Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Murblock eller natursten?  (läst 1061 gånger)

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
Murblock eller natursten?
« skrivet: 05 maj-17 kl 07:22 »
Hej hej.
Jag har grävt ett ganska stort hål för att kunna komma in under mitt hus, den framtida planen är att ha en liten källare där nere.
Men nu vill jag mura sidorna på det här hålet och ser för mig dessa två alternativen, antingen murar jag med block, eller provar jag med lite av all den sten jag har på tomten.
Fördelen som jag ser det med natursten är ju först att jag slipper köpa block, men dessutom känns det mer spännande. Block är dock enkelt och blir lätt bra.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av murning. Finns det någon här som vill hjälpa mig med fler plus och minus, någon som kanske vill avråda mig helt från ett äventyr med natursten, någon som har tips?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Murblock eller natursten?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-17 kl 08:37 »
Min erfarenhet av murning sträcker sig till två små projekt, båda gjorda i så kallade lecablock. Det är lite pyssligt att få det bra när man saknar erfarenhet. Jag antar att natursten skulle kräva mycket mer av utföraren, så jag skulle inte våga. Men och andra sidan är väl det bästa att använda lokala material?

Sen kan nog valet bero lite på miljön där du skall göra jobbet. Om det är fukt i backen så måste du dränera av en murning av natursten, men det är inte nödvändigt med leca block.

MVH
Magnus

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Murblock eller natursten?
« Svar #2 skrivet: 05 maj-17 kl 09:40 »
Aha! Berätta mer om det med dränering. Varför bör man dränera en mur av natursten men inte en lecamur? Skulle det räcka att man la en platonmatta kring muren?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Murblock eller natursten?
« Svar #3 skrivet: 05 maj-17 kl 10:03 »
Skall det återfyllas med jord eller sand mot väggen så måste den armeras och då fungerar det nog inte alls med sten

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Murblock eller natursten?
« Svar #4 skrivet: 05 maj-17 kl 11:26 »
Aha! Berätta mer om det med dränering. Varför bör man dränera en mur av natursten men inte en lecamur? Skulle det räcka att man la en platonmatta kring muren?

Som sagt, jag utger mig inte för att vara expert, med min ringa erfarenhet. Men såhär har jag förstått det:

Om en mur av natursten och murbruk får fukt emot sig så kan denna fukten ta sig in i fogarna. Om det då fryser så spricker murningen och jobbet är ogjort.

Så kallade lecablock är dränerande i sig och tål att frysa även om de är fuktiga utan att spricka. Om du har mycket vatten i backen så kan man ha typ en golvbrunn på insidan och låta fukten komma. OBS: Såklart inte om man bygger någonting där man skall bo.

Hur man gör en riktig dränering har jag ingen egen erfarenhet av alls, men enbart platonmatta tror jag inte funkar. Vattnet måste ju ledas bort på något sätt också.

MVH
Magnus


lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Murblock eller natursten?
« Svar #5 skrivet: 05 maj-17 kl 11:54 »
Den största skillnaden är att bygger du med lecablock gör du en lodrät mur med samma djup hela vägen upp. Bygger du med natursten så börjar du med stora bumlingar längst ner och minskar på storleken allt eftersom när du kommer upp i höjd. Därför så blir djupet på muren störst i basen och avtar allt eftersom upptill. Dessutom så bygger du den inte lodrät utan med en lätt lutning inåt mot jordvallen så att säga. Om du då inte använder huggen sten, då kan du göra den lodrät.
Det är kul att jobba med sten. Men allt blir typ hundra gånger jobbigare. ...och hundra gånger snyggare...  :)
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 1 användare
Veztra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser