Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Paduaner - eller "ska det här kallas höns?"  (läst 2699 gånger)

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
Paduaner - eller "ska det här kallas höns?"
« skrivet: 01 jul-17 kl 11:04 »
Plötsligt blev jag hönsägare. Eller paduanägare, vilket jag inte riktigt tänkt. Att det skulle bli höns var bestämt, men redan tidigt bestämde jag mig för lantras, och efter att ha läst på ordentligt är det ölandshöns som gäller. Det är "bara" det där hönshuset som ska byggas...

Så för en vecka sen blev jag erbjuden tre paduankycklingar, med medföljande ruvmamma av okänd blandras och ett litet sommarhus av typen som säljs på granngården. Det var ju verkligen inte vad jag tänkt, men höns är ändå höns oavsett ras och utseende, och hursomhelst skulle kycklingarna tas om hand av
någon, så varför inte jag?

Vi fick raskt bygga en lite större inhägnad, som åtminstone är katt-, hund-, rovfågels- och rymningssäker. Det blev ett extremt fult och ganska opraktiskt bygge, som dessutom inte klarar varken råttor eller rovdjur. Men hundarna och katten på utsidan gör förhoppningsvis nytta i det avseendet, och det är en tillfällig lösning för nu måste ju faktiskt hönshusbygget med tillhörande rastgård bli av. Det lilla sommarhuset de har duger inte till vintern, och är dessutom bara lånat.

Eftersom jag varit helt inriktad på lantraser har jag väldigt dålig koll på resten, och rasen paduan hade jag aldrig ens hört talas om innan. Men nu har jag alltså paduaner, och har försökt att leta information om dessa. Jag har inte hittat mycket på svenska, dock en italiensk sida (på engelska) som kändes ganska informativ. Men facktermerna ställde till det, termer som jag i många fall inte ens vet vad det är på svenska... 😊 Så om det finns någon här som har tid och lust att berätta så mycket som möjligt om paduaner, skulle jag bli jätteglad!

Jag undrar särskilt hur "tåliga" paduaner är jämfört med lantraser. Just tåligheten är vad som fått mig att välja ölandshöns (eller lantras öht), tanken att hålla höns på i stort sett samma sätt som man gjort i hundratals år tilltalar mig. Kommer det att vara okej för paduaner att bo i den sortens hönshus jag tänkt mig (oisolerat och troligen med jordgolv, ingen uppvärmning, bor utanför Kalmar i zon 1)? Eller behöver jag bygga två? Jag har absolut inte lagt bort tanken om ölandshöns, men paduanerna kommer nog att bli kvar också.

Dessutom är jag nyfiken på det här med färgerna, om jag förstått rätt har jag två chamois och en guld. För tillfället är jag rätt övertygad om att det är en höna och en tupp av chamois, gulden är jag osäker på. Vad kan jag förvänta mig för färg på avkomman så småningom? Kan det dyka upp vad som helst, eller blir chamois*chamois alltid chamois? Och är det okej att blanda chamois och guld, eller blir det orena färger då?

Det blev långt det här, men jag är lite uppfylld av mitt nya hönsägarliv. Och jag har väl några dussin frågor till, men det får jag ta en annan gång.

/Lena

Postat med Alternativ.nu´s app


Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Paduaner - eller "ska det här kallas höns?"
« Svar #1 skrivet: 15 jul-17 kl 18:10 »
Det dräller ju inte precis av svar här... ☺ Men hur som helst. Av tre kycklingar visade det sig såklart att det var två tuppar. En guld och en chamois. Och en ska bort på ett eller annat vis. Det lutar väl åt att jag vill behålla guldtuppen. Finns det någon som är intresserad av en chamoisfärgad paduantupp? Är det nån idé att annonsera på t ex Blocket?

Eller måste jag lära mig slakta redan nu? Jag vet att jag måste förr eller senare,och jag är säker på att jag kommer att klara det. Men jag är lika säker på att det kommer att ta emot i början... 😢

Postat med Alternativ.nu´s app


Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Paduaner - eller "ska det här kallas höns?"
« Svar #2 skrivet: 01 aug-17 kl 22:18 »
Min erfarenhet av paduaner är att dom är flaxiga o fega. Så håll på mkt med dom.
Sätt ut tuppen du. Ganska så ovanlig ras ändå.
Nej du behöver inte värme till dom eller isolering.
Hade mina i hästboxar i ett oisolerat stall med dörrar öppna .
Fryser vattnet då får man ge flera ggr om dagen varmt vatten bara.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Paduaner - eller "ska det här kallas höns?"
« Svar #3 skrivet: 08 aug-17 kl 21:29 »
Tack för svar! Nu har vi satt igång med hönshusbygget, det blir stort och rejält. Bra det, för jag blev tillfrågad av de förra ägarna om jag ville ta över resten av deras höns också. Och inte kunde jag säga nej då! Så när hönshuset är klart kommer mamma och pappa paduan, plus tre brahmahönor. Och en syster till blandrasruvmamman. Ölandshönsen får nog vänta lite... 😊

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser