Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När boar kaniner med tussar?  (läst 6862 gånger)

Elvan

  • Inlägg: 179
    • Bohuslän
När boar kaniner med tussar?
« skrivet: 20 maj-12 kl 17:36 »
Min hona har börjat boa och ryckt tussar i ett dygn ungefär. Hur länge kan de hålla på att rycka tussar innan det är allvar?

Parningarna har verkat misslyckade och jag tror egentligen inte hon är dräktig alls, därför blev jag lite överraskad. Tyvärr skrev jag inte heller upp datum för senaste parningsförsöket då jag var säker på att det var misslyckat.

Sist hon var dräktig så fick jag inte lyfta henne sista veckan alls, nu är hon inte alls bekymrad och hon är inte tjock heller. Sist var hon som en boll. 

Nu önskar jag spekulationer kring skendräktighet osv. 
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: När boar kaniner med tussar?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-12 kl 17:42 »
Honan kan börja riva tussar 14dagar innan ungarna föds ibland,vissa börjar dan innan. Sätter du in en dräktig hona till hanen så brukar honan knorra,vet inte om de gör det när de är skendräktiga dock..
Fjäderfän och kaniner

Elvan

  • Inlägg: 179
    • Bohuslän
SV: När boar kaniner med tussar?
« Svar #2 skrivet: 20 maj-12 kl 17:53 »
Tack, då kan det fortfarande vara så att det kommer ungar om en vecka då. Eftersom hon inte är direkt tjock borde det vara ett tag till om det är allvar. Saken är att honan knorrat varje gång, eller ja, hon har försökt döda hanen.

Jag testade att para henne ca 25 mars och sedan ett par ggr varav en var 7 april, efter det har jag testat en eller ett par ggr till, men minns inte exakt när tyvärr, hon har inte varit intresserad utan försökt bita herr kanin. Sista gången var han så snabb när jag skulle fånga henne att han parade medan jag höll fast hennejag ville inte rycka bort henne just då så jag tog upp henne när han var klar. Mao blir detta våldtäktsungar, om det är nåra på g.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Elvan

  • Inlägg: 179
    • Bohuslän
SV: När boar kaniner med tussar?
« Svar #3 skrivet: 21 maj-12 kl 10:43 »
Tillägg med hopp om fler kommentarer:

Hon har alltså inte bara ryckt ett par tussar utan byggt ett helt bo med massor av päls, såg precis ut som det gör normalt när de har fött (var tvungen att känna för att veta att det inte låg ungar i). Kan de verkligen göra så långt innan?

Känner mig väldigt förvirrad :/
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

nysse

  • Inlägg: 307
SV: När boar kaniner med tussar?
« Svar #4 skrivet: 04 jun-12 kl 18:57 »
Mina brukar göra det da´n innan ....

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: När boar kaniner med tussar?
« Svar #5 skrivet: 04 jun-12 kl 19:12 »
Min hona har ju blivit parad av tuppen så vi väntar höniner. Hon har byggt bo och allt  ;D Fast jag är personligen väldigt tveksam om det blir något även om hon har varit övertygande. Har någon sett någon hönin någon gång  ::) ;D ::) ;D

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: När boar kaniner med tussar?
« Svar #6 skrivet: 04 jun-12 kl 19:48 »
Kollade och de börjar normalt boa vid dag 20-22  :)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: När boar kaniner med tussar?
« Svar #7 skrivet: 04 jun-12 kl 20:14 »
Min hona har ju blivit parad av tuppen så vi väntar höniner. Hon har byggt bo och allt  ;D Fast jag är personligen väldigt tveksam om det blir något även om hon har varit övertygande. Har någon sett någon hönin någon gång  ::) ;D ::) ;D


Det närmaste jag vet är skvadern http://sv.wikipedia.org/wiki/Skvader

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: När boar kaniner med tussar?
« Svar #8 skrivet: 04 jun-12 kl 20:59 »
Det närmaste jag vet är skvadern http://sv.wikipedia.org/wiki/Skvader


Det låter spännande. Undrar om det är lönsamt att föda upp dessa  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser