Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sura bin vid graviditet  (läst 1601 gånger)

Gås,bin och barn!

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Sura bin vid graviditet
« skrivet: 04 sep-17 kl 16:42 »
Hej alla!

Kanske är en märklig fråga men jag måste fråga om det är någon som vet om liknande upplevelser! Jag väntar mitt tredje barn och är inne på mitt första år som biodlare! Mina bin var lugna och fina innan jag blev gravid men efter har dom varit efter mig som besatta! Har det bara med hösten att göra eller kan det ha att göra med ändrad hormonutsändning och liknande?? Det är i allafall inte så kul att gå i bigården och det är en del jobb kvar inför vintern...

Tacksam för svar!

Mvh Helga

dalalaeda

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Sura bin vid graviditet
« Svar #1 skrivet: 07 sep-17 kl 08:17 »
Hej!
Jag började använda mig av såkalendern som jag köpte i Järna där jag bor. Då gick jag in till bina på speciella dgr då de var snälla. Jag ammade och så fort de surrade så började min mjölk att rinna?. Enligt såkalendern som kommer ut 1 gång per år så står planeterna olika under månvarvet. Då är det lämpligt att odla vissa saker eller sköta bin beroende på hur planeterna står i förhållande till jorden! På frukt o frödagar är bina lugna och på blomdagar. Det är då man skall så dessa plantor också. På bladdgr och rotdgr är de sura och vill inte att man skall störa dem. Maria Thun är det som ger ut såkalendern.
Med vänlig hälsning,
Daladaela


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Sura bin vid graviditet
« Svar #2 skrivet: 07 sep-17 kl 13:53 »
Jag har märkt att de blir sura om man öppnar kupan när det regnar och blåser, det kanske har med månen att göra.

Ruche

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: Sura bin vid graviditet
« Svar #3 skrivet: 07 sep-17 kl 21:24 »
Jag har märkt att de blir sura om man öppnar kupan när det regnar och blåser, det kanske har med månen att göra.

Konstruktivt??

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Sura bin vid graviditet
« Svar #4 skrivet: 07 sep-17 kl 21:39 »
Jag har märkt att de blir sura om man öppnar kupan när det regnar och blåser, det kanske har med månen att göra.
Har också hört månteorier får forska lite i det.  Vi öppnade och röjde rejält i en kupa idag när det regnade men dom va så snälla så.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Sura bin vid graviditet
« Svar #5 skrivet: 08 sep-17 kl 13:38 »
Intressant fråga  :D
Bina lever ju i en medveten doftvärld, en värld som i mångt och mycket har försvunnit för oss moderna människor som dagligen tvättar bort och försöker kamouflera våra dofter/lukter.
För att försöka reda ut frågan så kanske det handlar om feromoner och hormoner?
Här finns en del kunskap om binas feromoner:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_honey_bee_pheromones
Queen mandibular pheromone verkar vara det mest "styrande" feromonet och verkar styra det sociala beteendet.
Alarmferomoner aktiveras när ett bi sticker men det framgår inte om de stuckit dig eller bara avvisat din närvaro.
Här finns lite om kvinnans graviditetshormoner:
http://jackabacon.com/article/graviditet-hormoner
Snabb jämförelse ger vid handen att bin och människor inte har samma doftsignaler och/eller hormoner.
Bidrottningen har väl (per mänsklig definition) ägglossning under hela yngelperioden? och släpper ut antingen befruktade eller obefruktade ägg.
När en fertil kvinna har ägglossning är hennes frisatta ägg alltid obefruktat.
Men visst kan bina troligen lukta sig till vissa av våra hormoner och utifrån det bedöma om vi kan utgöra ett hot. Har själv märkt på mina sh att om jag är stressad eller rädd så ökar deras oro och deras kontrollerande. Adrenalin, noradrenalin och kortisol som din kropp frisätter när, du lite smårädd och orolig för vad bina ska hitta på, går ut i bigården kan nog trigga dem mer än dina graviditetshormoner, tror jag.


The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Sura bin vid graviditet
« Svar #6 skrivet: 08 sep-17 kl 14:24 »
Min erfarenhet är att "sura" bin är genetiskt betingat och har ingenting med våra hormoner att göra. Fromma bin, som är lätta att handskas med både i regn och rusk, är en av de enklaste egenskaperna att arbeta vidare med i avel av honungsbin.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, per.martinsson, Banelinjen, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser