Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapa lä i trädgården.  (läst 2401 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Skapa lä i trädgården.
« skrivet: 24 jun-17 kl 12:02 »
Det blåser.
Utsikt är trevligt men det blåser när det är så fritt som det är.
Våra nyplanterade aroniabuskar blir lätt horisontala i blåsten.

Tänkte sätta upp lite vindskydd för att få lä, har några björkar en bit bort som skulle kunna bli bas till ett staket/gärdsgård/vindskydd.
Materialval som snurrar är pil, lastpallar, och vad man nu gör gärdsgårdar av.

Men lite funderingar på placering mellan träd (staket) & buske är det ca:10-15m (mäta med steg & jag är inte kompisar) och jag misstänker att det krävs ett visst avstånd/höjd förhållande för at få lä, googlat men inte hittat, har ett minne om att jag sett någon för snö och hur det driver, borde vara samma proncip.

Så vad tror alternativarna om material,  placering mm.

Borde kanske fundera på ett vindskydd till uteplatsen åxå, där man ska vila mellan varven.
« Senast ändrad: 24 jun-17 kl 17:30 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Skapa lä ti trädgården.
« Svar #1 skrivet: 24 jun-17 kl 16:53 »
Det viktiga är att ett vindskydd inte är tätt. Om det inte kan blåsa lite genom bildas det vindfenomen så det blir drag istället och ännu blåsigare. Man brukar säga att ett vindskydd skyddar en och en halv gång sin höjd.
//Luff

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Skapa lä ti trädgården.
« Svar #2 skrivet: 24 jun-17 kl 17:04 »
1,5 x höjden.
Avstånd 15 meter ger då... 10 meter högt vindskydd...🤤
Omplanering...
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Skapa lä ti trädgården.
« Svar #3 skrivet: 24 jun-17 kl 17:13 »
1,5 x höjden.
Avstånd 15 meter ger då... 10 meter högt vindskydd...🤤
Omplanering...
Nja, menas det inte att ett två meter högt vindskydd ger tre meter högt lä? Naturligtvis inte i all oändlighet bakom vindskyddet, men åtminstone en bit.

Sedan tycker jag det har blåst ovanligt mycket denna sommar, får bara aroniabuskarna väl etablerat sig så kommer de nog tåla en del vind. Och även om nuvarande stammar lägger sig ner kommer det nya skott nerifrån hela tiden. Så jag vet inte hur orolig du behöver vara för just dom.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Skapa lä i trädgården.
« Svar #4 skrivet: 24 jun-17 kl 17:40 »
Några träd som är närmare än 15 m, typ 5 m bort blir ändå högt, kanske ett fristående av typen gärdsgård kan vara nått. Med en massa kaprifol.

Eller odla upp en fläder, påstås klara hård vind & funka som vindskydd.
Eller...


... ta tag i det som kan å behöver göras...
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

skogsälva

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
SV: Skapa lä i trädgården.
« Svar #5 skrivet: 25 jun-17 kl 09:20 »
Jag gjorde en pergola av armeringsmatta som vind och solskydd till min uteplats. Kommer att bli helt magisk i år. Har klätter rosor i den.

Sent from my E5823 using Alternativ.nu mobile app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser