Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linoljefärg utomhus, putsning lecablock, växthus.  (läst 2944 gånger)

Skogsfinne

  • Inlägg: 17
    • Dalarna
Linoljefärg utomhus, putsning lecablock, växthus.
« skrivet: 06 maj-17 kl 22:19 »
Jag  bor i södra Dalarna, igår vart det +22 och jag målade min växthus med linoljefärg, idag fortsatte jag och gjorde klart första strykningen.
Nu började det regna 5 timmar efter att jag målat, hur kommer det att påverka?
Kollade instruktionerna att man ska blanda på första strykningen 70 % rå linolja och 30 % färg, jag råkade göra tvärtom...  ::)
Jag kommer måla en gång till, undrar om jag kan måla med 70% olja och 30 färg, för att jag vill öka oljemängden för att det kommer blir fuktigt där inne..
Vill alltså få så bra impregnering som möjligt mot fukt, virket är inte impregnerat.
Tänkte även stryka bara rå linolja efter sista strykningen..? :o

Fråga 2 är grunden som jag har tänkt slamma, kan man slamma fast på natten kan vara kalt, även minusgrader?
Är det murbruk c som gäller vid slamning? har köpt murcement och tänkte blanda själv, är det sandlåda sand som gäller?

Hur viktigt är det att växthus är tätt? Det finns lite springor som jag har tänkt att laga med linoljekitt och plåtar.
Finns en fönster och dörr på andra sidan, ingen öppningsbara takfönster, taket består 2400x700 10mm tjock härdade glasrutor, skulle vara möjligt att sätta gångjärn på en fönster och göra öppningsbara, är det nödvändigt?

Har haft tanken att sätta plantorna tidigt ute i växthusen med liten värmare... därför ville jag att det skulle vara någorlunda tätt..

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Linoljefärg utomhus, putsning lecablock, växthus.
« Svar #1 skrivet: 06 maj-17 kl 23:54 »
Svar angående linoljefärg.

Visst gjorde du fel. Linoljefärg skall, om det är RIKTIG LINOLJEfärg, blandas med balsamterpentin. Inget annat.
Rå linolja torkar sakta. Hur det går när du blandat den med färg övergår min erfarenhet. Linolja "torkar" egentligen inte. Den oxiderar, d.v.s. blir hård av kontakt med luftens syre. Olja för impregnering skall läggas på FÖRE färgen.
Kanske svarar målarmäster senare. Han är proffs och har mer kunskap.

Hoppas det trots allt går bra till slut.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Skogsfinne

  • Inlägg: 17
    • Dalarna
SV: Linoljefärg utomhus, putsning lecablock, växthus.
« Svar #2 skrivet: 07 maj-17 kl 00:20 »
Svar angående linoljefärg.

Visst gjorde du fel. Linoljefärg skall, om det är RIKTIG LINOLJEfärg, blandas med balsamterpentin. Inget annat.
Rå linolja torkar sakta. Hur det går när du blandat den med färg övergår min erfarenhet. Linolja "torkar" egentligen inte. Den oxiderar, d.v.s. blir hård av kontakt med luftens syre. Olja för impregnering skall läggas på FÖRE färgen.
Kanske svarar målarmäster senare. Han är proffs och har mer kunskap.

Hoppas det trots allt går bra till slut.

Vet inte om färgen är riktig.. köpte den från byggnadsvårdsbutik och tillverkaren heter Ottoson färgmakeri AB.

https://ottossonfarg.com/wp-content/uploads/2015/01/Arbetsanvisning-Utomhus-1.pdf
Där står att det kan blandas med rå linolja...
Hoppas att det går inte hel åt skogen nu..  :)

Sjaunja

  • Inlägg: 5542
    • -
SV: Linoljefärg utomhus, putsning lecablock, växthus.
« Svar #3 skrivet: 07 maj-17 kl 00:39 »
Du har riktigt hög kvalité på färgen👍🏼

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Linoljefärg utomhus, putsning lecablock, växthus.
« Svar #4 skrivet: 07 maj-17 kl 07:59 »
Ottosson är en bra kvalite men du har nog missförstått hur man använder linoljefärg.Kan bero på urusla instruktioner från tillverkaren
Rå linolja kan blandas i men du förlänger torktiden avsevärt.fördelen är att färgen blir mer elastisk efter tork.70% är dessutom alldeles för mycket. Normalt i  utefärg har man i 10-20%.Rå linolja gör störst nytta i halvoljan .  den tränger in i virket bättre då den har mindre molekyler än kokt.
linolja används INTE för att späda färgen som en del fabrikanter säger. Det ger faktiskt helt motsatt effekt,dvs man får framtida problem med krackelering och flagning.
något som är väl känt och står i alla gamla målarböcker,min äldsta är från 1700-talet .
Anledning för att vissa fabrikanter säger som de gör är att få linoljefärgen att framstå som miljövänlig. Alltså utan skadliga lösningsmedel. de har i praktiken ingen erfarenhet hur det funkar över tid,alla fabrikanter är nämligen relativt nya på marknaden då alla tidigare med få undantag gått ifrån linoljefärg.
personligen litar jag mer på mina målarkollegor bakåt i tiden.Själv kör jag uteslutande som  målarna gjorde innan 50-talet och som jag blev lärd av den sista generationen riktiga målare som använde linolja till all målning.själv har jag nu över 40 års erfarenhet och ser ju att det stämmer. gick alltså som traditionell lärling och mina mästare var över 60 år och lärde ut alla gamla tekniker och knep som idag i stort är bortglömda.

här kommer istället instruktioner som man använt i flera hundra år och som funkar.
Nytt eller totalt renskrapat trä.
Första strykningen görs med en halvolja dvs 50% balsamterpentin 50% kokt linolja (går även att använda rå linolja men då får man torka av ev. överskott innan nästa strykning)
Nästa lager görs med linoljefärgen spädd med 20-30% balsamterpentin.Låt det gå minst ett dygn innan nästa lager. är inte lagret tillräckligt torrt kommer du att lösa upp det och färgen blir grynig och knottrig.
Mellanstrykningen görs med färgen spädd 10-15% och slutstrykningen görs ospädd.

Vill du då ha i rå linolja blandas det i färgen innan spädning så att du får samma procenttal i alla strykningar.Du får dock räkna med länge torktid mellan strykningarna.
att avsluta med ett lager ren linolja är ju egentligen bara ett fjärde lager fast utan oigment.
Däremot kan man göra det efter 5 år när glansen börjar gå ned på ytan,då återupplivar man själva ytskiktet och kulör o glans återkommer.

Anledning till att färgen skall spädas är att linoljefärg MÅSTE målas från en mager blandning till fet (alltså 100% linolja). Man får problem med vidhäftningen mellan lagren om man inte gör detta,syns efter ett antal år när färgen delar sig. Rätt målat håller en linoljefärgsyta ungefär 50 år utan större problem,sedan brukar de understa lagren  krackelera och det beror helt på att linoljefärg oxiderar ,dvs tar upp syre och oljan sönderdelas.En naturlig process och helt normalt.En linoljefärg brukar ta ca 100 år på sig för att oxidera sönder,slutprodukten blir ett vitt pulver....
 Invändig målning,alltså i boendemiljö funkar det oftast med att inte spä färgen med balsamterpentin då påfrestningarna från fukt o klimat inte är samma inomhus. Dock vet jag om flera som målat enl. fabrikantinstruktioner och fått problem med att färglagren delar sig även inomhus.Beror oftast på att linoljan inte fäst i virket,halvoljan är en väsentlig pusselbit då det är den som ger fästytan.
Lycka till. Ulf


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Linoljefärg utomhus, putsning lecablock, växthus.
« Svar #5 skrivet: 07 maj-17 kl 08:53 »
Kanske inte fungerar med färg, men jag har använt värme för att få bättre inträngning av kokt linolja.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Linoljefärg utomhus, putsning lecablock, växthus.
« Svar #6 skrivet: 07 maj-17 kl 10:44 »
Framför allt är det viktigt att träet är torrt innan det linoljas. Om porerna redan är upptagna av vatten så finns det ingen plats för linolja i dem. Och har man väl fått dit ett skikt linolja på den mest väderutsatta sidan av träet, så stoppar linoljan det mesta av vattenavdunstningen åt det hållet så att fortsatt torkning av träet bara kan ske inåt väggen, vilket går mycket långsammare.

Beträffande olika terpentinkvaliteter så står det en del om saken i en artikel som egentligen handlar om överkänslighet mot terpentin, http://runeberg.org/tektid/1937k/0034.html . Den närmast föregående artikeln handlar också om terpentinfrågor men den kanske är lite väl akademisk och svårgenomtränglig. Kritik mot överkänslighetsartikeln och ett svar på kritiken finns i http://runeberg.org/tektid/1937k/0065.html .

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Linoljefärg utomhus, putsning lecablock, växthus.
« Svar #7 skrivet: 07 maj-17 kl 11:26 »
intressant att man i första hand diskuterar hudproblem som visserligen är allvarligt men helt bortser från de nervskador som balsamterpentin ger vid långvarig exponering.
Har själv jobbat ihop med äldre målare som man kunde tro hade Parkinson och där man var tvungen att visa vilken yta som skulle målas då initiativförmågan var som bortblåst.
dessa skador ser man inte längre men hudproblemen har kommit tillbaks,nu orsakade av de kemikalier och gifter som finns i alla vattenbaserade färger. hur det ser ut i längre perspektiv avseende ev. ökad cancerrisk återstår att se. ulf

Skogsfinne

  • Inlägg: 17
    • Dalarna
SV: Linoljefärg utomhus, putsning lecablock, växthus.
« Svar #8 skrivet: 07 maj-17 kl 14:04 »
Tack för väldigt bra instruktioner Malarmaster!
Tur att det finns det folk med gamla kunskap fortfarande!
Undrar hur jag ska gå vidare med målningen nu när jag har målat lite fel blandning för att få bäst resultat? Jag har inte  bråttom och kan vänta mellan strykningarna. Som sagt, prior är att få bra impregnering mot fukt.
Har alltså målat en gång med blandning färg ca 70% rå linolje 30%.
Jag använder rå linolja just för att den ska tränga in djupare i träet, hur länge ska man vänta mellan strykningarna när man använder rå linolja?


Nästa gång vet jag hur jag ska göra rätt i från början, väldigt konstigt att tillverkaren ger missvisande instruktioner  >:(

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Linoljefärg utomhus, putsning lecablock, växthus.
« Svar #9 skrivet: 07 maj-17 kl 14:50 »
Du måste vänta med nästa strykning,känns ytan torr är det dags för nästa lager. pressar du med tummen på ytan och den skrynklar sig är det inte torrt nog.tänk på att stryka tunt,tunt.
I ditt fall när du redan kört med en fet blandning skulle jag fortsatt med det,alltså späd inte.Rå linolja används inte oblandad då den egentligen aldrig torkar ,det är den kokta som gör att det torkar. Jag har faktiskt ingen aning hur länge du måste vänta,känns ytan torr så kör nästa lager.det hänger ju lite på tempen också.
Normalt med kokt linolja så brukar det ta två dygn vid sommartemp. Vid iblandning av rå linolja 3-4 dygn.


Skogsfinne

  • Inlägg: 17
    • Dalarna
SV: Linoljefärg utomhus, putsning lecablock, växthus.
« Svar #10 skrivet: 07 maj-17 kl 23:46 »

här kommer istället instruktioner som man använt i flera hundra år och som funkar.
Nytt eller totalt renskrapat trä.
Första strykningen görs med en halvolja dvs 50% balsamterpentin 50% kokt linolja (går även att använda rå linolja men då får man torka av ev. överskott innan nästa strykning)
Nästa lager görs med linoljefärgen spädd med 20-30% balsamterpentin.Låt det gå minst ett dygn innan nästa lager. är inte lagret tillräckligt torrt kommer du att lösa upp det och färgen blir grynig och knottrig.
Mellanstrykningen görs med färgen spädd 10-15% och slutstrykningen görs ospädd.

Vill du då ha i rå linolja blandas det i färgen innan spädning så att du får samma procenttal i alla strykningar.Du får dock räkna med länge torktid mellan strykningarna.
att avsluta med ett lager ren linolja är ju egentligen bara ett fjärde lager fast utan oigment.
Däremot kan man göra det efter 5 år när glansen börjar gå ned på ytan,då återupplivar man själva ytskiktet och kulör o glans återkommer.

Anledning till att färgen skall spädas är att linoljefärg MÅSTE målas från en mager blandning till fet (alltså 100% linolja). Man får problem med vidhäftningen mellan lagren om man inte gör detta,syns efter ett antal år när färgen delar sig. Rätt målat håller en linoljefärgsyta ungefär 50 år utan större problem,sedan brukar de understa lagren  krackelera och det beror helt på att linoljefärg oxiderar ,dvs tar upp syre och oljan sönderdelas.En naturlig process och helt normalt.En linoljefärg brukar ta ca 100 år på sig för att oxidera sönder,slutprodukten blir ett vitt pulver....
 Invändig målning,alltså i boendemiljö funkar det oftast med att inte spä färgen med balsamterpentin då påfrestningarna från fukt o klimat inte är samma inomhus. Dock vet jag om flera som målat enl. fabrikantinstruktioner och fått problem med att färglagren delar sig även inomhus.Beror oftast på att linoljan inte fäst i virket,halvoljan är en väsentlig pusselbit då det är den som ger fästytan.
Lycka till. Ulf

Jag passar på att ställa några frågor när vi har en expert här, hoppas du har tålamod och svara :)

Varför föredra du att använda kokt linolja istället för rå? jag har för mig att rå olja tränger bätter in i träet än kokt, men kokt passar bättre till möbler osv för att den torkar fortare? Men om vi säger en växthus, då spelar det ingen roll hur länge det torkar, viktigare är att den får bra skydd mot fukt.

Om jag förstörde rätt, när man använder rå linolja inblandad med linoljefärg då har man samma blandning på alla strykningar, ska man då använda balsamterpentin?

Angående dina instruktioner:
När man målar nytt trä, då först med halvolja 50% balsamterpentin 50% rå linolja.
Andra strykningen, linoljefärg 70-80% späd med 20-30% balsamterpentin, ingen olja.
Tredje strykningen, färg 10-15, resten balsamterpentin?
Fjärde strykningen, bara linolja? (fet blandning..?)

Alltså man stryker fyra gånger totalt, om man skulle måla en husfasad skulle det vara ganska tidskrävande och dyrt (?) antar jag.
Fast på andra sidan är det mycket mer pigment än dagens plastfärger..

Du sa att rå olja egentligen aldrig torkar, det är väl bra på ett växthus, då jag är ute en bra impregnering.
Vet du förresten vilka temperaturer är det lämpligt att måla med linoljefärg?
Läste någonstans att linoljefärg är inte så noga med minusgrader då den inte innehåller vatten som kan frysa.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Linoljefärg utomhus, putsning lecablock, växthus.
« Svar #11 skrivet: 08 maj-17 kl 08:54 »
kokt linolja används just för att den torkar,rå linolja kan ju dessutom inte tränga in i virket efter första strykningen så den fyller ingen funktion annat än att vid utemålning  blandad med kokt ger en något större flexibilitet i färgen.Men den är ju också övergående då linoljan blir hårdare ju äldre den blir.
har dessutom aldrig hört någon som målat /tillverkat färg enbart på rå. torktiden blir ju väldigt lång mellan strykningarna.Rå linolja innehåller ju inget som främjar tork annat än oxideringen.
du använder samma färg inne som ute,linoljan klarar alla miljöer och går alltså inte att jämföra med moderna produkter som är avpassade till en särskild användning.
Vill du blanda i rå linolja i en färg avsedd för utemålning görs det i outspädd färg i samtliga burkar så du får samma procenttal rå linolja i alla blandningar.
För varje strykning/lager använder du denna färg fast utspädd med balsamterpentin enligt instruktion nedan.då använder du en mindre burk och du blandar med balsamterpentin efterhand som du målar upp färgen.

Första strykningen görs med en halvolja på allt rent trä, 50% linolja+50% balsamterpentin.
Andra strykningen görs med färg som spädes med 20-30% balsamterpentin.
tredje strykningen görs med färg spädd med 15-10% balsamterpentin.
Fjärde strykningen görs med outspädd färg.

linoljefärg kan målas med ett temperaturintervall på 10-30 grader.
minusgrader t.ex nattetid ger givetvis längre torktid men också en nedmattad färg,regn o dagg ger en skäckig färg (matta fläckar) och man bör alltså kolla vädret noga vid sista strykningen.

linoljefärg täcker mycket mer yta per liter än vanlig färg. Beror på att man måste stryka ut den tunt. målar du tjockt torkar ytskiktet men torkar inte igenom. Resultatet blir ett färglager som blir rynkigt och knottrigt då linoljefärg oxiderar,dvs tar upp syre vilket innebär att färglagret växer (blir tjockare). Målar man tunt hinner hela färglagret oxidera samtidigt och det blir jämnt o snyggt.
kostnaden avseende material ligger på ungefär samma som moderna färger om man räknar m2 pris.
kostnaden blir ju högre om du anlitar någon till jobbet då du har en extra strykning jämfört med modern färg.
En modern färg typ demidekk målas ju ungefär likartat med grundning och två strykningar.
Skillnaden är dock underhållet,ett rätt målat hus med linoljefärg håller 10-15 år mellan ommålningarna och vid ommålning behövs oftast bara en strykning.Var femtionde år kan man dock behöva ta ner fasaden till trärent igen då de understa lagren börjar krackelera.
En modern färg lovas ju hålla minst 15 år,det är troligen väldigt överdrivet då det brukar växa bra på dem beroende på husets läge.Det som däremot kan sägas är att en fasad målad med dessa plastfärger behöver lappas o lagas efter c.a 20 år pga rötskador. fasadbyten är idag ett vanligt problem.

Nackdelen med en färg som inte torkar är att allt fastnar i den och går inte att göra rent.På ytor som inte man kommer åt att beröra gör det ju mindre med en klibbig färg men annars ser jag ingen fördel.impregneringen gör du ju med halvoljan där du går om samma yta hela tiden tills du ser att den inte suger längre. Då har du fyllt porerna och träbiten kan inte ta till sig mer.


Klargörande. Mager blandning innebär att man tillsatt lösningsmedel,ju mer lösningsmedel ju magrare blandning.
                    Fet innebär att färgen är ospädd.
Lösningsmedlet är alltid balsamterpentin då den funkar ihop med linolja. Lacknafta fördärvar t.ex oxideringsprocessen och ger en längre torktid.

Linolja används aldrig till "spädning". effekten blir ju motsatt,man får alltså en färg som blir fetare än orginalfärgen då man har mer linolja i än vad pigmenten behöver.
det som händer är bara att man får en sämre täckande färg där efterkommande strykningar får svårt att fästa på.
Vid färgtillverkning är det pigmenten som bestämmer hur mycket olja som behövs,det varierar nämligen mellan de olika pigmenten.
Hoppas du fått svar på dina frågor,Ulf

Skogsfinne

  • Inlägg: 17
    • Dalarna
SV: Linoljefärg utomhus, putsning lecablock, växthus.
« Svar #12 skrivet: 08 maj-17 kl 21:27 »
Tack malarmaster!!
Nu fattar även jag!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser