Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bovan höns  (läst 8292 gånger)

Rydan91

  • Inlägg: 3
    • -
Bovan höns
« skrivet: 03 sep-17 kl 19:17 »
Jag har tio bovan höns som jag har haft i en vecka nu. Jag vet att de är en värp hybrid men det jag undrar är om man kan spara ägg och kläcka fram kycklingar? Och vilka tuppar passar till mina bovan höns? Var finns mer information om dessa höns? Vilka andra hönsraser passar till mina bovan höns?

Tacksam för svar :)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Bovan höns
« Svar #1 skrivet: 03 sep-17 kl 20:51 »
Om du  i stort sett bara är intresserad av ägg,  ska du välja en tupp av lätt ras. Det finns många sådana att välja på, de är livliga och aktiva och ofta fantastiskt vackra.
Om du vill ha djur med lite mer kött på benen väljer du någon av kombinationsraserna, som även de finns många. De är lugnare och inte så flygbenägna. Välj dock inte någon av de riktigt tunga raserna, de kan slita hårt på hönornas ryggar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Rydan91

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Bovan höns
« Svar #2 skrivet: 05 okt-17 kl 17:30 »
Har du tips på vilken ras man ska satsa på? Kollar runt lite och har sett skånsk blomme och även hedermora tupp. Är det bra raser och passar de med mina bovan? Har hittat en annons på Hedemora tupp på 7 veckor. Är det fel att skaffa en ungtupp och föda upp? Tacksam för svar

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Bovan höns
« Svar #3 skrivet: 05 okt-17 kl 20:29 »
Med  ta
nke på vad jag hört och även erfarit så är det väldigt riskabelt att sätta in en tuppkyckling, som ju detta är,  eller en väldigt ung eller liten tupp i ett gäng värphybrider. Han kan mycket väl bli ihjälhackad. Nej, här behövs en  riktig he-man och samtidigt gentleman.  Snäll men bestämd.  Blomme kan säkert vara en lämplig ras, men även många andra. Utbudet på tuppar är just nu enormt. Ta inte första bästa.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser