Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jag bryter sten.  (läst 15226 gånger)

H-K

  • Gäst
jag bryter sten.
« skrivet: 06 mar-09 kl 21:17 »
är det bara jag som är så tokig ::) jag tycker det är hur kul som helst att bryta sten på åkrarna, när man ser varje ny fläck med svart jord så ryser jag av välbehag,tänk nu blir det lite gröda till för djur å mäniskor,, problemet är att jag bara har min kropp och ett spett det begränsar ju storleken på stenarna som man får upp,, är sugen på en stenjätte,, är det fler som hänger sig åt denna ädla kroppsanvändning. obs jag är smålänning i grunden kanske har man detta i generna?

jenses

  • Gäst
SV: jag bryter sten.
« Svar #1 skrivet: 06 mar-09 kl 21:43 »
Kontakta Lallas, han verkar ha koll i grenen,

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: jag bryter sten.
« Svar #2 skrivet: 07 mar-09 kl 18:27 »
 ;D   Har inte riktigt kommit igång med liknande böjelser ännu... 

Men det låter kul...  Om än riktigt jobbigt...
Jag skulle nog ha använt något fordon till att wincha upp stenen med...
I gamla tider så hände det att man monterade en ställning bakpå en utrangerad lastbil varvid man kunde lyfta rakt upp och sen transportera den varhän man nu ville ha den...

Sen kan man använda en fordonsmonterad winch och släpa stenen upp på ett flak eller till sidan där den inte ligger i vägen..   

För att göra jobbet lättare så handlar det mest om att hitta en lösning som fungerar för dig...
 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

H-K

  • Gäst
SV: jag bryter sten.
« Svar #3 skrivet: 07 mar-09 kl 18:55 »
;D   Har inte riktigt kommit igång med liknande böjelser ännu... 

Men det låter kul...  Om än riktigt jobbigt...
Jag skulle nog ha använt något fordon till att wincha upp stenen med...
I gamla tider så hände det att man monterade en ställning bakpå en utrangerad lastbil varvid man kunde lyfta rakt upp och sen transportera den varhän man nu ville ha den...

Sen kan man använda en fordonsmonterad winch och släpa stenen upp på ett flak eller till sidan där den inte ligger i vägen..   

För att göra jobbet lättare så handlar det mest om att hitta en lösning som fungerar för dig...
 


hahahaha jo en udda böjelse kan man nog kalla det, jag mår fysiskt och psykiskt riktigt bra när jag riktigt fått kämpa å "vinner" över stenen :D är faktiskt rätt många "lagom"stora stenar här med det menar jag att jag kan få upp dom å rulla de med spett mm.problemet är frakten sas skulle behöva nån riktigt låg kärra/släde/vagn så jag kan rullla upp stenen på? å frakta till rösena.  jag tror att för utbrända kontorsråttor så skulle det vara en lisa för själen att "stenbrottas" några dar å rensa huvudet på massa skit, en affärs ide kanske,stenrullningsläger för utbrända kontorsråttor? när jag håller på så färdas mina tankar bakåt i tiden ,tänker på föregångarna på gården (varit gård i flera100år tror ja) hur dom kämpade denna ädla mandomsprov,många murar å rösen här.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: jag bryter sten.
« Svar #4 skrivet: 07 mar-09 kl 19:34 »
Det där är ingen dum ide, H-K!
Har aldrig hört talas om kurser i stenhuggeri, men kan tänka mej det finns fler än man först anar, som skulle vilja lära sej grunderna.
Bygga stenmurar och liknande, som du kanske mest håller på med, är inte heller så lätt att prova på för noviser utan egna stengärden.
« Senast ändrad: 07 mar-09 kl 19:40 av Foppas fot »

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: jag bryter sten.
« Svar #5 skrivet: 09 mar-09 kl 08:46 »
Underbart! En själsfrände...  ;D ;D ;D

Denna modellen av kärra är suverän.

Man lägger den på sidan när man lastar på stenen. Sedan vinklar man med hjälp av benen upp hela kärran med stenen på. Går helt fenomenalt när man fått in tekniken. Det som är suverrän är att man kan lasta stenar av minst dubbla storleken som den på bilden helt själv.

En stenjätte (kallas i mina trakter stubb-brytare) är helt fenomenal. Dom har en hårresande kraft. Förr lyft stenhuggarna upp stenar, på flertalet  ton, direkt ur jorden utan att schakta runt. Bara slog ett kilhål i den synliga delen. Sedan med en kil och ett långt bleck kopplade dom kroken på stubbrytaren. Men det kräver att man vet vad man gör och det gör ingen idag...
Har två stycken och dom använder jag mycket. Inget maskineri att underhålla. Bara att sätta på veven och veva.
Är det riktigt stora stenar så brukar jag flytta dom med hjälp av stubbrytaren. Lite tidsödande men går att flytta hiskeliga stenar på det viset.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

H-K

  • Gäst
SV: jag bryter sten.
« Svar #6 skrivet: 09 mar-09 kl 13:38 »
Underbart! En själsfrände...  ;D ;D ;D

Denna modellen av kärra är suverän.

Man lägger den på sidan när man lastar på stenen. Sedan vinklar man med hjälp av benen upp hela kärran med stenen på. Går helt fenomenalt när man fått in tekniken. Det som är suverrän är att man kan lasta stenar av minst dubbla storleken som den på bilden helt själv.

En stenjätte (kallas i mina trakter stubb-brytare) är helt fenomenal. Dom har en hårresande kraft. Förr lyft stenhuggarna upp stenar, på flertalet  ton, direkt ur jorden utan att schakta runt. Bara slog ett kilhål i den synliga delen. Sedan med en kil och ett långt bleck kopplade dom kroken på stubbrytaren. Men det kräver att man vet vad man gör och det gör ingen idag...
Har två stycken och dom använder jag mycket. Inget maskineri att underhålla. Bara att sätta på veven och veva.
Är det riktigt stora stenar så brukar jag flytta dom med hjälp av stubbrytaren. Lite tidsödande men går att flytta hiskeliga stenar på det viset.



mycket intresant kärra minsann ;D ser ut som ett hemmabygge? rätta mig om jag har fel,men om man byggde den ännulägre utan de benen så att själva flaket bara var några cm över mark så man slapp å vinkla kärran?  får man be om fler bilder på själva uppbaxningen på kärran om sådana finns?

H-K

  • Gäst
SV: jag bryter sten.
« Svar #7 skrivet: 09 mar-09 kl 13:45 »
en annan ide om kärra vore ju en ombyggd/förstärkt säckakärra?  med förlängda hantag så bleve det ju en rejäl hävarm till att både bryta å lyfta stenen för i väg fraktning.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: jag bryter sten.
« Svar #8 skrivet: 09 mar-09 kl 14:08 »
Säckkärremodellen skulle nog funka, två stora hjul fördelar marktrycket och gör det lättare att balansera.

H-K

  • Gäst
SV: jag bryter sten.
« Svar #9 skrivet: 09 mar-09 kl 14:11 »
Säckkärremodellen skulle nog funka, två stora hjul fördelar marktrycket och gör det lättare att balansera.



ja..... tänk hjul från nån liten bil smala 13 tummare med en egengjord axel? vi har nåt på spåren ;Dkan bli ett multianvändningskärra.

H-K

  • Gäst
SV: jag bryter sten.
« Svar #10 skrivet: 09 mar-09 kl 14:42 »
konstigt? jag får inte länkarna till att funka,datorn lever sitt liv (rebellsjäl)  kanske funkar senare....

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: jag bryter sten.
« Svar #11 skrivet: 09 mar-09 kl 14:49 »
Nytt försök:

Några exempel från Skogma-katalogen, på tänkbara utföranden:

http://webshop.skogma.se/b2c/Servlet?page=1&setframeinfo=true&client=6&sort=67&parent=s2010

Eller kolla på skogma.se under Lunningsutrustning
« Senast ändrad: 09 mar-09 kl 14:56 av Foppas fot »

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: jag bryter sten.
« Svar #12 skrivet: 09 mar-09 kl 18:32 »
Jag brukar fuska och använda traktor att dra upp stenar med. Gräver lite runt stenen och lägger sen ett par gammla snökedjor runt så stenen ligger som i en säck. Då brukar dom följa med upp.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

H-K

  • Gäst
SV: jag bryter sten.
« Svar #13 skrivet: 09 mar-09 kl 18:44 »
Jag brukar fuska och använda traktor att dra upp stenar med. Gräver lite runt stenen och lägger sen ett par gammla snökedjor runt så stenen ligger som i en säck. Då brukar dom följa med upp.


jo traktor är ju det efektivaste, fast det finns inte dylik maskin här,så jag får kämpa på med kroppskrafterna :P

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: jag bryter sten.
« Svar #14 skrivet: 09 mar-09 kl 18:52 »
Ja det är väl nytigare så får man motion med. Sen gör det ju inget att det är kul också.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

AK på Alholmen

  • Inlägg: 25
SV: jag bryter sten.
« Svar #15 skrivet: 12 mar-09 kl 16:30 »

hahahaha jo en udda böjelse kan man nog kalla det, jag mår fysiskt och psykiskt riktigt bra när jag riktigt fått kämpa å "vinner" över stenen :D är faktiskt rätt många "lagom"stora stenar här med det menar jag att jag kan få upp dom å rulla de med spett mm.problemet är frakten sas skulle behöva nån riktigt låg kärra/släde/vagn så jag kan rullla upp stenen på? å frakta till rösena.  jag tror att för utbrända kontorsråttor så skulle det vara en lisa för själen att "stenbrottas" några dar å rensa huvudet på massa skit, en affärs ide kanske,stenrullningsläger för utbrända kontorsråttor? när jag håller på så färdas mina tankar bakåt i tiden ,tänker på föregångarna på gården (varit gård i flera100år tror ja) hur dom kämpade denna ädla mandomsprov,många murar å rösen här.
Jag har tagit bort minst 20 jättstenar genom att elda och spräcka dom, det är jätteroligt och spännande när man kommer in i stenen och ser olika mineraler etc. Bitarna använder jag till stenmurar, stenkistor och de flata som plattor. Man baxar, slår med slägga, kilar och spett hur kul som helst och det är bra vinterjobb.



byggaren40+

  • Inlägg: 20
    • Jämtland
SV: jag bryter sten.
« Svar #16 skrivet: 12 mar-09 kl 16:48 »
Här omkring använde dom en sten plåt (slät 5 mm plåt 1m x 1.5 med en kant på några cm så att inte stenen skulle rulla av )
sedan drog dom undan den med häst men det funkar nog med en gammal bil med vinter däck på så det drar bra i gräset .
Bilar som är avstäld fins det ju gott om (Upp rostad 4wd driven kanske)

woodcutter

  • Inlägg: 26
SV: jag bryter sten.
« Svar #17 skrivet: 14 mar-09 kl 01:13 »
Har kämpat mot stenen i all min tid ....på 80 talet använde jag dynamit,var lätt att få licens att köpa den gången....sköt sä att stenskärvorna ven runt huvudet.Numera plockar jag dem mera med stengrep allteftersom de förtretar mig,numera väl vetandes att det är en kamp jag aldrig kan vinna....eftersom jag bor i Småland.Vill med detta bara säga att jag förstår dig väl.
Skogs- och Småbrukare af Guds nåde

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: jag bryter sten.
« Svar #18 skrivet: 19 dec-16 kl 09:46 »
Sten är till för att flyttas och läggas i tader eller högar. Varför skulle den annars ligga där i marken och se inbjudande ut...  :)

Håller ni på fortfarande? Jag funderar på att bygga en kärra till sten motsvarande typ 100 liter, lite som en säckkärra med en gaffelformad bädd. Luftgummihjul för tomten är ojämn.

Vi brukar vara två med varsitt spett. Men man får vara noga så ingen klämmer fingrarna.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: jag bryter sten.
« Svar #19 skrivet: 19 dec-16 kl 10:55 »
Sten är till för att flyttas och läggas i tader eller högar. Varför skulle den annars ligga där i marken och se inbjudande ut...  :)

Håller ni på fortfarande? Jag funderar på att bygga en kärra till sten motsvarande typ 100 liter, lite som en säckkärra med en gaffelformad bädd. Luftgummihjul för tomten är ojämn.

Vi brukar vara två med varsitt spett. Men man får vara noga så ingen klämmer fingrarna.

Härlig trådarkeologi Svart :). Utan dig hade jag aldrig sett denna tråden.

Jag är kontorsråtta och hänger mig gärna åt att göra kroppsarbeten som många andra hade använt maskiner till. Så jag förstår precis. Dock är jag bara till 1/8del smålänning, men den genen kanske är stark  >:D. Har samlat på mig en hel del sten som så småningom skall placeras ut på lämpliga ställen i trädgården. När grannen hade ett företag inne som dränerade om så drog de upp några imponerande bitar. Jag bad dem att få ta dem en morgon. Gissa om jag var besviken när jag kom hem på eftermiddagen och de hade flyttat in dem till min stensamling i trädgården när jag var på jobbet, utan mig  :'(.

Vi kanske skulle utbyta lite kroppsarbete framöver? Vi bor ju i närheten. Säg till om du behöver extra muskler någon gång så ser vi om det passar. Vad kan vara bättre än att besegra en stor sten själv?.....Att besegra en ännu större tillsammans kanske?

MVH
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 3 användare
Berberis, Westerbergarn, ekont22

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser