Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med infodring  (läst 1317 gånger)

Arne i Kärret

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Problem med infodring
« skrivet: 30 sep-17 kl 21:14 »
Hej! Jag undrar om någon kan förstå sig på det problem jag råkat ut för vid årets infodring. Jag har två samhällen. Det har varit problem med båda. De drar inte ned sitt foder (sockerlösning). Det ena samhället har jag skvätt sockervatten på och de har dragit ned lite, men långt ifrån som vanligt, och inte lika mycket. Det andra samhället vägrar totalt. Idag såg jag att endast drottningen och några bin finns kvar i kupan och det är inget yngel heller (varken öppet eller täckt). När jag noterade problemet skaffade jag en ny drottning, vilken accepterades. Det var för en månad sedan.
Sedan dess har jag åtskilliga gånger värmt fodret och kollat foderkoppen. Bina verkar ointresserade av sockerlösningen. De är uppe och tittar i foderkanalerna, men de drar inget.
Vad kan detta bero på? Jag funderar över om det kan vara sjukdomsrelaterat? Och i sådana fall vilken sjukdom? Och finns det någon bra behandling/lösning? Tacksam för alla svar/tips!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Problem med infodring
« Svar #1 skrivet: 01 okt-17 kl 07:45 »
Troligen är det för lite bin, åtminstone  i det sh som sattes igång för en månad sedan. Det kostar på för bina att dra ner, lagra in och avfukta vinterfodret.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Problem med infodring
« Svar #2 skrivet: 01 okt-17 kl 09:45 »
Det har varit problem med båda.
Sannolikt är det då någon åtgärd som gått fel, kanske i somras, kanske kan det vara varroabehandlingen.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Problem med infodring
« Svar #3 skrivet: 01 okt-17 kl 12:15 »
Sannolikt har detta orsakats av en hel rad olika faktorer. Tex samhällen med enbart föråldrade arbetsbin, Nosema, alldeles för kalla nätter nu jämfört med i augusti då de normalt skulle ha invintrats, pollentillgången och fettreserver, röveri. Osv.

Nu när det gått så här långt finns ingen "bra behandlning/lösning". Det bästa du kan göra nu är att slå ihop med tidningspapper, och därefter ordna så att bina har tex 5 ramar i bredd och två ramar i höjd. Se till så att det är foder i de övre ramarna. Fortsätt fodra, med 20-30-gradigt foder så länge vädret tillåter.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Problem med infodring
« Svar #4 skrivet: 01 okt-17 kl 17:09 »
Hej Arne

Bortsett från en hel rad anledningar så kan även finnas två "enkla" förklaringar:
  • för få bi (vilket enligt din beskrivning kan vara fallet)
  • för få celler att lägga fodret i


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

824 gäster, 4 användare
Anna 123, Sebastian Berggren, Marit Hichens, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser