Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moped mot dålig miljö  (läst 44482 gånger)

Davvi

  • Inlägg: 42
  • Tapatalk User
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #140 skrivet: 29 maj-17 kl 23:45 »
Då har man nog gjort något variatorn, för det var densom drog.

På variatorsidan har det inte skett någon vidare revolutionerande utveckling på flera årtionden och på en snöskoter är det mattan som ger en stor effektförlust gentemot ett hjul men dessvärre är den ju rätt nödvändig av självklar anledning...

På nyare skotrar är det som föregående var inne på effektivare insprutningssystem och teknik som tar tillvara både olja och bensin betydligt bättre än äldre motorer.
Stor del av soppan rann helt enkelt rakt igenom oförbränd precis som på äldre mopeder då tekniken i stort är identisk..

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #141 skrivet: 30 maj-17 kl 18:43 »
Vad är anledningen att framhäva tvåtaktare som törstiga miljöbovar?
För att bevisa fakta i påståendet om tvåtaktare, visa en moped med fyrtaktsmotor som drar under 1 dl per mil.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #142 skrivet: 30 maj-17 kl 18:53 »
Det är fullt möjligt att bygga tvåtaktsmotorer med lika god verkningsgrad och nästan lika bra egenskaper ur avgassynpunkt som motsvarande fyrtaktsmotorer, det framgår av tidigare inlägg i tråden och jag föreslår att du läser igenom dem grundligt så slipper jag repetera en massa saker.

Men en riktigt effektiv och bra tvåtaktsmotor blir inte billig, så därför kan den inte konkurrera i hårt prispressade konsumentprodukter såsom mopeder. Där håller man sig till enklast möjliga teknik - spolar cylindern med färdig bränsleblandning, arbetar med onödigt sen tändning för att slippa kosta på tändförställningsanordningar, kör motorn på onödigt fet blandning vid större gaspådrag istället för att konstruera förbränningsrummet så att alla delar tål de temperaturer som kan uppstå i annat fall.
Samma sak gäller också om motorn måste vara så liten och lätt som möjligt i förhållande till effekten, t ex i motorsågar.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #143 skrivet: 30 maj-17 kl 18:54 »
jag har ju inte kört moped sedan jag fick körkort men mina minnen var att det inte var särskilt billigt att köra moped. Min ILO drog betydligt mer än 1 dl/mil,snarare 3-4 dl.
vilka siffror kan du visa att en tvåtaktare drar under 1 dl? Ulf

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #144 skrivet: 30 maj-17 kl 18:57 »
Siffror på runt 0,3-0,4 l/mil låter bekanta. En kollega berättade härom dan att han faktiskt förde körjournal när han körde moped (trimmad Zündapp) i tonåren. Den höll sig ständigt runt 0,7 l/mil, någon enstaka gång lyckades han komma ner till 0,6.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #145 skrivet: 30 maj-17 kl 19:12 »
jag har ju inte kört moped sedan jag fick körkort men mina minnen var att det inte var särskilt billigt att köra moped. Min ILO drog betydligt mer än 1 dl/mil,snarare 3-4 dl.
vilka siffror kan du visa att en tvåtaktare drar under 1 dl? Ulf

Vilken 50 kubiks orginal 30 moped som helst, som är någorlunda vettigt drevad.
Din ILO måste ha gjort 80 minst.
Moped scooter 50 cc fyrtakt har jag däremot inte fått under 3 dl.
Antingen är det motorn eller variatorn som drar, tog förgivet att det var variatorn, trots tunga vikter i centrifugen som sänker varv i låga hastigheter.
« Senast ändrad: 30 maj-17 kl 19:36 av köttkyckling »

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #146 skrivet: 30 maj-17 kl 19:49 »
Vilken 50 kubiks orginal 30 moped som helst, som är någorlunda vettigt drevad.
Din ILO måste ha gjort 80 minst.
Moped scooter 50 cc fyrtakt har jag däremot inte fått under 3 dl.
Antingen är det motorn eller variatorn som drar, tog förgivet att det var variatorn, trots tunga vikter i centrifugen som sänker varv i låga hastigheter.
det finns ju bestämmelser på fart m.m som en moped får göra. drevning m.m är alltså gjord för att passa lagkraven och det är inte tillåtet att ändra. då blir det nämligen ingen moped längre utan något annat.
Nej,den gjorde som alla lagliga mopeder på den tiden runt sina 30,i medvind o nerförsbacke fick man kanske upp den till 40 men då mådde inte motorn bra.
mitt minne av mopedåren var ett evigt mekande.
Men du har väl några dokumenterade siffror att komma med för att stärka dina påståenden?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #147 skrivet: 30 maj-17 kl 20:07 »
Det kan ju tänkas att han talar om förbrukningen per engelsk mil.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #148 skrivet: 30 maj-17 kl 20:09 »
Har kört scootern och mätt själv, är det tillräckligt stärkande.
Lika en vanlig tvåtaktare.
I och för sig är scootern onödigt tung.
Samma gy6 motor används till 125 cc.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #149 skrivet: 30 maj-17 kl 20:50 »
Vad är anledningen att framhäva tvåtaktare som törstiga miljöbovar?
För att bevisa fakta i påståendet om tvåtaktare, visa en moped med fyrtaktsmotor som drar under 1 dl per mil.


För att det är sanningen.  ;D

Plocka fram forskning som visar på att du har rätt.  ;)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #150 skrivet: 30 maj-17 kl 21:06 »

För att det är sanningen.  ;D

Plocka fram forskning som visar på att du har rätt.  ;)

Den är framplockad, ska jag knäppa ett kort på decilitermåttet?

Nej man blir på gott humör när man ser trampmopeder.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #151 skrivet: 30 maj-17 kl 21:23 »
Den är framplockad, ska jag knäppa ett kort på decilitermåttet?

Nej man blir på gott humör när man ser trampmopeder.

Trovärdig forskning då......   
För din trovärdighet är helt i paritet med en del av de folkvaldas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #152 skrivet: 30 maj-17 kl 21:34 »
Lysande insikt en del här i tråden har som tror att förbrukad mängd bränsle = utsläpp och att hur något förbränns (regleras)  ger mängd utsläpp.

Får nog ta tillbaka jobberbjudandet, lika bra då någon CV inte dykt upp.

Suck...
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #153 skrivet: 31 maj-17 kl 00:34 »
14 kubikmeter luft på 1 liter bränsle, gäller alla förbränningsmotorer.
Katalysatorn renar som jag kan se smog och sot.
Luften blir genomskinligare.
Inget dåligt med det.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1635
    • -
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #154 skrivet: 31 maj-17 kl 05:23 »
Hej!
Bob Hope ville  inte flytta från Los Angeles ; litade inte på luft som inte syntes!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #155 skrivet: 31 maj-17 kl 06:09 »
Siffror på runt 0,3-0,4 l/mil låter bekanta. En kollega berättade härom dan att han faktiskt förde körjournal när han körde moped (trimmad Zündapp) i tonåren. Den höll sig ständigt runt 0,7 l/mil, någon enstaka gång lyckades han komma ner till 0,6.

Var med och hämtade en trimmad flakmoped som en bekant köpt häromdagen.
Han körde den i ca 20 mil och höll ca 75 i snitt, den drog 0,72 liter/mil.
Jag körde bakom med min Mercedes som väger drygt 1 700 kg tom och ca 2 000 kg med lasset jag hade vid tillfället, min oekonomiska bil som smutsar ner mer än moppen drog 0,47 liter/mil.

Jag har inte så bra koll, men visst visar det att TS har rätt?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #156 skrivet: 31 maj-17 kl 07:53 »
kul med ironi...

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #157 skrivet: 02 jun-17 kl 11:14 »
Disel mot bensin, trimmad flakmoped.
Att få en motor att dra mycket är nog inte så svårt.

Jag säger att det är miljövänligare att köra 25 moped än att cykla, sen får ni säga vad ni vill.
Rätt moped.
Med rätt utväxling.
Upp till 25 kg.
Som har runt 0,3-0,8 hk.
Upp till 50 kubik.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #158 skrivet: 02 jun-17 kl 11:17 »
Disel mot bensin, trimmad flakmoped.
Att få en motor att dra mycket är nog inte så svårt.

Jag säger att det är miljövänligare att köra 25 moped än att cykla, sen får ni säga vad ni vill.
Rätt moped.
Med rätt utväxling.
Upp till 25 kg.
Som har runt 0,3-0,8 hk.
Upp till 50 kubik.

Bra. ;D
Och med det så dödat du möjligheten att fortsätta diskussioner med dig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #159 skrivet: 02 jun-17 kl 11:49 »
Bra. ;D
Och med det så dödat du möjligheten att fortsätta diskussioner med dig.
det är väl knappast diskussion när TS kör med egentillverkad alternativ fakta.det är ju skitlätt att visa att 25 motorer är skitigare än en cykel (som ger noll utsläpp vid bruk)
När han dessutom snackar moped men menar något annat (ombyggda mopeder som inte är lagliga) och inte kan presentera fakta avseende bränsleförbrukning m.m så är det inte meningsfullt att diskutera.transportarbetet är ju relativt lika mellan cykel o moped så det är utsläppen det handlar om.
En koll avseende bränsleförbrukning på moderna EU-moppar uppger fabrikanterna att de ligger runt 2 dl/mil. så att min gamle ILO drog runt 3 ( sent 60-tal) var nog rättvisande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

799 gäster, 3 användare (2 dolda)
Peter and Marlin Wicks

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser