Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på lärk  (läst 3643 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Pris på lärk
« skrivet: 12 jan-18 kl 19:40 »
Jag har en hyffsat stor lärk på tomten som jag funderar på att såga ner, men att såga ved av den känns inte riktigt rätt utan såga virke av den känns ju bättre i så fall och nog behöver jag en hel del virke för renoveringar osv men jag funderar på om man skulle prata med skogsägaren som äger marken runt omkring om han vill byta lärken mot lite färdigsågat furuvirke eftersom jag själv inte har något sågverk. Så vad säger ni hur stor är prisskillnaden på lärk kontra fura?  ???
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Pris på lärk
« Svar #1 skrivet: 12 jan-18 kl 19:49 »
Ett ensamt träd är inte intressant för någon som inte sågar själv. Hade du haft en hel lastbil lärk kanske någon vanlig skogsägare skulle varit intresserad men ett enda träd är inte värt hanteringskostnaderna. Men om det är någon i trakten som har ett litet sågverk kanske du kan göra byteshandel där.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Pris på lärk
« Svar #2 skrivet: 12 jan-18 kl 21:35 »
Jo jag är medveten om det men som sagt det besvarar inte frågan om virkespriset på fura kontra lärk eller hur? och ja han som äger skogen har ett sågverk så det var därför jag funderade på att man skulle kunna få byta lärk mot färdigsågad fura.
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Pris på lärk
« Svar #3 skrivet: 13 jan-18 kl 07:31 »
Hej, jag handlar en del med virke, visserligen aldrig köpt Lärk men i ditt fall kan du räkna mes att värdet för ditt träd är noll om du inte säljer det som bränne. Kanske du kan byta det mot ett par tre reglar om grannen är hygglig. Tomtträd sågar man normalt inte, de är nästan alltid dåligt virke pga ljuset, spiksågning kan bli väldigt dyr och till sist så är kostnaden för själva virket mycket mindre än kostnaden för att såga  och hanter.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Pris på lärk
« Svar #4 skrivet: 13 jan-18 kl 08:43 »
Ja jag vet det MEN hur svårt ska det vara att få ett svar på vad lärk kostar????? Nu är det ju som så att det är ingen liten lärkpinne heller utan den är ca 85cm i diameter ca 140cm upp från marken å helt rak den har en skada längst upp i toppen men i övrigt så är den i fint skick, är det något mera som ni bara måste veta för att kunna ge ett pris på lärk???
Nu är det så att skogsägaren har all mark runt mitt torp och han håller på att avverka/gallra ändå vilket betyder att han åker fram å tillbaka med timmer lite då å då så frakten är så att säga redan ordnad.

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Pris på lärk
« Svar #5 skrivet: 13 jan-18 kl 10:51 »
Var i dalarna finns du?

Vet med stor säkerhet att Sätergläntans träutbildning är intresserad av lärk.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Pris på lärk
« Svar #6 skrivet: 13 jan-18 kl 16:02 »
Finns inte alls i dalarna utan i västerbotten en bit från åsele så jag tror inte alls det är intressant

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Pris på lärk
« Svar #7 skrivet: 13 jan-18 kl 18:50 »
Ah! Antog det då det står dalarna under din profilbild... ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser