Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idé för ett växthus  (läst 3242 gånger)

Idé för ett växthus
« skrivet: 04 sep-17 kl 22:10 »
Hej ! Jag tänkte kolla om någon skulle vilja ge lite feedback på ett planerat växthusbyggge av gamla fönster. Jag kom över 7  gamla 2glasfönster i gott skick och en altandörr för en rimlig summa och tänkte använda dem till att bygga ett 15 m2 växthus med en Norrvägg i trä mot min carport.. Norrväggen isoleras med 10cm mineralull. Grunden byggs upp genom att gräva ned ca 0,6m och cellplast(ja jag vet, en miljöbov men det finns få alternativ) läggs ut för att isolera en gjuten betongsula som vi sedan läger 0,8 m lecablock på i alla riktningar förutom norr(fäster den väggen i carportplintar).
Fönstren är 120 breda och 130 höga, öppningsbara.
Taket får bli av klar kanalplast 20mm. Golvet packat grus med eventuellt lagda betongplattor under bordsdel. Sen hade jag tänkt ha odlingsbäddar invändigt. Dessa byggs antingen av trä eller tegel. Är osäker på om det kommer funka med tegel på en packad grusbädd(xPS cellplast under)?
För att jämna ut temperaturen tänkte jag ha 4 svarta tunnor a 200l med regnvatten i den norra delen av växthuset.

Användning då ? Jo odling av diverse ätbara grönsaker. Har inte bestämt vad ännu. Jag bor i umeå så jag tänkte att ett hyfsat isolerat växthus som man kan värma vid behov vore bra för att förlänga säsongen. Sen hade vi även tänkt bruka det som uterum då och då.

Se skiss http://forumbilder.se/G9HRM/image

andtol

  • Gäst
SV: Idé för ett växthus
« Svar #1 skrivet: 04 sep-17 kl 22:29 »
Hur högt blir växthuset?

SV: Idé för ett växthus
« Svar #2 skrivet: 05 sep-17 kl 07:31 »
Det blir ett pulpettak med 2m i takhöjd mot fönsterväggen och ca  2,6m mot norrväggen. Takhöjden begränsas tycvärr av takutsprånget från carport. Eventuellt sänker en ner växthuset i marken och får då lite högre tak.

andtol

  • Gäst
SV: Idé för ett växthus
« Svar #3 skrivet: 05 sep-17 kl 07:53 »
Här kommer några spridda tankar. Jag är inte någon expert utan bara en glad amatör. :)

Bra med isolerat växthus! Att kunna odla tidigare på vår och senare på hösten är mycket värt.

Det blir inte så stor luftvolym med lågt tak. Stor luftvolym är bra för växterna, det blir jämnare värme och mer luft.

På sommaren kommer det bli stekhett om inte det är bra ventilation. Det går förstås att åtgärda med bra skugga, gardiner, krita på fönster eller träd som skuggar. Tunnor med vatten utjämnar också men tar en hel del plats.

Ventilationen är också bra mot fukten som kommer som ett brev på posten med mycket växter, speciellt gurka och tomater som ständigt ska ha vatten.

Gräva ner golvet är bra om det är bra dränering runt omkring.

Jag skulle försöka göra växthuset något bredare samt höja taket. T ex genom bruten pulpeltak. Och gärna öppningsbara mindre luckor vid taket. Åker man bort vill man kanske inte ha dörren och stora fönster öppna hela tiden.

Växthus är härligt och vi tillbringar mycket tid i vårt växthus, speciellt en sommar som i år som inte är så varm. Eldar mycket i kaminen på hösten, tänder ljus och myser.

SV: Idé för ett växthus
« Svar #4 skrivet: 05 sep-17 kl 10:10 »
Tack för ditt svar!
Jag håller med om att det skulle vara bättre med ett bredare växthus med högre tak men jag vill få in pulpettaket ska gå in under det befintliga carport takutstprånget för att det blir mycket enklare att fixa och ser nog bäst ut också. Det begränsar både höjden och bredden på växthuset (man måste få en vettig lutning på taket. har inte grottat ned mig i vad som krävs med kanalplasten). Eventuellt så breddar jag det om man kan hålla ganska flack lutning.

Ventilation verkar va viktigt som sagt. Jag funderar på att bygga in ventilationsluckor i sockelmuren som man sen kan stänga med isolerade luckor. Sen ha någon typ av automatiska öppningsbara fönster högt upp på norrväggen. Ja sant att tunnorna tar plats men man kan använda 2-3 som stöd för bänkskivan åt norr sen kopplar man ihop dem och har uppsamling av regnvattnet från carporttaket i dem. Kanske en under det runda bordet också.

En kamin vore trevligt men växthuset ligger nära vägen/grannar i ett villaområde så jag tror inte att det är ett alternativ :(

Någon som har erfarenhet av att ha odlingslådor murade i tegel? Vilken grund krävs?



teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Idé för ett växthus
« Svar #5 skrivet: 05 sep-17 kl 10:37 »
Om du ändå tänker gjuta en sula så tycker jag gott att du kan gjuta hela golvet. Då blir det lätt att städa. Du kan slabba med jordsäckar och krukor utan att vara försiktig för att du inte vill få jord i gruset osv. Dessutom löser det dina funderingar kring hur du ska bygga upp odlingsbäddarna.

SV: Idé för ett växthus
« Svar #6 skrivet: 05 sep-17 kl 11:24 »
Jo jag har funderat på det. Ska se hur det blir med kostnaden mm.
Finns det några andra bra ideer för odlingsbäddar? Trýckimpregnerat med plast i? Flyttbara lådor? Att odla i marken under är inte aktuellt.

andtol

  • Gäst
SV: Idé för ett växthus
« Svar #7 skrivet: 05 sep-17 kl 13:20 »
Så här har vi:

Grusbädd med plattor. Till vänster är det krukor och en stor låda gjord av pallkragar. Några av växterna står frostfritt under vintern = krukor. Till höger är det odlingsbädd, speciellt för vindruvorna som har långa och djupa rötter. Runt odlingsbädden är det lecablock.

Edit: ser nu att bilden är inte så tydligt eftersom man mest ser grönska. ;)

Fördelen med grusbädd är att vattnet rinner alltid bort. Och vattenspill blir det. :)

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Idé för ett växthus
« Svar #8 skrivet: 05 sep-17 kl 14:41 »
Du bör inte använda tryckinprengerat virke i närheten av dina odlingar, det är giftigt. Ek tätvuxen tall eller lärk är bra alternativ som är röthärdiga. Att linolja med kokt linolja är ett bra rötskydd som inte är giftigt. Toll:s ide att ha  lekablock runt odlingsbäddarna år bra. Dom är lätta att stapla om, om du vill ändra om.
kretslopp

SV: Idé för ett växthus
« Svar #9 skrivet: 05 sep-17 kl 22:33 »
Kul med lite input. :)
Angående tryckimpregnerat så skulle jagsäga att oron oftast är obefogad. Äldre tryckimpregnerat virke innehåller båda pah(polyaromatiska kolväten) och metallerna koppar, arsenik och krom. många tyngre paher är cancerogena och så är även 6värt krom. Ingen kul blandning mao. Nytillverkat innehåller kopparsalter som är tämligen harmlösa. De kan i löst form orsaka problem för akvatiska organismer men det mesta binds fast i organiskt material och når aldrig ytvatten där de kan orsaka problem. Om man klär det tryckta virketmed plast på insidan så finns det ingen chans att växterna kan påverkas av innehåller i träet. Dock så kommer man in på ett annat intressant ämne. Ftalater somanvänds som mjukgörare i plast. Där finns det en del osäkerheter men mig veterligen finns det inga studiersom tyder på att dessa tas upp i växter.

 Det kanalplasttak jag tänkt använda är gjort av polykarbonat vilket är enav de sämre plasterna ur miljö och hälsosynpunkt men det finns få vettiga alternativ.

När det gäller val av byggnadsmaterial så finns det mycket att ta hänsyn till. Ekonomi, miljö, hälsa, hållbarhet, estetik mm. Det finns ssällan något som är topp på alla punkter så man får kompromissa. Jag ska dock kolla upp linolja och lärkträ alternativet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 1 användare
Anna 123

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser