Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vi har får här?  (läst 4082 gånger)

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
Kan vi har får här?
« skrivet: 09 dec-14 kl 13:46 »
Hej!

Vi vill gärna ha får eller getter och har fått lov av grannen att använda en del av hans skog som angränsar till vår tomt. Det har tydligen varit en ganska vacker park här en gång i tiden men nu är där tallskog, lite gran,  mycket sly och en del gräs. Där finns även en igenvuxen damm. Frågan är om man kan ha en liten, liten fårflock där? Osäker på storleken men kanske uppemot en halv hektar fördelat på tre områden, men det är nog mindre än hälften som är något att ha då ena området mest är blött och lerigt.

Finns det någon ras som kan tänkas trivas och må bra där? Vi vill inte kompromissa så om det inte funkar bra avstår vi hellre. Alternativt vill vi ha getter om det passar bättre, men är rädd att de gnager barken av träden? Det vore inte så populärt hos markägaren...

Kan knäppa lite bilder om det är till någon hjälp.

Tack på förhand.

//Linus

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kan vi har får här?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-14 kl 16:26 »
Alternativt vill vi ha getter om det passar bättre, men är rädd att de gnager barken av träden? Det vore inte så populärt hos markägaren...

Ja det är stor risk att getter kommer att gnaga bark eftersom det är en del av deras naturliga föda. Blöt och lerig mark är olämplg för getter.

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Kan vi har får här?
« Svar #2 skrivet: 09 dec-14 kl 19:29 »
Tog några bilder med mobilen. Så här ser det ut...










olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan vi har får här?
« Svar #3 skrivet: 09 dec-14 kl 21:14 »
Osäker på storleken men kanske uppemot en halv hektar fördelat på tre områden, men det är nog mindre än hälften som är något att ha då ena området mest är blött och lerigt.

Jag tror arean är för liten. Du skriver en halv hektar, sen att hälften går att utnyttja som bete åt fåren, dvs 0,25 hektar om jag förstår rätt. Dessutom är det mesta skog/sly (är inte ängen på bild 1 en bit av marken som du kan ha fåren på?). Det växer mindre bete i skogen än på en äng/åker.

Jag hade 2 får på 0,4hektar äng plus 0,2 hektar skog, och de var aldrig i skogen utan höll sig på ängen, fastän rasen kallas "skogsfår. I år hade jag 3 vuxna får (plus lamm) på 0,5 hektar äng från maj till augusti och då var betet i princip slut och de flyttades till annat bete. Blött bete är inte heller bra för djurens klövar. Dessutom är det bra att ha flera hagar att alternera med för att hålla parasittrycket nere, och helst ha olika hagar för sommar och vinter.

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Kan vi har får här?
« Svar #4 skrivet: 09 dec-14 kl 22:01 »
Jag tror arean är för liten. Du skriver en halv hektar, sen att hälften går att utnyttja som bete åt fåren, dvs 0,25 hektar om jag förstår rätt. Dessutom är det mesta skog/sly (är inte ängen på bild 1 en bit av marken som du kan ha fåren på?). Det växer mindre bete i skogen än på en äng/åker.

Jag hade 2 får på 0,4hektar äng plus 0,2 hektar skog, och de var aldrig i skogen utan höll sig på ängen, fastän rasen kallas "skogsfår. I år hade jag 3 vuxna får (plus lamm) på 0,5 hektar äng från maj till augusti och då var betet i princip slut och de flyttades till annat bete. Blött bete är inte heller bra för djurens klövar. Dessutom är det bra att ha flera hagar att alternera med för att hålla parasittrycket nere, och helst ha olika hagar för sommar och vinter.

Tack för svaret!

Det är vår gräsmatta man ser på första bilden, och där huserar gäss, höns, ankor, kaniner, katt och hund, plus ett par tvåbeningar så det blir nog trångt att släppa in fåren där med. :)

Vi kanske får nöja oss med att sätta upp en saltsten och hoppas på att få se ett rådjur eller två. :)

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Kan vi har får här?
« Svar #5 skrivet: 18 dec-14 kl 16:25 »
Ingen jätte bra mark för får skulle jag säga utan bättre för geter, men dom äter bark från yngre träd och sly mycket så frågan är ju då hur grannen ställer sig till det? Sedan verkar det lite litet och kanske plats för högst 2-3 kanske dvärggetter. Dom kommer att behöva stödmatas med annat foder med än det som finns i skogen och speciellt under vinter varje dag. Sedan måste dom ha ett bra hus att gå in i för skydd och värme under dagar med mycket kyla, snö, vindar och regn.

Kanske annars bättre som du sa att sätta ut saltstenar, men varför inte bygga en utfodringshäck som ni kan köpa spannmål, äpplen och hö till för att utfodra fåglar, rådjur m.fl. djur under vintern så får ni lite liv och rörelse runt gården av vilda djur som ni kan se mumsa gott på mat ni lagt ut.   :)
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Kan vi har får här?
« Svar #6 skrivet: 23 dec-14 kl 08:56 »
1. marken är fördelad på tre hagar,det betyder att hagarna kan återhämta sig mellan varven
2. Du kan ju extrautfodra fåren under sommaren om betet skulle tryta.
3. när folk runt om kring ser hur bra får röjer sly så brukar fler vilja låna dom för att röja

Jag skulle satsat på tre eller fler kastrerade små allmogefår. Inte ta lamm utan bara ha dom som trevliga djur.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Kan vi har får här?
« Svar #7 skrivet: 06 jan-15 kl 21:27 »
Hej igen och tack för svaren!

Har inte kollat tråden på ett tag då det kändes lite som att hoppet var ute. Ang. grannen så har vi fått lov att ha djur där, och jag kan inte tänka mig att han har något emot att de äter upp slyt. Nu har de dessutom gallrat så det är inte lika mycket träd kvar. Fast de får ju inte ge sig på tallarna eller granarna förstås.

Hursom verkar det ju inte vara optimalt för vare sig getter eller får så då får det vara. Vill inte kompromissa med djurens välfärd bara för att det passar mig. Har haft lite funderingar på linderödsvin men vet inte om de trivs bättre heller.

//Linus

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kan vi har får här?
« Svar #8 skrivet: 07 jan-15 kl 01:37 »
Om det är en halv ha (5000 kvm) är det lite litet kanske men, till tre får räcker det. Gran och tall brukar de mest äta på när betet tryter på hösten/vintern och då ska de ändå ha hö och en liten vinterhage räcke. Om ni sen röjer lite sly, om inte allt är bortröjt redan, efterhand så blir det finare allt eftersom och skaffar ni en lantras äter de gärna upp allt nytt sly som kommer upp.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kan vi har får här?
« Svar #9 skrivet: 07 jan-15 kl 09:29 »
Det är viktigt att alla grenar o kvistar kommer bort från marken, efter en slyröjning. Får gillar inte att sticka ner näsan mellan kvistar för att beta...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Kan vi har får här?
« Svar #10 skrivet: 18 jan-15 kl 20:01 »
Hej!
Du kanske kan prova med att ha några "sommarfår" på beter till att börja med?
Fråga runt här, hör med folk i bygden. Kanske 2-3 bagglamm som kan strosa runt över sommaren?
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 2 användare
Besksöta, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser