Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  puckelsamhälle  (läst 8241 gånger)

Fiaa

  • Inlägg: 18
    • Småland
puckelsamhälle
« skrivet: 07 jun-17 kl 11:38 »
Går det att rädda ett puckelsamhälle på något sätt? Hur går man tillväga?

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: puckelsamhälle
« Svar #1 skrivet: 07 jun-17 kl 12:13 »
Du vill helst få bort de äggläggande arbetsbina och sedan tillsätta en drottning. Problemet är att puckelsamhällen tycker att de har en drottning i sina äggläggande arbetsbin så det är inte helt lätt att få det att acceptera en ny riktig drottning.
Förslag:
Gör en dragbiavläggare och tillsätt drottningen där. När det fungerar kan du slå ihop samhällena, sätt det med drottningen överst. Eventuellt kan du förstärka effekten genom att skaka ut alla bina i puckelsamhället en bit bort (10 meter typ) och låta dem flyga hem. Det sägs att de äggläggande arbetsbina har svårt att flyga.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: puckelsamhälle
« Svar #2 skrivet: 07 jun-17 kl 13:36 »
Det går betydligt lättare om man tillsätter en kläckfärdig visecell än att försöka tillsätta en drottning. Några dagar längre tid tills äggläggning men säkrare resultat.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #3 skrivet: 07 jun-17 kl 16:55 »
Du vill helst få bort de äggläggande arbetsbina och sedan tillsätta en drottning. Problemet är att puckelsamhällen tycker att de har en drottning i sina äggläggande arbetsbin så det är inte helt lätt att få det att acceptera en ny riktig drottning.
Förslag:
Gör en dragbiavläggare och tillsätt drottningen där. När det fungerar kan du slå ihop samhällena, sätt det med drottningen överst. Eventuellt kan du förstärka effekten genom att skaka ut alla bina i puckelsamhället en bit bort (10 meter typ) och låta dem flyga hem. Det sägs att de äggläggande arbetsbina har svårt att flyga.
Prova kan en ju göra men äggläggande arbetsbin har inte haft problem att ta sig hem efter att de slagits ut här och sen har de dessutom utan problem tagit sig igenom ett undre spärrgaller.
Efter misslyckad utslagning av två puckelsamhällen förra året satte jag puckelbina (ett sh i taget med några dagar emellan) över ett starkt samhälle med spärrgaller och tidning mellan och det funkade, men några garantier finns ju inte.
« Senast ändrad: 07 jun-17 kl 17:01 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #4 skrivet: 07 jun-17 kl 17:09 »
Går det att rädda ett puckelsamhälle på något sätt? Hur går man tillväga?

På våren och början av sommaren kan man sätta in en yngelram utan bin från ett annat samhälle, upprepa efter en knapp vecka. Vill man vara helt säker, upprepa en gång till.
Ett annat sätt att slå ihop med annat samhälle och sedan splitta efter ett par veckor.
Senare på säsongen är det inte lönt, bina är för gamla och överlever inte vintern.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #5 skrivet: 07 jun-17 kl 17:25 »
Problemet med ett puckelsamhälle är ju att bina tycker att allt fungerar, de matar och föder upp drönarna lika välvilligt som de föder upp arbetsbina. Det hjälper inte att ge ett samhälle med pucklande bin en ram med ägg/yngel för de anser sig inte behöva nån vise och gör inga viseceller med någon reda eller river dom som de ändå gjort redan efter någon vecka.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #6 skrivet: 07 jun-17 kl 17:38 »
Ja Christelle, feromonerna är viktiga. Yngelram avger = äggläggande arbetsbin slutar.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #7 skrivet: 07 jun-17 kl 17:44 »
Hej Christelle, jag hittade en referens om du vill läsa
Willis, Winston, and Slessor 1990
Även "the wisdom of the hive" Seeley

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #8 skrivet: 07 jun-17 kl 19:18 »
Ja Christelle, feromonerna är viktiga. Yngelram avger = äggläggande arbetsbin slutar.
Inte mina puckelbin - ödslade flera fina ägg/yngelramar på dem förra året till absolut ingen nytta  :P
Dom trivdes finfint med sina pucklande bin och hade inget intresse av förändring till en riktig drottning.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #9 skrivet: 07 jun-17 kl 19:28 »
Bra, då kände du till metoden, men det gick fel. Här https://honeybeesuite.com/how-to-fix-a-laying-worker-hive/ kan du läsa om metoden

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #10 skrivet: 07 jun-17 kl 20:00 »
Hej Christelle, jag hittade en referens om du vill läsa
Willis, Winston, and Slessor 1990
Även "the wisdom of the hive" Seeley
Verkar väldigt intressant, den finns till vissa delar här
https://books.google.se/books?id=3GvlZxWFygoC&printsec=frontcover&hl=sv#v=onepage&q&f=false
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #11 skrivet: 08 jun-17 kl 18:28 »
Hej

En stilla undran bara: varför helt enkelt inte låta de "puckla"?
Även det ger säkert sitt bidrag till att bi som varelse överlever.
Att genspridningen via drönarna blir upprätthållen kanske bara är ena sidan av myntet?
« Senast ändrad: 08 jun-17 kl 19:40 av Kap Horn »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #12 skrivet: 08 jun-17 kl 19:02 »
Går det att rädda ett puckelsamhälle på något sätt? Hur går man tillväga?

Att få ett samhälle som har äggläggande arbetsbin, och inte en oparad Drottning, till att acceptera en nytillsatt Drottning kräver avancerade knep. Vill du göra på allra enklaste sätt istället, så förenar du detta samhälle med ett med fungerande Drottning med ett tidningspapper emellan. Det enda att tänka på här är att för att vara säker på att lyckas, så bör samhället med parad Drottning i vara starkare än det pucklande.

Efter bara en vecka kan man dela detta samhälle igen och tillsätta en ny Drottning till ena halvan. Väldigt bekvämt jämfört med alla otaliga och hopplösa försök att envisas med att tillsätta ägg, spätt yngel eller Drottning till pucklarna...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #13 skrivet: 08 jun-17 kl 19:50 »

Hej
Jaha, och vilka gener för man på det viset vidare via de "pucklade" drönare?
(med tanke på att en svärmande drottning är helt kass i dina ögon, även om hon har byggt upp ett stort samhälle som ändå få svärmtendenser.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=187287.60

Har du svärmproblem i starka samhällen som har 30 ram 3/4 Langstroth i yngelrummet OCH ettåriga Drottningar, så är min övertygelse att deras anlag är kass tyvärr.

Rädda samhällets arbetsbi så att man räddar skörden...är det det som överskuggar allt annat?
Inte går miste om ett icke livsdugligt samhällets arbetsbin?

Jag bara undrar...
« Senast ändrad: 08 jun-17 kl 21:31 av Kap Horn »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #14 skrivet: 08 jun-17 kl 20:26 »
Hej

Jaha, och vilka gener för man på det viset vidare via de "pucklade" drönare?
(med tanke på att en svärmande drottning är helt kass i dina ögon, även om hon har byggt upp ett stort samhälle som ändå få svärmtendenser.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=187287.60





Har du svärmproblem i starka samhällen som har 30 ram 3/4 Langstroth i yngelrummet OCH ettåriga Drottningar, så är min övertygelse att deras anlag är kass tyvärr.




Rädda samhällets arbetsbi så att man räddar skörden...är det det som överskuggar allt annat?
Inte går miste om ett icke livsdugligt samhällets arbetsbin?


Jag bara undrar...


Jag förstår inte din fråga här? I min biodling är inte honungsskörden det primära, utan honungen är en biprodukt som jag får på köpet. Att denna sedan är lätt att sälja är ju en annan fråga.

Det jag prioriterar är att ha lättskötta bin, vilka inte bjuder på överraskningar den dag man lyfter på plexiglaset och går ned i samhället. Fromhet, städiver med tillhörande friskhet, låg varroatillväxt under kontrollperioden, och kakfasthet är viktiga parametrar för mig. Att däremot hålla liv i ett puckelsamhälle i det längsta utan lyckad åtgärd, det kallar jag djurplågeri.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #15 skrivet: 08 jun-17 kl 20:44 »
Hej

En stilla undran bara: varför helt enkelt inte låta de "puckla"?
Även det ger säkert sitt bidrag till att bi som varelse överlever.
Att genspridningen via drönarna blir upprätthållen kanske bara är ena sidan av myntet?
Ett puckelsamhälle kan inte fungera så länge och är på sikt dödsdömt eftersom drönarna inte deltar i sh skötsel, värma och kyla kupan, försvara sig, hämta mat, vatten etc. Och eftersom det inte föds några arbetsbin så kommer de arbetsbin som finns med tiden att arbeta ihjäl sig åtminstone om vi tänker sommartid, troligen kan ett puckelsamhälle leva längre med vinterbin/vintertid men det kommer ändå att dö ut. Medan det sakta tynar kommer bina troligen att rövas på sina sista tillgångar och svälta ihjäl.
Medan en fungerande drottning lägger ägg med ordning och reda och i förberedda celler med mat/pollen runt så lägger ett pucklande arbetsbi ägg precis överallt, i alla celler där hon knallar
förbi droppar hon ägg vilket oxå gör att ju färre arbetsbin det finns i kupan ju sämre kommer drönaräggen/ynglen att bli omskötta och med det så kommer det nog inte några bra och livskraftiga drönare ur ett sånt sh.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #16 skrivet: 08 jun-17 kl 21:40 »
Hej

@Christelle
Tack för mödan, men vad ett puckelsamhälle innebär vet jag.

@Thomas
Du är enligt allt vad jag har läst av dig en honungsproducent i huvudsak.
Visst kan du betydligt mera i och om bihantering än jag, visst har du betydligt större och längre erfarenhet i biodling och kunskap än jag, ingen tvekan där.
Tyvärr så har jag fått av dina bidrag här i forumet intrycket att du anser bi som "Mittle zum Zweck" dvs du har bi för ändamålet: skörda honung.

Du tom motverkar med flit deras fortplantningsförmåga!

Sorry, men du tillhör inte de som jag betraktar som "bivänlig"...övertyga mig gärna om motsatsen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #17 skrivet: 09 jun-17 kl 08:10 »
Hej

@Christelle
Tack för mödan, men vad ett puckelsamhälle innebär vet jag.
...
Det var mer för att diskutera fram ang att bara låta puckelbina hållas och spara dem för mångfaldens och genspridningens skull.
Jag sparar inte puckeldrönarna utan sätter på spärrgaller innan hopslagning av puckelsamhälle, så inte alltför många drönare följer med in i den kupa som ska ta emot puckelbina.
Som sagt så har puckeldrönare inte alltid fått den omsorg och matning från ambina som de behöver för att utvecklas.
« Senast ändrad: 09 jun-17 kl 10:05 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #18 skrivet: 09 jun-17 kl 21:08 »

@Thomas
Du är enligt allt vad jag har läst av dig en honungsproducent i huvudsak.
Visst kan du betydligt mera i och om bihantering än jag, visst har du betydligt större och längre erfarenhet i biodling och kunskap än jag, ingen tvekan där.
Tyvärr så har jag fått av dina bidrag här i forumet intrycket att du anser bi som "Mittle zum Zweck" dvs du har bi för ändamålet: skörda honung.

Du tom motverkar med flit deras fortplantningsförmåga!

Sorry, men du tillhör inte de som jag betraktar som "bivänlig"...övertyga mig gärna om motsatsen.

Då har du missförstått mig väldigt mycket. Jag har honungsskörd långt ned på min prioriteringslista gällande vad jag vill få ut av min biodling. Tvärtom är jag så less på all honung som bina släpar hem, att jag köper in både tjänsten slungning och tjänsten ympning/burkning.

Det är avel, pollineringsuppdrag, uthyrning av bisamhällen samt Drottningförsäljning som är mina prioriterade områden. Att sedan avkommorna efter min Drottningar släpar hem tonvis med honung på köpet, det är som sagt nåt som bara kommer, men jag är inte överförtjust av den delen av biodlingen.

Ditt påstående om att jag motverkar binas fortplantningsförmåga är nog så långt bort ifrån verkligheten som det bara går att komma. I snitt får jag tre fina avläggare per övervintrat samhälle och år, förutom i snitt 10 Drottningar till försäljning per övervintrat samhälle.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #19 skrivet: 12 jun-17 kl 08:19 »
Hej Thomas


Sorry, då har jag missförstått dig beroende på att hitintills var honungsskörden och biskötsel för att uppnå detta ett tema i var och varannan bidrag från dig.

Att göra avläggare är väl inte precis biets naturliga fortplantningsmetod...rätt som det är så är dina drottningar så svärmtröga att de enbart med människans hjälp kan föröka sig...i mina ögon föga eftersträvansvärt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 3 användare
Be, Bustera, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser