Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inga larver  (läst 1721 gånger)

petterbn

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
Inga larver
« skrivet: 14 maj-17 kl 11:57 »
Hej. Nu är det mitten av maj. Och jag har inga larver i kupan. Ska jag misstänka att drottningen är död?

/Petter

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Inga larver
« Svar #1 skrivet: 14 maj-17 kl 12:52 »
Det beror på. Är samhället litet, hur har flygvädret varit, har de haft foder, är de målmedvetna osv. Har du flera samhällen så kan du ta en yngelram uatn bin från ett annat samhälle och sätta ner. Vill du öka sannolikheten att lyckas så upprepa två gånger med 5-7 dagars mellanrum

petterbn

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
SV: Inga larver
« Svar #2 skrivet: 14 maj-17 kl 21:07 »
Hade två. Men mitt andra samhälle dog i vintras. Så det är lite bekymmersamt. De har i alla fall mycket mat kvar i kupan. Kanske jag ska spana efter en nya drottning. Hur länge klarar sig arbetarna utan drottning?

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Inga larver
« Svar #3 skrivet: 14 maj-17 kl 21:42 »
Hej. Nu är det mitten av maj. Och jag har inga larver i kupan. Ska jag misstänka att drottningen är död?

/Petter

Postat med Alternativ.nu´s app

Nej, inte nödvändigtvis. Har det varit varmt och har bina haft nåt drag de senaste veckorna?
Drottningen lägger inte ägg om det inte finns mat till ynglen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Inga larver
« Svar #4 skrivet: 15 maj-17 kl 01:45 »
Starta en liten drivfodring, 50% sockerlösning i en 2-5 L hink med ett eller två 2,5 mm hål (biforhink metoden) det räcker i två till tre veckor och får fart på drottningen om dom har pollen lagrat om inte så behöver dom även nektapoll eller motsvarande för att tända till.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Inga larver
« Svar #5 skrivet: 15 maj-17 kl 18:24 »
Starta en liten drivfodring, 50% sockerlösning i en 2-5 L hink med ett eller två 2,5 mm hål (biforhink metoden) det räcker i två till tre veckor och får fart på drottningen om dom har pollen lagrat om inte så behöver dom även nektapoll eller motsvarande för att tända till.

50/50-lösning ska tillblandas och ges i små portioner för att inte börja jäsa, vilket den gärna gör pga högt vatteninnnehåll. Har man den ovanpå en varm kupa i "två till tre veckor" så kommer den att jäsa...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

petterbn

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
SV: Inga larver
« Svar #6 skrivet: 17 maj-17 kl 22:45 »
Men dom har mycket mat i kupan. Men inget pollen. Vad är nektapoll?

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Inga larver
« Svar #7 skrivet: 17 maj-17 kl 22:50 »
50/50-lösning ska tillblandas och ges i små portioner för att inte börja jäsa, vilket den gärna gör pga högt vatteninnnehåll. Har man den ovanpå en varm kupa i "två till tre veckor" så kommer den att jäsa...
Kan verkligen en 50/50 vatten/sockerlösning börja jäsa?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Inga larver
« Svar #8 skrivet: 18 maj-17 kl 13:28 »
Kan verkligen en 50/50 vatten/sockerlösning börja jäsa?

Javisst!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Inga larver
« Svar #9 skrivet: 18 maj-17 kl 15:02 »
Javisst!
Var finns jästen i 50/50 vattensockerlösningen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Inga larver
« Svar #10 skrivet: 18 maj-17 kl 23:04 »
Var finns jästen i 50/50 vattensockerlösningen?

Fråga en kemist eller nåt. Jag vet av erfarenhet att vid kupvarm temperatur så jäser lösningen om den inte förbrukas inom nån vecka. Varför bryr jag mig som vanligt inte om, utan konstaterar bara fakta.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Inga larver
« Svar #11 skrivet: 18 maj-17 kl 23:43 »
Finns massor av olika sorters jästsvampar överallt, på huden t ex, så det går knappast att undvika


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 3 användare (1 dolda)
Okulärbesiktning av Byrålåda, Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser