Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Är buxbom giftigt för mina höns?  (läst 2120 gånger)

cybermyran

  • Inlägg: 13
    • Skåne
Är buxbom giftigt för mina höns?
« skrivet: 21 dec-14 kl 12:19 »
Hej på er alla, mitt första inlägg som ganska nybliven hönsägare. Jag har en flock på åtta som går i min trädgård nu och jag ser att de pickar lite på buxbomen. Jag vet att växten är giftig, men gäller det även fåglar?
Flocken har varit större men en höna åt på en fingerborgsblomma och dog (alla fingerborgsblommorna är uppgrävda nu). Har det någon betydelse att de är kläckta i maskin och inte har haft någon hönsmamma att lära sig av, vad som går att äta och inte?

ChickenSteps

  • Inlägg: 140
    • Halland
    • ChickenSteps
SV: Är buxbom giftigt för mina höns?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-15 kl 19:22 »
Buxbom är giftig men jag är osäker på hur giftig den är för höns. Mina har pickat lite på vår men aldrig några mängder, tror inte den är jättegiftig. Bra att du tog bort alla fingerborg, de är bland de värsta. En del hävdar att djur själva vet vad som är giftigt men det stämmer inte alltid, så det är säkrast att ta bort eller skärma av såna växter. Kolla gärna denna sida, där hittar du oxå länk till SVA ang. giftiga/ogiftiga växter för djur:

https://chickensteps.wordpress.com/category/vaxter-i-honsgarden/
« Senast ändrad: 05 jan-15 kl 19:27 av ChickenSteps »
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

cybermyran

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Är buxbom giftigt för mina höns?
« Svar #2 skrivet: 05 jan-15 kl 20:52 »
Tack ChickenSteps. Jag läste igenom listan och usch, nu blir det en del att göra i trädgården. Jag har både stormhatt och träjon, den där sävenbom och några andra. Kanske får tänka om när det gäller var de ska få gå fritt.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Är buxbom giftigt för mina höns?
« Svar #3 skrivet: 10 jan-15 kl 13:30 »
Fast när hönsen går fritt och har gott om grönt att välja på, brukar de hålla sig till ofarliga växter. Man kan ju ta bort farligheter från de platser där hönsen håller till mest.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Är buxbom giftigt för mina höns?
« Svar #4 skrivet: 10 jan-15 kl 14:21 »
Det finns otaliga exempel på saker som djur gladeligen dricker eller äter trots att de inte tål. Det beror på att vi människor flyttat dem från sin naturliga miljö eller utsätter dem för onaturliga preparat. Två klassiker är hundar och glykol samt katter och russin. /Jan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, larbri, per.martinsson, malbo, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser