Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara rotfrukter  (läst 2715 gånger)

Gamina

  • Inlägg: 914
Förvara rotfrukter
« skrivet: 29 sep-17 kl 13:29 »
Nu är det rea på rotfrukter och som vanligt vill jag lägga upp ett lager för vintern. Problemet är bara att jag inte vet hur jag ska få dem att hålla sig. Kylskåp betyder antingen torkade eller mögliga. Matkällaren känns ungefär likadant men jag har inte testat. Vet dock att morotsäckarna jag köper till hästarna står sig ungefär 2 veckor där.
Kan man lägga halm i en glest ribbad trälåda och sen lägga ner rotfrukterna där så de ligger tätt men utan kontakt med varandra? Jag skulle så gärna vilja bunkra lite och se om jag kan lagra det vettigt så jag vet om det är värt att försöka odla det egna behovet nästa år.
Genbank för Gotlandshöns


Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Förvara rotfrukter
« Svar #2 skrivet: 29 sep-17 kl 15:35 »
Fast det där är ett projekt och sådana har jag nog av  ;D
Genbank för Gotlandshöns

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förvara rotfrukter
« Svar #3 skrivet: 29 sep-17 kl 15:42 »
Använd trälåda eller annat kärl, ställ det i matkällaren, varva rotsakerna med sand. Om det är spjälig och otäta lådor lägg tiningar på insidan. Lägg bara en sort i var låda. Hos oss håller dom sej ett halvår minst.
kretslopp

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Förvara rotfrukter
« Svar #4 skrivet: 29 sep-17 kl 17:42 »
Fast det där är ett projekt och sådana har jag nog av  ;D
Då bjuder man inne ett par vänner som gräver och donar så du slipper skälv :)

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Förvara rotfrukter
« Svar #5 skrivet: 29 sep-17 kl 18:16 »
Bra idé :) Tyvärr har mina vänner också för många projekt så ska jag fixa så får jag göra det själv  :-\
Genbank för Gotlandshöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare
Siv Birgitta Olsson, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser