Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gratis bra tvättmedel?  (läst 13898 gånger)

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #20 skrivet: 02 feb-08 kl 15:02 »
Jag har gjort asklut och igår vågade jag att tvätta med det för första gången. Min farhåga var att tvätten skulle fräta sönder men all tvätt var hel efteråt. Om det blev rent är svårt att avgöra eftersom jag tvättade sängkläder och handdukar men tvätten kändes lika fräsch som efter tvätt med vanligt tvättmedel. Vet inte om jag vågar tvätta med det varje gång eftersom jag känner mig lite tveksam till vad det gör med maskinen. Den är bara ett år gammal och jag vill ha kvar den så länge som möjligt.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #21 skrivet: 18 feb-08 kl 22:56 »
När man "steker" askan i det överblivna fettet, vid vildmarksdiskning, förtvålas fettet och pottaskan och det blir definitivt inga höga ph-värden. Egentligen blir det en blandning av tvål, såpa och en del anndra rester, bla glycerol.







Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #22 skrivet: 01 mar-08 kl 14:41 »
Nu har jag tvättat med lutet för första gången. Det blev normalrent tycker jag. Svårt att säga dock eftersom det var lakan. Jag slängde dock med en trasa som jag torkat av en rätt smutsig yta med för att testa. Å den blev nästan ren. Det smuts som vart kvar på trasan kan ha berott på att jag fyllde lite väl mycket och att trasan hamnat mitt inne i härvan av lakan intrasslat i ett påslakan. Hur som helst så blev det inga skador eller fläckar på tvätten i alla fall. Så jag fortsätter nog använda lutet till vittvätten. 
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #23 skrivet: 14 mar-08 kl 12:56 »
Och nu har jag provat lite mer. Tycker inte riktigt det blir lika rent som med via. Jag kör tygblöjorna med lut. Denna gången ökade jag dosen till typ 4 dl så vi får se om det hjälper. Det spelar ingen roll hur gratis det är om det inte blir rent.

Kan jag ha för klent lut? Ska jag låta askan dra lite längre nästa gång? eller ska jag blötlägga tvätten först? Jag kör ju främst tygblöjor med lutet så det går bra och enkelt att blötlägga. Hur brukar ni andra göra?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #24 skrivet: 25 mar-08 kl 20:22 »
Här ska provas! Har öppna spisen full av björkvedsaska!  :D
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Anna af skogen

  • Gäst
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #25 skrivet: 25 mar-08 kl 20:41 »
Hej!
Jag har åxå en hink aska ståendes å är funderar på att prova, men hur är det om man får det på händerna å så? vad gör man då? hur frätande är det?
/Anna

jananna

  • Inlägg: 4
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #26 skrivet: 26 mar-08 kl 04:26 »
Hej.Läste om er som använder lut till tvättmedel men hur funkar det då ? blir det verkligen "så" bra mjukt o skönt som i reklamen eller blir det som en hård tygbit...undrar. ???

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #27 skrivet: 26 mar-08 kl 09:11 »
Och nu har jag provat lite mer. Tycker inte riktigt det blir lika rent som med via. Jag kör tygblöjorna med lut. Denna gången ökade jag dosen till typ 4 dl så vi får se om det hjälper. Det spelar ingen roll hur gratis det är om det inte blir rent.

Kan jag ha för klent lut? Ska jag låta askan dra lite längre nästa gång? eller ska jag blötlägga tvätten först? Jag kör ju främst tygblöjor med lutet så det går bra och enkelt att blötlägga. Hur brukar ni andra göra?

Jag måste citera mig själv och upprepa frågorna. Någon som kan hjälpa mig? Jag är som sagt var inte helt nöjd. Vad gör jag för fel? Jag har nu provat att köra 4 dl lut och 95 grader. nog blir det rent men inte lika rent som med via med blekmedel.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Maran

  • Gäst
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #28 skrivet: 26 mar-08 kl 09:23 »
Jag måste citera mig själv och upprepa frågorna. Någon som kan hjälpa mig? Jag är som sagt var inte helt nöjd. Vad gör jag för fel? Jag har nu provat att köra 4 dl lut och 95 grader. nog blir det rent men inte lika rent som med via med blekmedel.

Det blir lite vilseledande resultat om du jämför med ett tvättmedel som innehåller blekmedel. Blekmedlet får ju tvätten att se renare ut. Kan du testa med ett blekmedelsfritt tvättmedel istället? Jag är intresserad av att få veta resultatet!

Percilla

  • Inlägg: 6
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #29 skrivet: 26 mar-08 kl 11:00 »

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #30 skrivet: 29 mar-08 kl 18:34 »
Nu är mitt lut slut så jag kan inte testa mer just nu. Men det var i vart fall tillsäckligt bra för att jag ska göra nytt lut.

På shenet, å ag har hört det på andra ställen, står att bomullstvätt inte brukade tvättas i lut. Där krävdes såpa och kokning och gnuggning. Koka och gnugga kan ju tvätmaskinen. nästan i alla fall. Jag kör blöjorna i 95 ibland. å snart kan jag soltorka tvätten å då kommer den nog att blekas av solen åxå.

men, ni som använder lut, brukar ni blötlägga eller göra något annat speciellt? nu pratar jag om riktigt smutsig tvätt som bajsblöjor.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #31 skrivet: 12 feb-16 kl 17:51 »

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #32 skrivet: 12 feb-16 kl 19:56 »
När jag tvättade med asklut la jag tvätten i blöt över natten. Samma lut använde jag sen i maskinen. Jag tvättade i 90 grader. Min tvätt blektes men det syntes inte från början för jag hade nog silat bort kolen för dåligt, för vittvätten blev lite grå. När jag tvättade om den i vanligt tvättmedel blev den vitare än vanligt.
kretslopp

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #33 skrivet: 13 feb-16 kl 10:46 »
Lut är ju vad man tvättade med innan moderna tvättmedel kom, efter vad jag förstår. Kemisterna jobbade på att hitta något bättre.  Först kom ju tvåltvättmedel, sedan syntetiska.  Så jag utgår i från att det går att tvätta i lut,  men moderna tvättmedel är bättre.  Fast kul att höra om resultatet för er som använder lut.  Och förstås bra för alla att veta hur man framställer det.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #34 skrivet: 13 feb-16 kl 14:42 »
Problemen med att tvätta i lut är väl dels att den bryter ner fibrerna fortare än vad moderna tvättmedel gör, och dels att det krävs högre temperatur för att få rent.
Men om det är gratis och arbetsfritt att värma vattnet, och man inte ställer så stora krav på att kläderna ska hålla länge, så varför inte!

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #35 skrivet: 29 nov-16 kl 22:27 »
Vi tvättade m lut o ättika ett tag. Tvätten blev jätteren o fin, men d frätte sönder en metallgrej i luckan (har toppmatad). Sen började maskinen läcka också, men det vet jag inte om det berodde på det. Och sen började den göra hål i kläderna. Det berodde troligen inte på det, men nu har vi just köpt ny och vi tvättar med egenblandat medel av tvålflingor/bikarbonat/soda och lite ättika i sköljmedelsfacket. Det verkade funka bra i den gamla maskinen - vi provade dock bara en månad innan vi köpte ny. Fortsätter med det i nya också. Inte gratis, men väldigt billigt jämfört med ekologiska tvättmedel o dessutom mår kag inte dåligt av det :D. (Är väldigt kemikaliekänslig)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #36 skrivet: 30 nov-16 kl 09:59 »
Vi tvättade m lut o ättika ett tag. Tvätten blev jätteren o fin, men d frätte sönder en metallgrej i luckan (har toppmatad). Sen började maskinen läcka också, men det vet jag inte om det berodde på det. Och sen började den göra hål i kläderna. Det berodde troligen inte på det, men nu har vi just köpt ny och vi tvättar med egenblandat medel av tvålflingor/bikarbonat/soda och lite ättika i sköljmedelsfacket. Det verkade funka bra i den gamla maskinen - vi provade dock bara en månad innan vi köpte ny. Fortsätter med det i nya också. Inte gratis, men väldigt billigt jämfört med ekologiska tvättmedel o dessutom mår kag inte dåligt av det :D. (Är väldigt kemikaliekänslig)

Varför blanda lut och ättika? De neutraliserar ju varandra, så resultatet blir ett salt som totalt saknar tvättegenskaper, du skulle få precis samma resultat om du skippar ättikan, tar mindre lut och tvättar i hårt eller bräckt vatten.
Ska man prova egna tvättmedelsblandningar bör man åtminstone ha repeterat högstadiekursen i kemi först, så man har fullt klart för sig skillnaden mellan syror och baser, vilka reaktioner som uppträder när man blandar dem, hur tvättprocesserna egentligen fungerar kemiskt sett osv.

Tänk på att lut och andra starkt alkaliska tvättmedel är helt olämpliga för alkalikänsliga fibrer som t ex ull och vissa konstfibrer. Där är det bättre med tvål- eller tensidbaserade tvättmedel, man bör dock förvissa sig om att de inte har hör högt pH-värde och att tillverkaren uttryckligen anger dem som lämpliga för att tvätta t ex ull.
Växtfibrer som t ex bomull och lin tål istället inte syror som t ex ättika, fibrerna bryts ner snabbt och det blir hål i kläderna eller de blir spröda.

Ättika och andra syror bör man inte använda regelbundet i en tvättmaskin, förr eller senare kommer metalldelar att frätas sönder (den rostfria plåten i en tvättmaskin brukar inte vara av syrafast kvalitet, plast- och gummidelar brukar vara av material som tål alkalier snarare än syror, osv osv). Att använda sura medel för tvättmaskinsrengöring någon gång emellanåt, om det behövs pga hårt eller järnhaltigt vatten, kan dock gå för sig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #37 skrivet: 30 nov-16 kl 15:20 »
Borde väl gå att tvätta kläderna ihop med såpnejlikor? Har man sådana i stor mängd kan man ju säga att det är gratis.

Jag har inte testat själv, men har provat tvättnötter som visserligen har mer tvålämne än såpnejlikor men knappast är gratis i Sverige. Om man doserar efter bruksanvisningen så släpper ungefär 3 gram från nötterna och det räcker för att få tvätten nästan ren. Om man håller sig till gröna eller mörka färger på sina kläder så kan säkert såpnejlikor ge bra effekt om man tar mycket. Vita skjortor får man sluta med ;D

Lut och syror skulle jag inte tvätta med i min maskin.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #38 skrivet: 24 dec-16 kl 05:02 »
torbjorn: Naturligtvis blandar jag inte lut o ättika. Luten hamnar ditekt i trumman o tvättar rent och ättikan i sköljmedelsfacket för att neutralisera lutrester o göra tvätten lite mjukare. Sparsam är jag med båda 1/4 dl (12%ig ättika bara och luten kommer jag denna gång blanda med såpa eller tvål för att göra den lite snällare) för att inte slita onödigt mycket på maskinen och tvätten. Tvättmaskinen vi nu köpt - en Cylinda - är nog betydligt tåligare än den vi hade tidigare. Har varit i kontakt med dem och allt är i rostfritt. De ger förstår inga garantier erftersom de inte testat sina maskiner med detta, men är mycket positiva till test m naturligare husmorsvariander av tvättmedel och ville jag skulle höra av mig med hur det går. Så jag kommer testa igen.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Gratis bra tvättmedel?
« Svar #39 skrivet: 24 dec-16 kl 18:15 »
Moderna tvättmedel är mycket effektivare än de gamla när det gäller att få rent. Skillnaden är enorm. Varför skulle jag backa och gå tillbaka till lut och såpa? Ännu viktigare är kanske vattnets renhet. Sedan vattnet blir filtrerat i några steg, blir min tvätt renare än någonsin, med ungefär hälften så mycket tvättmedel. Det är väl också en miljövinst. Sköljmedel har jag slutat med helt: det ger också en renare tvätt (och renare tvättmaskin).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, JordKlok

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser