Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elverk bensin vs diesel?  (läst 6758 gånger)

Celina offgrid

  • Inlägg: 10
  • Bor off grid.
    • Småland
Elverk bensin vs diesel?
« skrivet: 06 aug-17 kl 02:02 »
Hej! Jag har beställt ett elverk som jag trodde gick på diesel men det visade sig vara bensin. Det är kompatibelt med min solcellsanläggning och leverantören lämnar bara garanti på automatstart och support om jag väljer det här. Så. Är det verkligen avgörande skillnad med ett dieselverk? (Jag har något inlärt i bakhuvudet att dieselverk är så mycket bättre hela tiden...?) Är det värt superkrångel med att skicka tillbaka och bråka eller ska jag ropa jippi det står hemma och nu ska vi prova?


Postat med Alternativ.nu´s app

Celina offgrid

  • Inlägg: 10
  • Bor off grid.
    • Småland
SV: Elverk bensin vs diesel?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-17 kl 02:06 »
Det handlar om ett verk på 7000w.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Elverk bensin vs diesel?
« Svar #2 skrivet: 06 aug-17 kl 03:14 »
Jag vet inte mycket om elverk. Men generellt så är bensinmotorer en större belastning på miljön globalt, men diesel ett större hot mot miljön lokalt. Betänker man det så borde det bästa för den egna hälsan vara bensin.

Mvh
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elverk bensin vs diesel?
« Svar #3 skrivet: 06 aug-17 kl 10:27 »
Det finns nackdelar och fördelar med allt.

Men, dieselmotorns största problem är att om det inte finns tillräckligt med ström så startar den inte och det är rent jävligt att få gång den utan. Och i kyla det skall man  om tala tyst om så du slipper rejäla kraftuttryck.
Bensinversionen är betydligt lättare att få igång utan ström ner till väldigt stark kyla, tänk gammal T-Ford eller faktiskt helt modern lada niva.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Elverk bensin vs diesel?
« Svar #4 skrivet: 06 aug-17 kl 10:53 »
Den stora fördelen med ett dieselelverk är ju den högre verkningsgraden, bränslets högre energidensitet och (oftast) lägre bränslepris. Så ska det användas ofta får du en bättre driftsekonomi i det hela. Är det bara som backup vid strömavbrott å dyl så kan du nog leva gott med det bensindrivna.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Elverk bensin vs diesel?
« Svar #5 skrivet: 06 aug-17 kl 18:51 »
Framför allt är dieselmotorn mer ekonomisk då den går med fullt varvtal men låg belastning.
Bensinelverk drar nästan lika mycket bränsle räknat i liter per timme i tomgång som vid full last, men på en diesel kan man se tydlig skillnad i förbrukningen beroende på belastning.

Ska man köra elverket mycket bör man komma ihåg att av de här små kinamotorerna så är dieslarna mindre förlåtande än bensinare för slarv med oljebyten och sånt. Jag har sett flera små dieselelverk med havererat vevlager, ibland har det även slutat med vevstaksbrott och hål i vevhuset. Jag tror dock inte att det beror på någon egentlig kvalitetsbrist på motorn utan snarare att man har slarvat med oljebyten eller rengöring av oljefiltret. Den som inte har läst instruktionsboken för en sådan motor, eller plockat isär den i molekyler själv, vet nog inte att det finns ett oljefilter som ska rengöras regelbundet.
Där misstänker jag också att det normala knackande motorljudet från en liten dieselmotor gör att man inte hör omedelbart om motorn börjar slamra mer än vanligt pga en begynnande lagerskada, och upptäcker inte att något är fel förrän motorn totalhavererar och strömmen försvinner.

Den bättre verkningsgraden hos en diesel, tillsammans med att elverksmotorerna alltid är luftkylda och saknar termostat i kylsystemet, gör att en diesel kan få problem med att den aldrig kommer upp i rätt arbetstemperatur då den går med lätt last och det är mycket kallt ute, det leder till onödigt slitage och nersmutsning av oljan i förtid.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Elverk bensin vs diesel?
« Svar #6 skrivet: 07 aug-17 kl 01:55 »
Om man skall producera el i mängder så är nog dieselverket helt klart värt besväret, men en timma om dagen bör man nog kunna bensin istället för diesel utan att det blir för tokigt.

Celina offgrid

  • Inlägg: 10
  • Bor off grid.
    • Småland
SV: Elverk bensin vs diesel?
« Svar #7 skrivet: 07 aug-17 kl 22:16 »
Tack för er tid och era inlägg! Verkligen bra synpunkter! [emoji881][emoji281]


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 3 användare (1 dolda)
Pohja, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser