Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga ekoboende minimum kostnad  (läst 2400 gånger)

alex13isboho

  • Inlägg: 2
    • Gotland
Bygga ekoboende minimum kostnad
« skrivet: 30 sep-17 kl 18:09 »
Jag ska efter årsskiftet börja hitta ett sätt att bygga mitt egna ekoboende, eventuellt i lera/cob med så mycket donerat material som möjligt. Med att hitta mark/plats att ha boende och att bygga, för minsta möjliga kostnad - var och hur börjar man?  Några tips? Helst vill jag kunna efter ca en månad efter påbörjat bygge kunna flytta in i en del av boendet åtminstone.

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga ekoboende minimum kostnad
« Svar #1 skrivet: 30 sep-17 kl 18:45 »
Jag ser att du bor på Gotland, har du tänkt stanna där? Tomterna är inte billiga där och jag tror det kan vara ganska höga krav från byggnadsnämnden också.

Men hur som helst, din plan faller på dagens byggregler, du får inte flytta in förrän bygget är klart och godkänt. Dessutom tar det tid att bygga billigt. Det smartaste är nog att köpa en tomt med något ruckel på som du kan bo i medan du i lugn och ro bygger ditt nya hus.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bygga ekoboende minimum kostnad
« Svar #2 skrivet: 30 sep-17 kl 19:38 »
Eller ännu hellre renoverar ett befintligt ruckel eller sommarstuga, mycket bättre än att försöka få tillstånd att bygga nytt

Sjaunja

  • Inlägg: 5542
    • -
SV: Bygga ekoboende minimum kostnad
« Svar #3 skrivet: 30 sep-17 kl 20:37 »
Men det är ju inge kul, man vill ju bygga efter eget huvud. Men om man bygger utanför detaljplanerat område och kallar det för fritidshus så är det väl färre regler och tjorv.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Bygga ekoboende minimum kostnad
« Svar #4 skrivet: 30 sep-17 kl 21:48 »
Allt beror ju på vilken nivå du vill lägga dig på. Klart du kan bygga på utan tillstånd, tid, pengar o.s v.  och hoppas det går vägen. Men det finns ju stor risk att det du inte når det målet du tänkte från början.

Det betyder inte nödvändigtvis att det är fel. Mycket lärdom och självinsikt finns att vinna ;)

Själv skulle jag nog inte rekommendera att göra det riktigt på det sättet om det är viktigt att verkligen flytta in så fort och även ha möjligheten att bo kvar på sikt.

Föreslår nog att du antingen börjar med ett billigt hus i sämre skick, en vagnlösning som säkrar just boendet eller att överväga att helt ändra lite på planen.

Allt tar längre än man tror. Kostar mer. Fler fallgropar och hänsyn som spelar in. Myndigheter, grannar och sånt man inte ens kunnat komma på med en bra plan .

Men det är svårt att veta eller ge råd då du inte berättat mer om planen. Har du mark, pengar, verktyg, tillgång till beg. mtrl, kunskap och så vidare?

För varje enskild del du saknar ökar nog svårigheten exponentiellt. Bara urkraft kanske inte räcker.

Jag tror att det bästa är att prata med andra som gjort liknande, räkna på det, skriv ner allt på papper, gör ett tidsschema, gör studiebesök gärna i området du vill bosätta dig i. Fråga hur andra gjort. Hur lång tid tog det? Vad var svårast.

Som jag uppfattar det är det ingen idé för dig, med den idé du presenterar, att ens prata med myndigheter annat än för att ducka radarn.

Om jag missuppfattat din planering och hur färdigt projektet är kanske du måste förklara närmare vad du vill ha hjälp med för att få mer konstruktiva svar från folk här.

Hursomhelst låter det ju väldigt spännande och jag önskar dig all lycka och framgång  i projektet!

Postat med Alternativ.nu´s app


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bygga ekoboende minimum kostnad
« Svar #5 skrivet: 01 okt-17 kl 08:31 »
Jag vet att det inte egentligen är vad du frågade om, men det absolut billigaste ekologiskt byggda huset är ett hus som redan är byggt. Före typ 1950-talet, då byggdes alla hus med mer eller mindre miljövänliga material och metoder. Ligger sedan huset du köper på landet (på något ställe dit det inte kommer så många välbärgade stockholmare, göteborgare och malmöiter under sommaren) kommer du billigt undan också.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga ekoboende minimum kostnad
« Svar #6 skrivet: 01 okt-17 kl 12:13 »
Köp ett ruckel och börja reparera.
Skulle du "råka" såga på fel ställe så något faller sönder, så kan du ju bygga upp det igen på det vis du vill.

Byggmaterial finns hur mycket som helst, där utlänningar köper hus och tokrenoverar.
Åtminstone där jag bor, river de ut totalt allt i jätte fina hus, för att göra om.

Vet ett hus som de rev ut hela pannrummet, som var nyrenoverat 6 månader tidigare för nästan 100 000 kr

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bygga ekoboende minimum kostnad
« Svar #7 skrivet: 01 okt-17 kl 15:20 »
Men det är ju inge kul, man vill ju bygga efter eget huvud. Men om man bygger utanför detaljplanerat område och kallar det för fritidshus så är det väl färre regler och tjorv.

Om du redan har bostad och vill bygga komplementbyggnad kanske, men inte nybygge utan annat hus

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga ekoboende minimum kostnad
« Svar #8 skrivet: 01 okt-17 kl 20:10 »
Om du redan har bostad och vill bygga komplementbyggnad kanske, men inte nybygge utan annat hus

Det har då varit enklare med allt utanför detaljplanerat område här uppe, även nybygge.
Och jag har då inte hört något om att det är ändrat.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Bygga ekoboende minimum kostnad
« Svar #9 skrivet: 03 okt-17 kl 08:28 »
Dags för hörapparat?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bygga ekoboende minimum kostnad
« Svar #10 skrivet: 05 okt-17 kl 13:47 »
Det har då varit enklare med allt utanför detaljplanerat område här uppe, även nybygge.
Och jag har då inte hört något om att det är ändrat.


Jag har just sett ett bygglov för ett mindre hus långt utanför detaljplanerat område, det bygglovet kostade nästan 23 000 kr

Och det är i linje med vad de flesta kommuner tar insåg jag efter lite sökande

https://www.pitea.se/Invanare/Boende-miljo/Bygglov-och-anmalan/fragor-och-svar/allmanna-fragor/vad-kostar-bygglov/
https://www.kungsbacka.se/Bygga-bo-och-miljo/bygga-nytt-andra-eller-riva/Sa-mycket-kostar-det/
http://karlstad.se/Bygga-och-bo/Bygglov-tillstand-och-fastighetsfragor/Bygglov-tillstand-och-fastighetsfragor1/Vad-kostar-ett-bygglov/
http://www.hedemora.se/bygglov-anmalan/priser__2506

Sjaunja

  • Inlägg: 5542
    • -
SV: Bygga ekoboende minimum kostnad
« Svar #11 skrivet: 05 okt-17 kl 14:06 »
Om du bygger på vattnet slipper du bygglov och markköp. Rejäla pontoner och vips har du byggt en flytande stuga som räknas som fritidsbåt om du har en snurra och flyttar lite nån gång då och då. Det går ju att arrendera en plätt kanske där du lägger till och står mer permanent.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga ekoboende minimum kostnad
« Svar #12 skrivet: 05 okt-17 kl 14:32 »
« Senast ändrad: 05 okt-17 kl 18:59 av ensamhet »

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bygga ekoboende minimum kostnad
« Svar #13 skrivet: 05 okt-17 kl 17:31 »
Du menar att man i glesbygd bara betalar den ansvariga tjänstemannen svart, för att slippa bygglov?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Bygga ekoboende minimum kostnad
« Svar #14 skrivet: 05 okt-17 kl 18:58 »
Du menar att man i glesbygd bara betalar den ansvariga tjänstemannen svart, för att slippa bygglov?
Hur läste du in det?! Följer tråden men förstår inte var du läste det.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga ekoboende minimum kostnad
« Svar #15 skrivet: 05 okt-17 kl 19:02 »
Du menar att man i glesbygd bara betalar den ansvariga tjänstemannen svart, för att slippa bygglov?

Vet inte hur din läsförståelse är?

Eller är det nån annan som också tolkar mina inlägg, så man kan dra den slutsatsen?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Bygga ekoboende minimum kostnad
« Svar #16 skrivet: 05 okt-17 kl 19:41 »
Vet inte hur din läsförståelse är?

Eller är det nån annan som också tolkar mina inlägg, så man kan dra den slutsatsen?
Inte jag iallafall ;)


Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser