Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mossa till hönshuset  (läst 3199 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Mossa till hönshuset
« skrivet: 02 okt-17 kl 09:00 »
Hej! Nu har jag blivit med höns några öländska dvärghöns har flyttat in. Just nu har jag sand på golvet men har läst att man kan bädda med mossa. Ni som gör det, hur gör ni? Tar ni in mossan färsk? Den är inte för fuktig?
Plockar ni mossa och förvarar inför vintern? Hur förvarar ni den i så fall?
Och måste den hackas, rivas eller liknande?
Tacksam för svar!

Postat med Alternativ.nu´s app
« Senast ändrad: 02 okt-17 kl 09:32 av Livat »

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Mossa till hönshuset
« Svar #1 skrivet: 02 okt-17 kl 10:59 »
Jag vet inte vad du menar med bädda. Själv har jag mossa i redena, det formar sig till en mjuk men fast bale.
Eftersom vi har mycket mossa i gräsmattorna måste mossrivaren jobba varje vår, och högarna av riven mossa blir enorma. Jag låter det torka och förvarar i säckar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Mossa till hönshuset
« Svar #2 skrivet: 02 okt-17 kl 12:12 »
Tack för svar! Jag tänker mig att "bädda" med mossa i redena men även att ha som strö?
Har god tillgång till mossa men kommer att plocka med händerna eller använda stålkratta/räfsa. Kommer inte att bli finfördelat men kanske funkar ändå?
Tänker att det borde fungera med mossa och sand till odling sen när man städar hönshuset med. Någon som testat? (Kör någon variant av täckodling).

Hur torkar du mossan Sonja,  sprider ut på marken? Har du lagt in färsk (otorkad) mossa eller är det för fuktigt?


Postat med Alternativ.nu´s app

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Mossa till hönshuset
« Svar #3 skrivet: 02 okt-17 kl 12:51 »
Jag "skördar" ju mossan på våren,  då har vi oftast väldigt fint väder här, så det brukar gå bra, med lite väderkoll framåt, att bara låta den torka ute. Den är ganska torr från början. Annars river jag inte.
När hönor ska ruva kan  balen gärna vara lite fuktig,  i naturen ligger ju ägg på marken.
På golvet använder jag hellre annat hopräfs av olika slag.
Här kan jag tyvärr inte  ha täckodling,  det skulle bli sorkars och sniglars paradis.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Mossa till hönshuset
« Svar #4 skrivet: 02 okt-17 kl 19:19 »
Tack! Plockade in lite mossa nu för att se om de var intresserade av det,   
tycker ju att det borde finnas lite spännande att sprätta och picka i med men får se deras utlåtande imorgon
Ska plocka och torka med, om de gillar det så är det ju win win för både gräs, ekonomi, höns och odling!
Vet dock inte om gödseln måste vila innan man kan kasta ut det på landet, någon som vet?


Postat med Alternativ.nu´s app


Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Mossa till hönshuset
« Svar #5 skrivet: 25 okt-17 kl 17:26 »
Tack! Plockade in lite mossa nu för att se om de var intresserade av det,   
tycker ju att det borde finnas lite spännande att sprätta och picka i med men får se deras utlåtande imorgon
Ska plocka och torka med, om de gillar det så är det ju win win för både gräs, ekonomi, höns och odling!
Vet dock inte om gödseln måste vila innan man kan kasta ut det på landet, någon som vet?


Postat med Alternativ.nu´s app


Släng ut den på landet nu på hösten när det bara är jord och inget som växer. Så ligger det och bränner över vintern och när du vårgräver/fräser blandas det ner och är klart för plantering/ sådd
Jag slänger dagens utgödsling från skitbrädan direkt ut på landet nu.
Men tror nog vanligt strö är bättre att ha på golvet om du senare vill ha det i landet då mossan har sporer som överlever och börjar växa överallt.
dessutom suger strö väldigt bra upp ex våt bajs och skvättande vatten eller våta hönsfötter
Ullish

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Mossa till hönshuset
« Svar #6 skrivet: 26 okt-17 kl 09:21 »
Förr användes torvströ hos djuren. Den skördades på våren i en torvmosse. Man hackade loss stora kakor som hässjades på torvhässjor. De bestod av gavlar av störar. Mellan dessa spändes trådar (3-4 st) som torven vilade på. När den torkat togs den hem och revs söder. Torvströ har bra sugförmåga och ger bra struktur på jorden när gödseln läggs på landen.
När gödselstacken var bortforslad på våren hände det att man skördade mossa och lav från skogen. Den lades i botten på gödselstacken. Det var för att dryga ut gödseln som var en bristvara. Mossan och laven sög i sig urin och gödselvatten.
Jag ger mina höns både torvströ. mossa från gräsmattan och lav/mossa-blandning från skogen. De verkar gilla det bättre än spån. I redet brukar jag lägga fint hö. De plockar och äter upp det när de ligger där.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 3 användare
xaelanar, ktulo, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser