tråd som handlar om hur det fungerar med de nya reglerna som nämnts ska börja gälla 2020.

Jag är nyfiken på om det gäller alla hus?
Fritidshus, garage och förråd?

Vem är det som kollar hur mycket energi det går åt?
Vem räknar vad jag stoppar i pannan?
Hur avgör man vilken del av elen som går till uppvärmning?

Kommer säkert mer funderingar senare

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #1 skrivet: 16 dec-17 kl 18:32 »
när du vill bygga ett hus söker du bygglov. Du måste då kunna visa genom ritningar o annan dokumentation hur mycket energi huset kommer att ta. det finns färdiga tabeller redan idag på isolering och vilka tjocklekar som krävs.detta följs sedan upp genom kontroller när huset är inbott. Köper du ett färdigt t.ex kataloghus så är dessa beräkningar redan gjorda eller om du köper nyckelfärdigt m.m. Bygger du efter eget huvud gäller det alltså att kunna visa beräknad energiåtgång och ha dokumentation för att stödja ansökan om bygglov.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #2 skrivet: 16 dec-17 kl 18:39 »
Om man bygger själv, vad är det som säger att energiåtgången blir den beräknade?
Det är ju många faktorer som spelar roll. Hur varmt man har inne, hur mycket man vädrar, hur kallt det varit ute mm.

Hur kan den som ska kolla göra det?

 

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #3 skrivet: 17 dec-17 kl 09:11 »
Utan att vara insatt i just reglerna efter 2020 gissar jag att de följer tidigare logik, huset ska uppfylla vissa värden vid "normala förutsättningar", dvs gillar du att ha 25 grader inne eller det blir -30 grader ute hela vintern så är det ok att förbruka mer.
Normer och regler skrivs efter årsmedeltemperatur och "typisk" användning. Så om huset uppfyller kraven är det ok hur du än sedan väljer att använda det.

Postat med Alternativ.nu´s app


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #4 skrivet: 17 dec-17 kl 09:17 »
vitsen är ju att bygga huset så att det vid normalanvändning håller gränsvärdena. Sedan är det upp till husägaren/byggherren att  visa att det kommer att bli så.
Observera att egenproducerad energi,t.ex solceller eller solpaneler inte räknas in i energiförbrukningen utan den energin kan alltså nyttjas om man vill ha 25 grader inne.
däremot räknas biobränslen in  då de tillförs utifrån precis som fjärrvärme,köpt el eller annat.

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #5 skrivet: 17 dec-17 kl 09:26 »
vitsen är ju att bygga huset så att det vid normalanvändning håller gränsvärdena. Sedan är det upp till husägaren/byggherren att  visa att det kommer att bli så.
Observera att egenproducerad energi,t.ex solceller eller solpaneler inte räknas in i energiförbrukningen utan den energin kan alltså nyttjas om man vill ha 25 grader inne.
däremot räknas biobränslen in  då de tillförs utifrån precis som fjärrvärme,köpt el eller annat.

Fast även om du vill ha 25 grader är det ok att brassa på med tillförd energi så länge huset uppfyller kravet för normal innertemperatur.
Kraven finns för att säkerställa husens utformning, inte för att reglera användning eller privatpersoners ekonomi.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #6 skrivet: 17 dec-17 kl 09:30 »
Hur kollas det konkret att gränsvärdena hålls från början?

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #7 skrivet: 17 dec-17 kl 09:32 »
Att det görs skillnad på egenproducerad el och tillförd beror på att vissa byggherrar kanske kan påvisa att en mindre isolerad lösning kompenseras av att det finns egen energi att tillgå.

Postat med Alternativ.nu´s app


Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #8 skrivet: 17 dec-17 kl 09:33 »
Hur kollas det konkret att gränsvärdena hålls från början?

Det räknas teoretiskt.

Men det är ju självklart så att utförandet har en stor påverkan. Om allt går ihop sig på ritbordet och det slarvas med täthet eller torkning tex så blir det ju dåligt i alla fall.

Postat med Alternativ.nu´s app
« Senast ändrad: 17 dec-17 kl 09:40 av Wybrewel »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #9 skrivet: 17 dec-17 kl 09:38 »
Det räknas teoretiskt. I bygglovshandlingar ska en sådan beräkning ingå.

Postat med Alternativ.nu´s app


Det har redan framkommit av malarmaster, men åter hur kollas det att det att gränsvärdena hålls?

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #10 skrivet: 17 dec-17 kl 09:41 »
Täthetsprovning görs tex. Eller vilka gränsvärden menar du?

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #11 skrivet: 17 dec-17 kl 10:59 »
Jag hakade på med gränsvärden eftersom andra pratar om det.

Jag menar. Vem kollar att det inte går x kW/m2 mer till uppvärmning än vad max kW/m2 enligt de nya reglerna.

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #12 skrivet: 17 dec-17 kl 11:21 »
Jag hakade på med gränsvärden eftersom andra pratar om det.

Jag menar. Vem kollar att det inte går x kW/m2 mer till uppvärmning än vad max kW/m2 enligt de nya reglerna.

Ingen kollar färdigt hus vad jag vet.
Man kontrollerar ritningar/ beräkningar under projekteringen och under byggtiden finns en kvalitetsansvarig som ska se till att bygghandlingarna efterlevs.
De mätningar som görs under provtiden,  tex fukt i betongplatta och täthet görs för att kunna gå vidare till nästa fas i bygget, tex lägga golv.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #13 skrivet: 17 dec-17 kl 11:25 »
Så med andra ord är det antaganden och beräkningar som gör att kraven uppfylls inte fakta?

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #14 skrivet: 17 dec-17 kl 11:43 »
Så med andra ord är det antaganden och beräkningar som gör att kraven uppfylls inte fakta?

Utan att vara expert så; ja det skulle jag säga.
Men "fakta" är relativt. Du kan mäta på sommaren eller vintern, i södervänt rum eller norrvänt , vindstilla eller kuling... Vad är egentligen fakta?
Vid en beräkning med antaganden eliminerar man massor av osäkerheter och får en siffra som inte är sann, men den är möjlig att jämföra.
Men så funkar ju allting?

Postat med Alternativ.nu´s app


Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #15 skrivet: 17 dec-17 kl 12:01 »
Om jag får filosofera vidare... För oss som köper mjölk - bäst före datum är ju ingen exakt vetenskap. Smakar den bra är den ju bra även om den gått ut.
Samtidigt är det bra för mig som konsument att ha ett datum. Jag köper inte mjölk med en dag kvar eftersom sannolikheten är mycket större att den blir dålig snart.
OT jag vet 😊

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #16 skrivet: 17 dec-17 kl 12:31 »
Om jag får filosofera vidare... För oss som köper mjölk - bäst före datum är ju ingen exakt vetenskap. Smakar den bra är den ju bra även om den gått ut.
Samtidigt är det bra för mig som konsument att ha ett datum. Jag köper inte mjölk med en dag kvar eftersom sannolikheten är mycket större att den blir dålig snart.
OT jag vet 😊

Postat med Alternativ.nu´s app


Det är väll inga EU regler som säger att du inte får äta mat som datumet gått ut på, men vem vet det kanske kommer också?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #17 skrivet: 17 dec-17 kl 12:47 »
Vilka typer av hus gäller de nya reglerna?

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #18 skrivet: 17 dec-17 kl 13:31 »
Vilka typer av hus gäller de nya reglerna?

Här får någon mer kunnig korrigera mig, men vad jag kan läsa ur Boverkets text "Bygg och renovera energieffektivt" gäller det både bostäder och lokaler:

Jag antar (men vet inte) att Friggebod och Attefallshus undantas eftersom bygglov inte krävs för dem på samma sätt.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #19 skrivet: 17 dec-17 kl 14:05 »
Hur är det med fritidshus, garage, förråd?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 3 användare (1 dolda)
DaisyMalone, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser