Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hanteringsränna  (läst 2438 gånger)

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
Bygga hanteringsränna
« skrivet: 30 jan-13 kl 20:36 »
Finns det någon här på Alternativ som har byggt sig en bra, praktisk, fungerande hanteringsränna? De är ju så vådligt dyr i inköp, och jag tycker att de borde inte vara så svåra att bygga. Är det någon som gjort det och kan dela med sig av ritning kanske? Och bra respektive dåliga grejor med hemma byggena?

Tack på förhand / Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Halte

  • Gäst
SV: Bygga hanteringsränna
« Svar #1 skrivet: 30 jan-13 kl 20:38 »
Finns det någon här på Alternativ som har byggt sig en bra, praktisk, fungerande hanteringsränna? De är ju så vådligt dyr i inköp, och jag tycker att de borde inte vara så svåra att bygga. Är det någon som gjort det och kan dela med sig av ritning kanske? Och bra respektive dåliga grejor med hemma byggena?

Tack på förhand / Fru Skågedalen
Alltså för att kunna förflytta enkelt mellan hagar o.s.v? Eller mera stationärt?

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
SV: Bygga hanteringsränna
« Svar #2 skrivet: 30 jan-13 kl 21:13 »
Tänkt mer stationärt. För att kunna hullbedömma, väga, skilja av lammen osv. Såg liksom framför mig att man kunde bygga "dörrar" på sidorna också för att kunna skilja ut djur till antingen höger eller vänster.

 / Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Halte

  • Gäst
SV: Bygga hanteringsränna
« Svar #3 skrivet: 30 jan-13 kl 21:29 »
Såg en jäkligt bra konstruktion i dokumentären "Fiskebonden".. De använde en avskiljningsränna för att sortera upp fåren efter att de varit på bete på fjället, Tyvärr har Svtplay tagit bort den dokumentären från sidan.

Om jag inte missminner mig så var det en gång med träplank och så "rum" åt sidorna, så många rum som man behöver i uppdelningssyfte. Grindarna till varje sidorum öppnades utåt mot gången så att den blockerade gången och öppnade in mot rummet. Sedan släppte de in ett eller ett par får åt samtidigt in i gången och den som släppte in dem ropade vad det var för djur och beroende på vart den skulle in så öppnade olika personer sin grind och djuren kom då dit de skulle. Snabbt, smidigt och minimalt med "släpande" av djur.

Nu kanske det inte gick att förstå ett dugg av vad jag just skrev.. :) Har en känsla av att det blev rörigt. Synd att jag inte ittar dokumentären på nätet för det är nog lite enklare att förstå om man ser det. :)

cojone

  • Inlägg: 4
    • Gotland
SV: Bygga hanteringsränna
« Svar #4 skrivet: 16 sep-14 kl 17:01 »
Jag är också intresserad av att bygga en hanteringsränna. Vill därför väcka liv i tråden igen och hoppas på att fler kan dela av sig sina erfarenheter! :)
« Senast ändrad: 16 sep-14 kl 17:06 av cojone »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser