Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viadrus vedpanna?  (läst 38349 gånger)

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #40 skrivet: 20 jun-10 kl 11:53 »
He, du anser alltså att de är totalt värdelösa?
Nej, jag vet ingenting om dem. Men jag tänkte att du kanske vill höra något om alternativa lösningar på ett annat problem än frågan du ställde.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

vargahagen

  • Gäst
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #41 skrivet: 20 jun-10 kl 14:29 »
köp en miljögodkänd panna med fläktdriven underförbränning i stället så är du snäll mot miljön :)

louise

  • Gäst
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #42 skrivet: 20 jun-10 kl 14:41 »
ja atlas.. i min ekonomi kan jag inte lägga 15.000 på miljön, sorry. men för tillfället ser grejen ut att ha löst sig med en begagnad miljöpanna:-)

vargahagen

  • Gäst
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #43 skrivet: 25 jun-10 kl 16:51 »

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #44 skrivet: 12 sep-10 kl 11:32 »
Jag hoppas på att nån ska förklara att den inte alls är usel;) Att där är nån kunskap jag missat.
Halloj.
Håller på för fullt att installera en Viadrus hos kund. Har installerat över 10 stycken de senaste 2 åren, men då i första hand på landsbygden.
En gjutjärnspanna har ett beräknad hållbarhet på 25-50 år. Bara det är en orsak till att många som eldar med ved köper just Viadrus.
Bor du på lansbyggd utanför tätbebyggt område, så,välj en Viadrus för bekvämlighetens skull. Men du måste ha tankvolym som är anpassad till pannan.
Den minsta pannan kräver om jag inte minns fel minst 750 - 1000 Liters tankvolym.
Tveka inte i ditt val av panna, men se till att du har många kompisar runt dig när det är dags att lyfta in den. Tung pjäj på 300kg.
Ett litet tips: bygg upp ett fundament på ungefär 40cm(Med lecablock ) Ställ pannan på detta fundament.
Blir mycket lättare att fylla på pannan och att sota.
Det är en liten panna på höjden, men en riktigt monster på effekten.
10 minuter efter du tänt pannan cirkulerar vattnet för fullt till tankarna.
Teacher59.

Med sol i sinne, både ute o inne.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #45 skrivet: 01 dec-10 kl 17:04 »
Min Viadrus U22 har funkat skitbra,men nu vill den sällan gå över 70grader. Vilket är ett problem då bästa förbränningen ligger mellan 80-90.
Nån som har några ideer vad som kan vara fel?

Jag är förövrigt väldigt nöjd med den. Ca 5 år gammal. Installerad av förra ägaren.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #46 skrivet: 01 dec-10 kl 23:55 »
Bara en liten kontrollfråga för säkerhets skull: Är du säker på att panntemperaturen är lägre än normalt, så det inte är frågan om att panntermometern har börjat visa fel?

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #47 skrivet: 02 dec-10 kl 10:46 »
Bara en liten kontrollfråga för säkerhets skull: Är du säker på att panntemperaturen är lägre än normalt, så det inte är frågan om att panntermometern har börjat visa fel?

Har jag inte tänkt på. Men det skulle jag inte tro. Jag tycker att temperaturen i Ackumulatortanken går upp sämre också. men jag kan pröva och se om jag kan få den temperaturen över 70grader.

Erki_och_CJ

  • Inlägg: 1
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #48 skrivet: 03 dec-10 kl 21:00 »
Personligen anser jag att Torbjörn har fel när han säger att man inte ska lägga allt för stor vikt ang verkningsgraden. Nominell verkningsgrad är uppmätt enligt standard, dvs. alla pannor är testade enligt samma "ideala" förhållanden. Vilket gör dessa jämförbara med varandra. Om viadrus pannan har en nominell verkningsgrad på 75% innebär det att den är ca 20% mindre effektiv än de effektivaste pannorna (verkningsgrad på ca 93%). MEN de effektivaste pannorna är ca 24% effektivare än Viadruspannan (Magi!). Den nominella verkningsgraden är ett bra sätt att jämföra olika pannor med varandra.
Torbjörn kanske menade att: Det är inte bara pannans verkningsgrad som ska vara avgörande för valet av panna. - Den finns en hel del annat att väga in också.

- Allt rörandes pannans livslängd, utbytbarhet och tillgång på reservdelar etc.
- Ytterligare andra faktorer, trevlig säljare, hur väl den faller dig i smaken etc.

Huvida en panna är miljögodkänd eller inte är inget som påverkar klimatet/miljön i stort. Det som påverkas är närmiljön, det är också varför vissa kommuner har krav på miljögodkända pannor inom stadsplanerat område - för att det blir lokalt dålig miljö om många har eldstäder med ofullständig förbränning.

Dessutom återstår det till beräkningen hela systemets (panna inkl. allt) verkningsgrad och husets värmeackumulerande förmåga, enkelt: husets isolering.
Jämför:

alt. 1 top-of-the-line panna i separat pannrum och kulvert, pannan sotas sällan (verkningsgraden sjunker) bristande isolering i kulvert och dragiga 2-glasfönster. <- pannan har bra verkningsgrad, nominellt. Men systemets verkningsgrad är lågt pga. stora förluster utanför huset (där vi vill ha värmen). De dragiga 2-glasfönsterna (+ annat) bidrar till ett allt förhögt energibehov..

alt 2. Viadruspanna, i huset och huset har bra skick i övrigt..
- lägre verkningsgrad hos pannan, vilket innebär mer ved.. Bra inomhusklimat och lägre (?) investeringskostnad, & livscykelkostad.

Vi funderade ett tag på alt 1. (Jorå, ett riktigt skithus är vad vi har gällande isolering, allt kan skyllas på förra ägaren), men har lagt pengar på isolering, tätning och en bastu. Vi har fortfarande kallt när termometern kryper ner och tror att vi kommer klara oss bra på ett mindre system (panna och tankar + övrigt) än vad vi beräknade när vi flyttade in för ett år sedan...

- KÖP PANNAN OCH BERÄTTA HUR DET GICK!!

// E

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #49 skrivet: 23 dec-10 kl 09:11 »
Viadruspannorna är en riktigt dålig panna!att inte folk kan förstå detta!!
Dessa pannor ÄR inte gjorda för vedeldning!!
Dessa polackpannor är gjorda för att elda koks i.
Skall ved eldas i dessa så måste dom mer eller mindre byggas om. vissa sätter i någon form av baffel för att bromsa rökgaserna.Har sett 3st viadruspannor som eldas med ved,alla dessa tre har varit kopplade till acctankar.Att då elda dessa pannor på full fyr mot accladdning med rökgastemperaturer uppåt 5-600 graders värme är rena vansinnet för en murad skorsten!!Du bränner ner kåken inom en snar framtid.

En murad skorsten tål max 350c i rökgastemp!!
Därför skall dessa viadruspannor i stället eldas med koks,SOM dom är gjorda för!!
Det är så dom eldar dom i baltlandet där dom är gjorda!

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #50 skrivet: 23 dec-10 kl 10:56 »
Detta är förvisso en Viadrus tråd men kan berätta att det finns bulgariska underförbränningspannor som kostar under tiotusen. verkningsgraden framgår av CE godkännandet.
Har ingen aning om kvaliteten men är man hemmapulare är den säkerligen en bra affär, vem vet, den kanske håller i tjugo år.

teneregubben

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #51 skrivet: 27 dec-10 kl 20:04 »
Låter som att du har "inkörningstermostaten" kvar i laddomaten.
Den skall endast användas för att mjukt köra in systemet.
Om du inte fick med en 90-graders från början (skall ingå) så kontakta din installatör och låt denne avsluta jobbet.
Eller så har temostaten blivit gammal och slapp och bör då ersättas med en ny, men det verkar lite långsökt.
Laddomaten styr panntemperaturen, men det var kanske inget nytt?
Slumpvis upptäckte jag att den har 3 hastigheter, men det har inte med tempen att göra.
Lycka till.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #52 skrivet: 28 dec-10 kl 16:01 »
Laddomat?
Igår gick den utan problem upp till 90grader. Man kan undra varför. Och den funkade bra hela förra vintern.

Problemet är nog att jag gillar teknik,men just detta med rörmockande och mobiltelefoner är så ointressant att jag somnar.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #53 skrivet: 10 jan-11 kl 00:03 »
Viadruspannorna är en riktigt dålig panna!att inte folk kan förstå detta!!
Dessa pannor ÄR inte gjorda för vedeldning!!
Dessa polackpannor är gjorda för att elda koks i.
Skall ved eldas i dessa så måste dom mer eller mindre byggas om. vissa sätter i någon form av baffel för att bromsa rökgaserna.Har sett 3st viadruspannor som eldas med ved,alla dessa tre har varit kopplade till acctankar.Att då elda dessa pannor på full fyr mot accladdning med rökgastemperaturer uppåt 5-600 graders värme är rena vansinnet för en murad skorsten!!Du bränner ner kåken inom en snar framtid.

En murad skorsten tål max 350c i rökgastemp!!
Därför skall dessa viadruspannor i stället eldas med koks,SOM dom är gjorda för!!
Det är så dom eldar dom i baltlandet där dom är gjorda!

Bygger de polska pannor i Baltikum? Eller menar du att Viadrus är en panna för polacker tillverkad i Baltikum?

Sist jag läste om dessa pannor tillverkades de i Tjeckien och bland de bränslen som påstods vara lämpliga fanns inte koks med.

älglund

  • Inlägg: 854
  • Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #54 skrivet: 10 jan-11 kl 01:13 »
Vi har precis bytt vedpanna. Det blev en Ladan-panna. Vi ville ha en billig panna som hade hög verkningsgrad och var miljögodkänd.. Kostade drygt 20 000:-. Men sen tillkommer ju laddomat, acktankar o.s.v , men det gör det ju alltid om man inte har sen förut. Vi letade länge innan vi hittade en som uppfyllde våra krav.
Vi bor i norrland men vi behöver nu endast elda 1 gång/dag. Vi har minskat vedförbrukningen med ca. hälften.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Marqs

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #55 skrivet: 24 aug-11 kl 16:19 »
Älghund! och alla andra ladan eldare funderar på en ladan panna. Fungerar de bra ?

ulfgustav

  • Inlägg: 29
    • Lappland
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #56 skrivet: 27 aug-11 kl 09:25 »
Hej
Bytte ut en gammal Albin mot en Vadrus panna för 4 år sedan har den kopplat mot 1500 lit acc.tank har laddomat styrning.
Detta fungerar utmärkt och jag har inga som helst problem med varken dålig verkningsgrad eller hög rökgastemperatur.
Efter uppstart så ligger rökgastemperaturen stabilt på ca 300 gr.
En stor fördel med denna panna är att det är en självdragspanna. Jag har även instaallerat ett spädluftspjäll på skorsstenen vilket ger en fin balans vid eldningen.
Verkningsgraden i alla pannor beror på vedkvalitet och skötsel, Viadrus pannan är lätt att "mellansota" vilket jag gör. Man kan med lätthet se på rökgastemperaturen hur den skiljer sig mellan nysotad och osotad panna.
Viadrus tillverkas i Tjeckien och det är en panna avsedd för ved och inter för något annat som något "snille" här på forumet påstod.

ulfgustav

  • Inlägg: 29
    • Lappland
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #57 skrivet: 10 sep-11 kl 08:40 »
Viadruspannorna är en riktigt dålig panna!att inte folk kan förstå detta!!
Dessa pannor ÄR inte gjorda för vedeldning!!
Dessa polackpannor är gjorda för att elda koks i.
Skall ved eldas i dessa så måste dom mer eller mindre byggas om. vissa sätter i någon form av baffel för att bromsa rökgaserna.Har sett 3st viadruspannor som eldas med ved,alla dessa tre har varit kopplade till acctankar.Att då elda dessa pannor på full fyr mot accladdning med rökgastemperaturer uppåt 5-600 graders värme är rena vansinnet för en murad skorsten!!Du bränner ner kåken inom en snar framtid.

En murad skorsten tål max 350c i rökgastemp!!
Därför skall dessa viadruspannor i stället eldas med koks,SOM dom är gjorda för!!
Det är så dom eldar dom i baltlandet där dom är gjorda!

Här var det en som verkligen inte är miljögodkänd, som han spyr ut osakligheter så kan man undra om han ätit något olämpligt.

 

norinco45acp

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #58 skrivet: 26 nov-15 kl 17:37 »
Det var ett jävla gnäll på Viadrus!
När jag köpte huset för 8 år sedan satt det en gammal kombipanna med pelletsbrännare. Första vintern kostade 20000:- i pellets!
300 kvm att värma.
Sålde pelletsbrännaren och köpte en kenjon förugn. Ruskigt effektiv pjäs men producerade rökgaser på uppemot 700 grader när den gick för fullt samt att det kunde bli rejäla gengasexplosioner ibland. Ytterligare ett problem var att den inte klarade av att hålla huset varmt en hel dag på vintern.
Kenjonugnen åkte ut tillsammans med kombipannan och jag satte in en Viadrus U21 med laddomat 21-60 och 1500 liter acctank. Tänkte att det ska bli den sista pannan jag byter.
Nu, 4 år senare så har systemet fungerat klockrent. Fick byta dragregulatorn till denna vintern (249:-) samt pumpdelen till laddomaten (1495,-').
Sotaren har varit nöjd i alla år och rökgastemperaturen ligger mellan 190-220 grader.
Hemmapulare som man är så kostade pannan 15000:- , laddomat 2500:-, begagnade acctankar 1500:-, varmvattenberedare 3000:- samt lite klämkopplingar för runt 2000:-. Kopparrör hade jag förmånen att "låna" vid en rivning av en industrifastighet.
Vad gäller bränsleekonomi är den helt ok. När jag eldade med ved låg årskostnaden runt 12000:- men nu har jag hittat en lokal snickerifirma som gör egna briketter och jag ger 800:-/ton och sedan slutet av augusti har det gått ca 3,5 ton briketter.
Jag ångrar inte valet av en viadrus och med en livslängd på 25-50 år så är jag i värsta fall 75 år innan pannan behöver bytas.

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #59 skrivet: 29 nov-15 kl 12:04 »
För ca 8 år sedan skulle vi byta panna och hittade Viadrus jag tyckte verka bra ... men det var bara en rörmockare som ville installera den.
De andra sa att den inte funka och de hänvisa till de missnöjda ..... men jag ringde säljaren o berätta då sa han ja de vet jag om .
Han berätta att de inte följt monterins anvisningarna och skulle promt montera med klenare rör mm som på mordernare pannor .

Vår montör gjorde helt som säljaren anvisat och att gick oerhört bra och har funkat väldigt bra alla år vi är helnöjda !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 4 användare
Lillskiten, addebadde, Be, Linnea H

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser