Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?  (läst 16469 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #80 skrivet: 28 okt-17 kl 22:30 »
Intressant. Det är främst Vestas som jag bygger mina erfarenheter på. De hörs inte 500 meter bort, och är 120-140 meter höga.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Enkelt_liv

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #81 skrivet: 29 okt-17 kl 15:52 »
Har ingen egen erfarenhet själv, men har följt debatten lite från de som är boende i Markbygden utanför Piteå. Där har det byggts en stooor park. Dom blev övertygade om att det skulle bli superbra. Men nu, när stora delar av parken är byggd så börjar dom boende att klaga och känner sig lurade. Vissa dagar så blir det en del störande ljud vad jag förstått, även lite längre från vindkraftsverken.

Vindkraft är ofta bra givetvis, men har många nackdelar med.

www.vindkraftsnyheter.se är nog ett bra ställe att hitta information på.

http://www.vindkraftsnyheter.se/20161227/1993/vindkraftverk-stor-boende-i-torsas


Postat med Alternativ.nu´s app

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #82 skrivet: 30 okt-17 kl 05:08 »
Jo det som är oroväckande är att så många upplever ljud och störningar. Men som många skriver här så upplevs ju motsatsen också, att folk inte störs av kraftverken,  de personerna hörs inte lika mycket i media på samma sätt.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #83 skrivet: 09 nov-17 kl 07:06 »
Det är det här, ljudet som dom berättar om som jag är orolig över.
https://www.youtube.com/watch?v=63kVBdCTj8c

andtol

  • Gäst
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #84 skrivet: 09 nov-17 kl 09:19 »
Det är det här, ljudet som dom berättar om som jag är orolig över.
https://www.youtube.com/watch?v=63kVBdCTj8c

Det var en positiv film! Det gäller dock att boende engagerar sig och för ett samtal med de som driver vindkraftverken. Ljudet finns men man kan göra något åt det.

"Vi tänkte först flytta men det har blivit så positivt att vi stannar kvar."

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #85 skrivet: 09 nov-17 kl 21:16 »
Finns ändå röster som säger att de störs av ljudet och att de tycker att politiker borde se vad som ”förstörs”

piggetröska

  • Gäst
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #86 skrivet: 09 nov-17 kl 23:08 »
Bor själv i södra Skåne. Gott om vindkraftverk som står ute på de stora åkrarna, har aldrig hört talas om några problem.

MEN

Jag har arbetskamrater som bor strax norr om Kristianstad i en liten ort som heter Ekestad. De fick en vindkraftspark 2012, och då brakade enligt de själva helvetet löst. Perioder på 7-10 dagar i taget med oljud som går igenom alla väggar, konstant huvudvärk. Tillkommer sömnlöshet natt efter natt, så vårdcentralen fick skriva ut sömntabletter.
När vindriktningen ändras så försvinner oljudet. För att återkomma när vinden blåser åt fel håll.
Boende har försökt flytta men lyckas inte sälja sina hus.
En förening har bildats för att försöka få myndigheter/bolag att ta ansvar.
www.karsholmsvindkraft.se/drabbades-vittnesmal/

Frågar mina arbetskamrater hur det kan komma sig att de har sådana problem men inte vi i södra Skåne?
De säger då att det är skog i kombination med terräng som gör att de får oljud av vindkraft men inte vi sydskåningar. Men enbart när vinden ligger på 'fel' hos dem.

Då borde skulle man kunna tro att det skulle vara lika problemfritt med vindkraft i det platta grannlandet Danmark? Men icke! Hörde på danska nyheterna tidigare i år att vindkraftsbolag i Danmark börjat köpa upp gårdar runtomkring de nya kraftverk som de bygger för att slippa få klagomål om buller.
En sökning på internet bekräftar att bilden av den problemfria vindkraften i Danmark inte stämmer:

www.tv2fyn.dk/artikel/beboere-raser-over-larmende-vindmoeller-ubegribeligt-man-tillader-det
Här är det två befintliga vindkraftverk som har blivit utslitna. Tydligen bullrade de. Berörda innevånare är förbannade på att kommunen beviljar tillstånd för att  möllorna skall ersätts med nya.

http://stilhed.eu/
Är en nationell (!) dansk intresseförening för närboende drabbade av vindkraft.

Om du i Danmark äger ett hus som hamnar i närheten av vindkraft så sjunker marknadspriset på ditt hus ca 10%. Detta har gjort att Vindkraftsbolagen i Danmark har blivit tvungna att betala ersättning till husägarna. Men ibland sitter det hårt åt att betala:
nordjyske.dk/nyheder/tre-et-halvt-aars-psykisk-terror-slut/63d2abb3-bcf5-40fc-9edd-42c24e67cd0a

Piggetröskan



lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #87 skrivet: 10 nov-17 kl 21:57 »
Någon som vet hur ofta vindkraftverken kontrolleras när de är i drift? Är det folk där dagligen?

Någon som vet hur det är med kyla- vid 30 minus har jag hört att de slås av. Men är det 30 minus på 180 meters höjd? Och när det är 30 meter på 180 metets höjd- hur kallt är det då på 2-3 meters höjd?


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #88 skrivet: 10 nov-17 kl 22:52 »
Verket som jag var delägare i till alldeles nyligen fick service två gånger om året, då ett par gubbar var där 1-2 dagar. Då och då fanns det folk där av andra anledningar också - akutreparationer, diverse säkerhetsbesiktningar mm.

På ett par hundra meters höjd är det ingen större temperaturskillnad mot marknivå, och om det är skillnad kan det vara varmare ibland och kallare ibland på den högre höjden.
Temperaturgränserna bestämmer varje vindkraftverkstillverkare själv. Verket som jag har haft att göra med, stänger av under -20 och över +40 grader, räknat som medelvärde under 10 minuter. Jag har för mig att det även kan begränsa effekten om det börjar bli för varmt inne i maskinhuset eller i elskåpet längst ner i tornet.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #89 skrivet: 14 nov-17 kl 22:39 »
Intressant. Det är främst Vestas som jag bygger mina erfarenheter på. De hörs inte 500 meter bort, och är 120-140 meter höga.

Intressant. Tror miljön och terrängen har stor betydelse också. Hur ser det ut, där de vindkraftverk som du har erfarenhet av står?

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #90 skrivet: 14 mar-18 kl 00:56 »
Vet du vad det är för terräng i området ?

Frågar mina arbetskamrater hur det kan komma sig att de har sådana problem men inte vi i södra Skåne?
De säger då att det är skog i kombination med terräng som gör att de får oljud av vindkraft men inte vi sydskåningar. Men enbart när vinden ligger på 'fel' hos dem.

Piggetröskan

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #91 skrivet: 14 mar-18 kl 00:58 »
Ni som har positiv erfarenhet av att bo intill vindkraftverk- hur ser terrängen ut mellan kraftverken och där ni bor? Vad är det ni tycker är positivt?

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #92 skrivet: 15 mar-18 kl 13:10 »
Jag har arbetskamrater som bor strax norr om Kristianstad i en liten ort som heter Ekestad. De fick en vindkraftspark 2012, och då brakade enligt de själva helvetet löst. Perioder på 7-10 dagar i taget med oljud som går igenom alla väggar, konstant huvudvärk. Tillkommer sömnlöshet natt efter natt, så vårdcentralen fick skriva ut sömntabletter.
När vindriktningen ändras så försvinner oljudet. För att återkomma när vinden blåser åt fel håll.
Såg denna tråd nu och vill bara säga att jag upplevde precis samma problem i huset vi hyrde på Ljusterö i Stockholms skärgård. 600 meter fågelvägen till vindkraftverken som byggts. Ett dovt konstant brummande hörde var gång vinden låg på från vindkraftverken. Det var mindre oljud i gästhuset så jag undrar om det hade någon med låga frekvenser och hur dessa påverkar byggnadens väggar (typ självsvängning). ...eller så var det bara min foliehatt som behövde bytas...

Tack och lov har vi sedan snart ett år tillbaka flyttat och har numera långt till närmaste vindkraftverk.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser