Det är bra om sågklingan får ungefär samma periferihastighet som med elmotorn.
Traktorns motor bör ha minst samma effekt som den elmotor som tidigare har drivit sågverket, gärna dubbla effekten. En elmotor tål ju tillfälliga överbelastningar mycket bättre än en diesel, elmotorn kan man mycket väl överbelasta till dubbla märkeffekten om det bara görs kortvarigt och den sen får gå i tomgång och kyla ner sig innan nästa överbelastning. Men dieselmotorn "kurkar" och stannar så snart man bromsar den med mer än dess maximala vridmoment.
Om du vet elmotorns varvtal (står på dess typskylt) och traktorns kraftuttags varvtal, så är det lätt gjort att beräkna vad som är lagom utväxlingsförhållande. Det beror på lokala förhållanden, dina verktygs- och hembyggesresurser, vad du har för skrot tillgängligt att utgå ifrån osv, hur det blir mest praktiskt att göra utväxlingen. Man kan t ex tänka sig en kilremsutväxling eller att utnyttja en kraftig bilväxellåda.