Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem/vad tog hönan?  (läst 1512 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Vem/vad tog hönan?
« skrivet: 03 jan-18 kl 15:13 »
Min fina dvärghöna blev tagen igår eftermiddag utomhus. Kvar fanns en "slagplats" med fjädrar. Jag gissade på rovfågel tills jag hittade hönan idag ca 7 meter ifrån slagplatsen, bland buskar och träd. Hon var i stort oskadd men huvudet är av och jag har inte hittat det. Kan det vara räven som blivit störd? Är väl ingen konst för en räv att bära iväg med en liten höna även om han blivit störd. Varför spara bytet så nära gården om han tänkte komma tillbaka? Gör rävar så? Bor på Gotland så det finns inte speciellt många djur att välja på..

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vem/vad tog hönan?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-18 kl 18:43 »
 Många mårddjur klipper bara huvudet då hjärnan innehåller det viktigaste.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Vem/vad tog hönan?
« Svar #2 skrivet: 03 jan-18 kl 19:17 »
Det var som rackarn.. Men som "tur är" har vi inga på ön, så det måste ha varit nåt annat!

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vem/vad tog hönan?
« Svar #3 skrivet: 03 jan-18 kl 20:35 »
Det går inte att utesluta duvhöken. Har ni sådana på "ön"?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Vem/vad tog hönan?
« Svar #4 skrivet: 03 jan-18 kl 22:52 »
Jo flygande rovisar har vi gott om, har inte sett dem just här men det var ju en tidsfråga.. Men gör de verkligen så?

Postat med Alternativ.nu´s app


karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Vem/vad tog hönan?
« Svar #5 skrivet: 04 jan-18 kl 10:49 »


Jag blev intresserad och googlade lite och hitta en sida om mårddjur och där stod det:


 "Alla, med undantag av mink saknas på Gotland, ett fåtal observationer av döda grävlingar från Gotland finns."

Det skulle alltså kunna vara mink.   Sen verkar det ju finnas folk som har tama illrar, så helt uteslutet att en sådan har varit framme är det väl inte heller.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vem/vad tog hönan?
« Svar #6 skrivet: 04 jan-18 kl 11:44 »
Och råttor finns det på Gotland.

Rovfåglar slår ju uppifrån och sliter rätt mycket fjädrar. Lite svårt att se, men det blir stickhål efter klorna på ryggen.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vem/vad tog hönan?
« Svar #7 skrivet: 04 jan-18 kl 16:35 »
Jo flygande rovisar har vi gott om, har inte sett dem just här men det var ju en tidsfråga.. Men gör de verkligen så?

Postat med Alternativ.nu´s app


Absolut inte alla rovfåglar, men just duvhöken gör gärna så.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Vem/vad tog hönan?
« Svar #8 skrivet: 06 jan-18 kl 07:13 »

Jag blev intresserad och googlade lite och hitta en sida om mårddjur och där stod det:


 "Alla, med undantag av mink saknas på Gotland, ett fåtal observationer av döda grävlingar från Gotland finns."

Det skulle alltså kunna vara mink.   Sen verkar det ju finnas folk som har tama illrar, så helt uteslutet att en sådan har varit framme är det väl inte heller.
Tack, ja jag googlade också eftersom jag inte blev klok på "sättet" hönan blev tagen på. Här finns dock inga förrymda minkar (som från början kommit från minkfarmar), och jaktiller/tamiller är det inte heller här. Jag känner till alla som bor rätt långväga kring  (människor, inte illrar då [emoji4]). Döda grävlingar är ett gammalt skämt som ännu lever upp då och då. Man tar en överkörd grävling från fastlandet och placerar vid en väg här, så får man både sätta myror i huvudet på folk och se "sin" grävling i tidningen [emoji16]

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Vem/vad tog hönan?
« Svar #9 skrivet: 06 jan-18 kl 07:26 »
Jo råttor finns![emoji21] Vill inte ens tänka på att det kan vara en vidrig råtta! Slagplatsen har en hel del fjädrar så jag tror egentligen på fågel, kan vara duvhöken då.. och jag tror ändå att jag föredrar den framför att räven hittat hit. Skulle såklart ha kollat hönan efter klomärken.. men hon har fått en pampig begravning med sång, träkors och tårar (har barn -fast jag grät nog mest). Tack för era inlägg!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 5 användare (1 dolda)
skräptanten, Andreas Wallin, Anders Flix, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser