Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diabetes hos katt?  (läst 24096 gånger)

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
Diabetes hos katt?
« skrivet: 10 mar-09 kl 18:39 »
Idag är jag så nerbruten..var hos veterinären igår med min katt och tog prover, han har druckit mycket sista tiden och vi var alla helt säkre på att det var njurarna. Nu visade det sig vara diabetes. han är pigg och glad, det enda jag har märkt är då att han dricker och kissar mera, förutom det märks ingenting, han är helt som vanligt. Veterinären sa att prognosen var god, men att han måste få sprutor varenda dag. Nu är han en sån där katt jag skulle göra vad som helst för men har hört att man även kan ge dom tabletter, vilket min gamle pensionerade veterinär rekommenderade, det och foder. Är det nån därute som har haft en katt som har haft diabetes?????? jag vill ge min katt ett värdigt slut och är inte redo att avliva honom ännu men det står så lite om just diabetes och katter så jag skulle vilja veta allt och lite till....
Kramen Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

MaBond

  • Inlägg: 9
SV: Diabetes hos katt?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-09 kl 20:24 »
Vi har en katt som har diabetes. Det första jag måste säga är att en katt med diabetes kan leva ett bra liv, men det krävs ganska mycket av ägarna.

Vår katt får sprutor två gånger om dagen. Det betyder att någon av oss alltid måste gå upp tidigt för att ge sprutan. Känns inte så jätteroligt de dagar man är ledig och har sovmorgon, men man lär sig. Tolv timmar senare måste även någon vara hemma för att ge andra dosen. Vi kan med andra ord inte resa bort hur som helst eller ta en utekväll utan att planera in sprutan. Men för oss är det värt det.

Sen gäller det kosten. Det finns specialanpassat foder hos veterinären att köpa, både torrfoder och burkmat. Burkarna är dock väldigt dyra att köpa. Hill's m/d och Royal Canin Diabetic finns hos de flesta veterinärer. Jag tror även att Specific har ett diabetesfoder, men det har vi inte testat. Vår katt föredrar RC Diabetic.
Det man ska tänka på är att dra ner på kolhydrater. Så vanligt torrfoder är inte bra. Vanlig burkmat från matvarubutiker fungerar för det mesta väldigt bra att ge. Mjau och ICA's färser är bra (tyvärr tycker inte vår katt om dem).
Det är viktigt att se till att katten äter ordentligt innan den får sprutan. Annars finns risken för insulinchock, vilket är farligt. Även viktigt att hålla koll på att katten inte kräks, för då får man hoppa över en dos eller anpassa den.
Alltid ha druvsocker hemma att ge, utifall katten fått i sig för stor dos insulin. Även en doseringsspruta underlättar.

I början är det alltid jobbigt. Det är mycket nytt man ska lära sig. Hoppas att du har en bra veterinär som tar sig tid att förklara allt. I början brukar det även bli många turer till veterinären för att ta blodprov, kolla blodsocker och glukosminne. Men med tiden som du lär dig blir det allt färre besök. Men det kan ta tid att få till rätt dos.

Det jag rekommenderar när du känner dig lite säkrare på allt det här med diabetes är att skaffa en egen blodsockermätare. Det finns på apoteket att köpa för 50 kr. Det är lite pyssel att ta blodprov själv, men det går. Man sticker då i örat för att få fram en liten droppe blod. Veterinären kan visa dig hur man gör. Med en egen mätare slipper man åka till veterinären så ofta vilket kan stressa katten och gör att blodsockret stiger.
Du kan även köpa urinstickor på apoteket för att hålla koll på diabetesen. Köp då den sorten som visar glukos och ketoner. Ketoner är inte bra för katten, det liksom förgiftar den. Men så fort man satt in behandling brukar ketonerna försvinna.

Nu vet jag inte hur högt din katts blodsocker var. Men tabletter kan hjälpa om det inte var alltför högt. Men det jag har hört om tabletter är att de inte hjälper allt för mycket.

Det du också bör veta är att kattens egen insulinproduktion kan komma igång igen. Vår katt fick diabetes första gången för två år sedan. Behandling sattes in, och så småningom kunde dosen dras ner för att sedan tas bort helt. Han klarade sig sen i över ett halvår innan diabetesen kom tillbaka. Nu verkar det dock som om den är här för att stanna.

Så om du är beredd att lära dig en massa nytt och lägga ner tid på din katt, så har du alla förutsättningar att ge din katt ett bra liv. Diabetes betyder inte att katten måste avlivas i de flesta fall.

Lycka till!

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Diabetes hos katt?
« Svar #2 skrivet: 17 mar-09 kl 08:02 »
Hej!
Vi har börjat med att ge tabletter och så har vi bytt foder till hills m/d. Tyvärr visade det sig att dosen på receptet var fel, det var 2.5 mg tabletter och där stod att han skulle ha 1mg morgon och 1 mg kväll, det skulle vara 1 tablett morgon och en kväll...så nu har vi höjt dosen...den enda anledningen till att vi inte tog sprutorna är egentligen att jag hatar just sprutor och nålar....så vi prövar med tabletterna så får vi hppas dom hjälper, annars får vi ta ett nytt beslut nästa gång vi är där. Han är ju som sagt 11 och purfrisk förövrigt, alla andra prover är bra så vi ger det ett försök iaf.

Hur gammal var er katt när han fick det???? VAd hade han för symtom innan???? Jag har ju min Findus ute och fördelen med tabletterna är ju att dominte rä fullt så tidsbundna heller, det ger honom en chans att kunna gå ut, han är ute typ en timma i taget...

TACK för ert svar!
Kram Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

MaBond

  • Inlägg: 9
SV: Diabetes hos katt?
« Svar #3 skrivet: 17 mar-09 kl 20:00 »
Vår katt var 9 år när han fick diabetes första gången. Symptomen var att han magrade av rätt mycket, glanslös päls, drack mycket och kissade mycket. När vi upptäckte det blev det snabbt en tur till veterinären. Han var då rätt uttorkad och fick vätskas upp. Blodprovet visade på att det var diabetes. Jag var helt chockad och trodde att vi skulle få avliva honom. Men tack o lov fanns det ju behandling.
Veterinären trodde att diabetesen hade triggats igång av kortison som han hade fått nån månad tidigare för andra besvär. Tydligen kan kortisonbehandlingar leda till diabetes. Det var det ju ingen som berättat när vi fick det utskrivet.

I början tyckte jag det var jättejobbigt att behöva ge sprutor. Jag kan ju inte sånt heller!!! Men veterinären förklarade hur vi skulle göra. Vi fick träna på att dra upp vätska i sprutan. Tränade sen även med saltlösning att sticka katten. Det gick bra, tur att vi hade en pedagogisk veterinär.
Nu mer är det inga problem att ge sprutor. Det har blivit en rutin.

Med tanke på att din katt är ute så är det ju vettigt att först testa tabletter. Ger man insulinsprutor ska ju katten inte vara ute själv, då man inte har uppsikt på hur den mår eller om den kräks. Sjunker blodsockret allt för mycket kan det ju bli farligt.
För oss har det bara hänt två gånger att katten haft insulinkänningar.
Första gången var det riktigt otäckt. Skulle ge honom mat för natten och ropade på honom, men han kom inte. Så jag gick och letade efter honom. Hittade honom i vardagsrummet under bordet. Han försökte då resa sig upp men benen bar inte. Han raglade runt som om han vore full. Blev riktigt rädd då. Tog blodprov och det visade sig vara alldeles för lågt. Han fick då druvsocker och piggnade till sig.
Anledningen var för att han hade kräkits tidigare på dagen. Han hade ätit mat efter det och fått behålla det så jag trodde att det var säkert att ge honom sprutan ändå.
Andra gången var för några dagar sen. Han hade ätit under dagen, men inte lika mycket som vanligt, hade ingen vidare aptit. Jag märkte på kvällen att han inte var sig lik. Tog blodprov och det låg på 4,9 vilket inte är så farligt. Tog blodprov igen lite senare och då hade det sjunkit till 1,9. Då gav jag honom druvsocker och höll koll på att han mådde bättre.
Så under två år har han bara haft känningar två gånger.

Med bra kost och motion kan diabetesen gå tillbaka.
Många kloka människor som kan det där med näringslära säger att det allra bästa är burkmat. Även det specialanpassade torrfodret är dåligt för en katt med diabetes. Veterinärerna får sina utbildningar i näringslära av företagen som säljer torrfodret. Så självklart säger veterinärerna att det fodret är det bästa.
Jag ger dock det torrfodret ändå. Mest för att jag tycker det är praktiskt. Han får dock burkmat regelbundet.




Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Diabetes hos katt?
« Svar #4 skrivet: 22 mar-09 kl 00:33 »
Om det är diabetes måste väl vara samma orsak som hos människor d.v.s. socker/kolhydrater! Ge dem bara kött/fett, precis som hos människor, och det kommer med stor sannolikhet att bli bättre. Katter ska inte äta kolhydrater (mer än lite gräs att spy av), de är rovdjur!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
Diabetes hos katt?
« Svar #5 skrivet: 20 nov-10 kl 17:02 »
Jag vill sända ett stort TACK   :)  :) till MaBond för det du delat med dig om Måns och Diabetes. När min Maja fick sin diagnos nu i oktober 2010 blev jag helt förvirrad då jag bara vet att det går att behandla  :-\ men inte veta hur..Vad som händer i olika stadier  ::) och alla dessa frågor om praktiska saker för att underlätta både för Maja, mig och husse samt minska
veterinära besök.
Allt är ännu så nytt .. Maja är en tålig patient och jag kan ta blodprov själv i örat för att kontrolera blodsockervärdet.Jag är väldigt nöjd med den lilla mätaren FreeStyle Lite  :D  Vi har även kunnat sänka Insulinet från 4 enheter till 2 1/2 2ggr/dag
Att det var så vanligt med diabetes hos katt hade jag ingen kännedom om och att flera har tillfrisknat är en fröjd att läsa  :) .
 

                           
                             MvH Cokett
« Senast ändrad: 21 nov-10 kl 11:55 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Diabetes hos katt?
« Svar #6 skrivet: 21 nov-10 kl 10:54 »
Jag skulle vilja berätta om min Findus, han är nu nästan helt friskförklarad! Han fick först sin medicin som plockade ner värdena, sen gick dom ständigt neråt, det är ju tydligen så att om katten komme rin i tid så kan dom trycka tillbaka dom själv plus att vi numera slänger ut honom en stund nästan vilket väder det än är....bara han rör på sig. Numera äter han olivers kattmat, den som heter signature adult och den är speciellt framtagen just för att förebygga diabetes och urinvägsproblem, och den maten, den har bättre inverkan på just honom än hills hade! han har nu ätit den maten i ungefär ett år, på veterinärens förslag att vi skulle byta ut den dyra maten men vara försiktig eftersom maten har så stor betydelse. Det som är viktigt är just att dom ska ha lågt med kolhydrater....Han är en solskenshistoria i sig och dom trodde han skulle leva kanske ett par månader efter diagnosen, men han har levt i ett och ett halvt år! Vi är glada för varenda dag och gudarna ska ju veta att jag är väl medveten om att en dag vänder det pang! men fram till dess så njuter vi av att få ha vår guldklimp kvar!!!! Diabetes trodde jag var hopplöst men har fått bevisat för mig att det är det inte!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

gobacktobedamerica

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Diabetes hos katt?
« Svar #7 skrivet: 15 feb-11 kl 21:04 »
Orsaken till diabetes hos katter är kolhydrater. Kolhydrater finns det rikligt av i torrfoder samt i mindre men fortfarande i för stor mängd i de flesta sorters blötmat (MJAU och Bozita är de mer lämpliga typerna att välja mellan, noll eller minimalt med kolhydrater och noll skadliga tillsatser som socker och färgmedel).

En katt vars diabetes upptäcks tidigt kan bli helt återställd och slippa medicinering genom ett byte från kommersiell djurmat till en naturlig föda som kallas BARF (biologiskt anpassad rå föda). Läs mer på http://kattensnaringslara.wordpress.com
(det sker även ofta dramatiska förändringar till det bättre bara man byter från torrfoder till en av de bättre typerna blötmat)

Vill man ha en frisk katt finns varken torrfoder eller blötmat med i dennes liv, det som gäller för ett så utstuderat rovdjur som katten är vad moder natur ämnade - bytesdjur - kött, ben och organ, annars blir denne förr eller senare sjuk och/eller dör i förtid.

Sjukdomar som diabetes, fetma, leversvikt, urinvägsproblem och inflammatorisk tarmsjukdom är inte normala tillstånd hos katterna, det är ett resultat av felutfodring. Veterinärer, djursjukvårdare och zoobutikspersonal är felinformerade och även sponsrade av fodertillverkare, därför kommer du med stor sannolikhet mötas av förvirring och förnekan om du tar upp något annat än torrfoder och blötmat som föda åt din katt som aktuellt.

En artolämplig föda är ofta även orsak till psykisk labilitet, byter man i sådana fall föda till en oprocessad, vätskerik föda med mycket animaliskt protein av god kvalitét, måttligt med fett och inga kolhydrater ger man hela kattens kropp en chans till optimal hälsa och balans, även i huvudet.

Hoppas någon får nytta av informationen! Det sunda förnuftet borde vara det sista som överger en.







SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Diabetes hos katt?
« Svar #8 skrivet: 15 feb-11 kl 21:22 »
Det verkar som om vetrinärerna ger lite olika råd..... jag avlivade en katt senast i november en i juli och en 11 årig hund i janurai 2010 alla tre med diabetes min mellan dotter fick diabetes för 5 år sedan  orsakerna verkar variera beroende på vem man frågar, och något samband kan inte någon säga att det är.

Tablett behandla katterna skulle absolut inte gå.

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Diabetes hos katt?
« Svar #9 skrivet: 17 feb-11 kl 11:15 »
Halloj! det funkade kanon med tabletterna till findus! tyvärr blev han sämre här efter jul och vi fick avliva honom, då hade hans njurar börjat ge upp så sakteliga....men å andra sidan så hade han sitt första grus i urinen när han var bara några år gammal och ja det var ju väntat om dock inte så fort....vi hade kunnat dra ner på dosen medicin och testa med det men vi valde att fortsätta med den eftersom han var så gammal, medicinen i sig tröttar ner binjurarna. och jo det är helt sant att det är kolhydraterna, Findus tog vansinniga mängder möss i somras ochdet sa veterinären har hjälpt honom, sen är det enorm skillnad mellan foder och foder....olivers som vi använde har tagit fram sitt foder just med hänsyn till att förebygga urinproblem och diabetes hos dom äldre hankatterna, vilka ju just är dom som far illa mest av detsamma....
Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Diabetes hos katt?
« Svar #10 skrivet: 17 feb-11 kl 11:29 »
Om det är diabetes måste väl vara samma orsak som hos människor d.v.s. socker/kolhydrater! Ge dem bara kött/fett, precis som hos människor, och det kommer med stor sannolikhet att bli bättre. Katter ska inte äta kolhydrater (mer än lite gräs att spy av), de är rovdjur!

Håller med fullständigt!!!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Elcyion

  • Inlägg: 85
    • Uppland
SV: Diabetes hos katt?
« Svar #11 skrivet: 02 mar-11 kl 20:50 »
Jag har två katter där ingen av dem är helt problemfri. Den ena är en hittekatt och den andra är en katt som jag köpte som kattunge. Både två felutfodrade jag (av okunskap). Jag gav dem torrfoder.
För ca. 1-2 år sedan tog jag beslutet att gå över till BARF. Nu när jag kan jämföra, har jag aldrig haft så friska katter som nu!

Nu sitter mina katters problem i tänderna, men jag har läst om flertalet katter med diabetes som har blivit helt medicinfria genom att ge en bättre anpassad kost (barf). Det tycker jag säger en hel del!

Det finns två svenska forum ang. barf av hund/katt. Den ena är naturalcat och den andra är barf-sidan på ifokus.se. Det finns även veterinärer som idag förespråkar barf, och andra som är helt inne på att katter är köttätare men saknar kunskap om vad man borde ge dem istället.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Diabetes hos katt?
« Svar #12 skrivet: 21 mar-11 kl 18:44 »
Min Maja är nu helt frisk från diabetes.
Det tog mindre än 4 mån från 5 enheter Insulin till noll. ( okt-10  - feb -11)
  Jag vill påpeka att mina katter alltid ätit vad man så modärnt kallar BARF efter som det har passa oss bäst med slakt avfall. Nu efter diagnos fick min Maja m/d torrfoder och går på det fortfarande med lite Sej till godis med de andra katterna. Maja fyller 14 år i juni

Jag har också förlorat en katt på operationsbordet som alltid ätit BARF i urinsten 2006 han blev  9 år.
En katt är en överlevare och all ätare .
                                                    MvH  Cokett
P.S Känn inte skuld ni som fodrar med torr foder. Flera katter som blivit gamla (12, 19, 14 ) ville aldrig äta annat än just Kitty torrfoder stor säck från nu mera "granngården". D.s
« Senast ändrad: 22 mar-11 kl 07:54 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Diabetes hos katt?
« Svar #13 skrivet: 21 mar-11 kl 19:30 »
Vill ännu en gång tacka min vän MaBond för med ditt stöd utan fördommar eller förutfattad mening som vanligt är bland "kattmänniskor" klarade jag och maken detta .Kanske vi är mer realister på Alt.nu och ser mer djur som djur,,//Cokett
« Senast ändrad: 22 mar-11 kl 07:56 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

MaBond

  • Inlägg: 9
SV: Diabetes hos katt?
« Svar #14 skrivet: 21 mar-11 kl 20:14 »
Tack för dina snälla ord Cokett ;D Självklart hjälper jag till när jag kan. Vet hur svårt och stressande det är när ens katt får diagnosen.

Vår Måns mår rätt bra med diabetesen just nu. Idag låg han på 9 precis innan han skulle få sitt insulin. Är helt okej för att vara han. Tyvärr verkar han ha åkt på en förkylning igen. Snorar och snörvlar en del. Eller så har pollen börjat komma redan. Misstänkte förra våren att han kanske är pollen-allergisk, då han under värsta pollenperioden var snörvlig och rödögd. Får se om det blir bättre med ögondroppar.

 

SSK

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Diabetes hos katt?
« Svar #15 skrivet: 16 sep-16 kl 10:21 »
Hej , jag efterlyser mrBond eller någon annan som vet något om diabetes hos katter. Våran Poppe har fått diabetes. Första frågan är.
Hur mycket socker i blodet är normal för en frisk katt?
Är det svårt att ställa in rätt insulin dos.
Tack på förhand
SSK

hestbak

  • Inlägg: 13
    • Övriga världen
SV: Diabetes hos katt?
« Svar #16 skrivet: 17 sep-16 kl 23:04 »
Jag vill börja med att säga att majoriteten av oss inom veterinäryrket INTE är sponsrade av varken foder- eller medicinföretag! Mycket möjligt att det finns någon som är det, vi är trots allt människor och alla är olika.
Dom produkter vi säljer, säljer vi för att vi tror på dom och har sett bevis/forskning på att om fungerar.

Vad jag läst om insulintabletter är att dom inte fungerar lika bra som injektioner.

Hur svårt det är att ställa in en insulindos beror på olika faktorer, bla hur noga matningen är, att man injecerar rätt mängd, och att man fatiskt injecerar insulinet under huden, och inte i tex pälsen..
Nu är ju injektioner en stor del av mitt yrke, men att ge något under huden är bland det lättaste man kan göra. Insulinsprutorna har extrem fin nål, så katten (eller hunden) reagerar väldigt sällan på sticket.

Att kolla blodsockret är även det enkelt, det behövs så väldigt liten mängd blod (mindre än en droppe) för att maskinen ska kunna läsa av. Du kan sticka på olika ställen, örat, tandköttet, trampdynor. Beroende på vad ditt djur tål, och vart det är minnst hår :) Om man sticker ofta på samma ställe kan det bli svårt att få blod (samma ses även på människor). Om man alltid injecerar insulinet på samma ställe över en lång period kan huden bli tjockare av alla nålstick. Då provar man bara ett annat ställe (det är så bra med katter-mycket löshud!).

Det bästa är att prata med sin veterinär. Fråga! Vi har hört allt (och lite till), inga frågor är för dumma. Fråga hellre för mycket än för lite, för att sedan leta konstiga svar på Google.. Trivs du inte med din veterinär-byt! Du ska absolut känna förtroende för din veterinär/sköterska.
När ditt djur bli diagnosticerat med diabetes ska du bli visad av din veterinär/sköterska hur du injecerar, kollar glukos etc på ett säkert sätt.

Så kan jag tillägga att den långt största anledningen till att djur får diabetes är övervikt..

hestbak

  • Inlägg: 13
    • Övriga världen
SV: Diabetes hos katt?
« Svar #17 skrivet: 17 sep-16 kl 23:23 »
Glömde svara på SSK's fråga. 2.6 - 8.4 mmol/l eller 46.8 - 151.3 mg/dl för en frisk katt. Fick googla mig till mg/dl svaret, är van att använda mmol/l!

En snabb googling ledde mig till Caninsulin's hemsida (ett medecinföretag, huvva, kan man lita på dom ;) Den är faktiskt rätt bra http://www.caninsulin.co.uk/Managing-diabetic-cats-insulin.asp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser