Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Perforator perfekt  (läst 4948 gånger)

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
Perforator perfekt
« skrivet: 23 aug-17 kl 08:51 »
Är det någon som provat ovanstående? Den är ju förhållandevis billig??  ::) jämfört med andra doningar man kan använda för att underlätta arbetet med ljunghonung. En begagnad Sjölies brukar ju hamna på 15.000:- och en ny variant ligger på nästan 40.000:-  vilket inte gör det till ett alternativ.
Frågan är då hur bra Perforator perfekt fungerar. Jag har provat en handhållen variant av Sjölies och den fungerar ju bra. Baksidan är att det tar en del tid när man har några hundra kilo ljung att hantera.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Perforator perfekt
« Svar #1 skrivet: 23 aug-17 kl 21:50 »
Det är skillnad på äpplen och päron. Till ljunghonung är den produkten rena skräpet. Ljunghonung är tixotropisk, och Sjölis rör om honungen i varje cell, medans den föreslagna produkten istället sticker hål i cellbottnen. Många är de som uttalat hemska stavelser efter att första gången ha testat den på ljung.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kullan

  • Inlägg: 35
    • Dalarna
SV: Perforator perfekt
« Svar #2 skrivet: 24 aug-17 kl 07:47 »
Hur funkar en handhållen sjösalis ? Blir det inte hål i cellbotten om man trycker ner den i vaxkakan ? Hur vet man att man inte trycker för långt ? Bör man lägga den mot ett plant underlag o låta avståndsstiften gå utanför.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Perforator perfekt
« Svar #3 skrivet: 24 aug-17 kl 11:45 »
Det är skillnad på äpplen och päron. Till ljunghonung är den produkten rena skräpet. Ljunghonung är tixotropisk, och Sjölis rör om honungen i varje cell, medans den föreslagna produkten istället sticker hål i cellbottnen. Många är de som uttalat hemska stavelser efter att första gången ha testat den på ljung.....

Jaha där ser man. Då är den inte vad jag söker. Den saluförs ju som den bästa till ljunghonung  men då förstår jag varför jag inte hört talas om den tidigare. Sticka hål i cellen hjälper mig inte att få ur ljungen.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Perforator perfekt
« Svar #4 skrivet: 24 aug-17 kl 11:49 »
Hur funkar en handhållen sjösalis ? Blir det inte hål i cellbotten om man trycker ner den i vaxkakan ? Hur vet man att man inte trycker för långt ? Bör man lägga den mot ett plant underlag o låta avståndsstiften gå utanför.

Jag lägger ramen mot bänkskivan,  gärna på avståndsstiftet. Lägger du stiftet utanför kommer hela ramen i princip sitta fastklistrad mot skivan sen. Sjölies har trubbiga nålar och då känner när det tar stopp mot mellanväggen. På vägen ner går det trögt och segt, likaså när du lyfter den. Den fungerar bra men tar tid att använda om man har mycket ljung.

Roger H

  • Inlägg: 208
  • Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
SV: Perforator perfekt
« Svar #5 skrivet: 24 aug-17 kl 12:15 »
Jag lägger ramen mot bänkskivan,  gärna på avståndsstiftet. Lägger du stiftet utanför kommer hela ramen i princip sitta fastklistrad mot skivan sen. Sjölies har trubbiga nålar och då känner när det tar stopp mot mellanväggen. På vägen ner går det trögt och segt, likaså när du lyfter den. Den fungerar bra men tar tid att använda om man har mycket ljung.Det är
Det är skillnad på äpplen och päron. Till ljunghonung är den produkten rena skräpet. Ljunghonung är tixotropisk, och Sjölis rör om honungen i varje cell, medans den föreslagna produkten istället sticker hål i cellbottnen. Många är de som uttalat hemska stavelser efter att första gången ha testat den på ljung.....

Thomas, nu är du nog ute och tycker lite mycket.
Skulle 1000 tals sålda perforatorer perfekt vara rena skräpet enligt dig?
Alla dem som har dessa och använder dem årligen för att få ut ljunghonungen ur ramarna och detta lyckas bra med denna perforator har fel då???
Man måste lära sig att hantera den rätt så funkar den bra. Sedan, vist är det skillnad på äpplen och päron eller en Fiat och en Rolls. Så är det även på en perfekt perforator och en Sjölis. Men jämför priset på en Fiat och en Rolls. Alla har kanske inte lust/råd att investera i en Sjölis.
Skall dessa personer då strunta i att få ut sin ljunghonung???

Perfekt perforator funkar jättebra på ljungen och ja, den gör hål i cellväggens mitt för att underlätta att honungen kommer ut. Den rör också om i cellen men inte lika mycket som en Sjölis.

Jag har själv använt en sådan här under många år och vet hur den fungerar och hur man skall hantera den för bästa resultat.

Har man inte lust att lägga 15000 på en begagnad Sjölis eller 40 000 på en ny tycker jag självklart man skall satsa på en perfekt perforator om man har ljung att slunga.

TynneLundin

  • Inlägg: 14
    • Gotland
SV: Perforator perfekt
« Svar #6 skrivet: 24 aug-17 kl 18:24 »
Läser era kloka åsikter och försöker lära mig det som passar mig.
Vet inget om perforator men tycker om att lära mig så efter att läsa era svar och Googla lite hittade jag detta.

http://www.kbabin.se/page/index.php/ljunghonung

Perforering

För att få den geléaktiga honungen att ”tappa greppet” i cellen måste man sticka hål rakt igenom varje cell. Till det ändamålet använder man en s.k. perforator. Denna apparat är försedd med nålar placerade på exakt rätt avstånd från varandra för att träffa varenda cell. Hålet i cellen gör att luft kan komma in bakom honungen i cellen och centrifugalkraften kastar då ut honungen ur cellen när man slungar. Man kan sedan se hur honungen rinner utmed slungans väggar som geléklumpar.

Perforator finns antingen för lågnormalramar eller för sveamått. Ingen passar för båda.

Det finns enkla redskap i form av en kam eller rulle men de rekommenderas inte när man har ljunghonung i mer än ett par ramar.

Storbiodlare har en annan typ av utrustning, Sjölies honungslossare, som vispar om ljunghonungen i varje cell i stället för att perforera. Honungen blir då flytande och går bra att slunga. Denna utrustning är tyvärr alltför dyrbar att anskaffa för vanliga hobbybiodlare.

Saknar ibland en utförligare beskrivning om saker men hittar det för det mesta till slut.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Perforator perfekt
« Svar #7 skrivet: 25 aug-17 kl 16:27 »


Perfekt perforator funkar jättebra på ljungen och ja, den gör hål i cellväggens mitt för att underlätta att honungen kommer ut. Den rör också om i cellen men inte lika mycket som en Sjölis.

Jag har själv använt en sådan här under många år och vet hur den fungerar och hur man skall hantera den för bästa resultat.

Har man inte lust att lägga 15000 på en begagnad Sjölis eller 40 000 på en ny tycker jag självklart man skall satsa på en perfekt perforator om man har ljung att slunga.


Har du lust att beskriva hur den fungerar? Jag har sett en bild på den men den säger mig inte så mycket.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Perforator perfekt
« Svar #8 skrivet: 27 aug-17 kl 20:33 »
Har du lust att beskriva hur den fungerar? Jag har sett en bild på den men den säger mig inte så mycket.

Speciellt intressant vore det om det av beskrivningen framkommer hur det fungerar då ljunghonungen har hamnat i mörkt vaxbygge, eller i vaxkakor med mycket bibröd. Det är i de situationerna som hundratals och åter hundratals biodlare sagt lååånga ramsor av icke vänliga ord då de testat den produkten....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

mace10

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
SV: Perforator perfekt
« Svar #9 skrivet: 29 aug-17 kl 10:49 »
Har själv den nämnda perforatorn och tycker den fungerar väldigt bra.
Visst, vaxkakan kan bli obrukbar efter perforeringen då den gör håll i vaxet men å andra sidan så får du ut all ljunghonung vid slungningen, så jag tycker det är helt klart värt besväret om man har mycket ljunghonung.

Fungerar bra för både ljus vax och mörk vax, den mörka vaxen är förvisso hårdare och kan gå mer sönder då man får ta i lite mer, men det är kanske inte så konstigt.

Den fungerar som så att du lägger ramen i apparatens ena sida o sen matar du fram den, med hjälp av den där armen du ser på bilden, hela vägen till andra sidan. Ramen skjuts fram cellrad för cellrad, varje gång du drar ner armen, o blir snyggt perforerad helt igenom.

Men som sagt, smidig apparat om man har mycket ljung, men räkna med att alla ramar, speciellt dom mörka, kanske inte blir jätteanvändbara efteråt. Å andra sidan så ska man inte använda mörka ramar till så mycket mer än smältning så det gör nog inget ändå. ;)

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Perforator perfekt
« Svar #10 skrivet: 29 aug-17 kl 23:02 »
Tack för infon. Så ramarna går sönder alltså? Det är ju lite synd. Jag slungade två omgångar ljung nu där jag använde Sjölies handlossare. Den sista slungningen (ca 200 ramar) var det ett tiotal ramar jag fick kassera för att de blev för demolerade. Resten fick så klart en del spräckta cellväggar och lite småskador, men det fixar väl bina till gissar jag. Om maskinen hoppar fram en cellrad i taget tar en ram en del tid att perforera gissar jag? Det som talar för är ju dock priset, även om jag inte gillar att ramarna blir skrot.

mace10

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
SV: Perforator perfekt
« Svar #11 skrivet: 30 aug-17 kl 19:13 »
Egentligen går inte ramarna mer sönder än med sjölies handlossare. Är det en ram med gul fin vax så håller den trots perforeringen. Men är det en mörk ram med hårdare vax så kan den gå sönder. Tänk när man lossar vaxlock, gula fina ramar går lätt som smör medans mörkare får man ta i en del.

Förklarade lite dåligt om cellraden, det nog fyra cellrader åt gången som skjuts gram, så det går snabbt. :)

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Perforator perfekt
« Svar #12 skrivet: 30 aug-17 kl 21:03 »
Egentligen går inte ramarna mer sönder än med sjölies handlossare.

?? Det är ju alldeles tokigt. Med en Sjölis går inga ramar sönder, men med den ni diskuterar så går i princip alla ramar sönder som inte är rent nybyggda eller pollenfria.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

mace10

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
SV: Perforator perfekt
« Svar #13 skrivet: 30 aug-17 kl 21:23 »
?? Det är ju alldeles tokigt. Med en Sjölis går inga ramar sönder, men med den ni diskuterar så går i princip alla ramar sönder som inte är rent nybyggda eller pollenfria.

I princip är nog lite å ta i.

Förstår inte riktigt va problemet är här, ramar går sönder hur du än vrider eller vänder på det hela. Ramar går sönder under slungningen också. Dessutom, vad är det du gör med hårda och mörka ramar i vanliga fall efter att du slungat dom iom att det är så "alldeles tokigt" att dom går sönder? Dom ska väl ändå kasseras eller? :)



Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Perforator perfekt
« Svar #14 skrivet: 30 aug-17 kl 21:32 »
Kasseras? Innehåller de bibröd så ska de ju slickas rena av bina innan bibrödet kan tröskas ur, och då är det såklart en fördel att de är hela. Och är de yngre än två år så används de på nytt igen om de inte passerat en viss kulör.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

mace10

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
SV: Perforator perfekt
« Svar #15 skrivet: 31 aug-17 kl 16:26 »
Kasseras? Innehåller de bibröd så ska de ju slickas rena av bina innan bibrödet kan tröskas ur, och då är det såklart en fördel att de är hela. Och är de yngre än två år så används de på nytt igen om de inte passerat en viss kulör.
Vi snackar ganska mörka ramar här.
Men hur som, är det ljungdrag så är jag nöjd att jag har maskinen.
Om sen några ramar går sönder är det knappast något jag gråter mig till sömns över. ;)

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Perforator perfekt
« Svar #16 skrivet: 31 aug-17 kl 16:56 »
Kasseras? Innehåller de bibröd så ska de ju slickas rena av bina innan bibrödet kan tröskas ur, och då är det såklart en fördel att de är hela. Och är de yngre än två år så används de på nytt igen om de inte passerat en viss kulör.

Tröska bibröd vet jag inte vad det är. Kan du utveckla det?

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Perforator perfekt
« Svar #17 skrivet: 31 aug-17 kl 16:59 »
Mörka ramar bryr jag mig inte om ifall de går sönder för de skickas ändå på omsmältning. Nya utbyggda däremot vill man ju gärna ha till nästa säsong. Går ramarna inte sönder mer än att bina kan laga dem så gör det ju heller ingenting. Oavsett så måste jag ju ha något till att få ur ljungen med då jag i princip varje år får in ljung i samhällena, och 40.000:- tänker jag inte betala.  :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Perforator perfekt
« Svar #18 skrivet: 31 aug-17 kl 20:00 »
Tröska bibröd vet jag inte vad det är. Kan du utveckla det?

Bibrödströskning;

https://www.youtube.com/watch?v=XhaAmpN4gTk
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Roger H

  • Inlägg: 208
  • Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
SV: Perforator perfekt
« Svar #19 skrivet: 02 sep-17 kl 07:20 »
Har du lust att beskriva hur den fungerar? Jag har sett en bild på den men den säger mig inte så mycket.

Det TynneLundin har skrivit är i princip så den funkar samt även länken som är där.

Roger H

  • Inlägg: 208
  • Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
SV: Perforator perfekt
« Svar #20 skrivet: 02 sep-17 kl 08:03 »
Speciellt intressant vore det om det av beskrivningen framkommer hur det fungerar då ljunghonungen har hamnat i mörkt vaxbygge, eller i vaxkakor med mycket bibröd. Det är i de situationerna som hundratals och åter hundratals biodlare sagt lååånga ramsor av icke vänliga ord då de testat den produkten....

Att honungen hamnar i mörkt bygge där det varit yngel tidigare är till en fördel. Gamlayngelkakor är stabilare än helt ljusakakor. Många ljungbiodlare vill därför ha just mörkarekakor i skattlådorna till ljungdraget.
Ang. mycket pollen/vinröd i kakorna så går nålarna igenom detta med men man måste pressa igenom nålarna försiktigt, då går inte kakan sönder. Det handlar om teknik och lärdom.
Att kakorna blir perforerade med ett litet hål i botten lagar bina när de får tillbaka dem.
Rätt perforerat och slungar så går ytterst få eller inga kakor sönder.
Men tro inte att det är samma att slunga ljunghonung och sommarhonung.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, kretslopp, malle h, gruvtrollet, Stengrim, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser