Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindlingar på träd  (läst 1394 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Vindlingar på träd
« skrivet: 23 apr-17 kl 10:29 »
På många träd tex björkar kan man se vindlingar.  Vad gäller björk tycks de vara motsols.  Vad beror vindlingarna på och är  motsolsvridningen lika för alla trädslag? 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vindlingar på träd
« Svar #1 skrivet: 23 apr-17 kl 10:30 »
Ofta beror det på att stammen blir styvare och motstår vind bättre

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Vindlingar på träd
« Svar #2 skrivet: 23 apr-17 kl 10:44 »
Ofta beror det på att stammen blir styvare och motstår vind bättre
Men varför motsols?  Jag spånade själv med att när trädet vrider sig blir det i förlängningen mera fördelning av tyngd i balansan och  att alla grenar och blad får bättre förutsättning  till ljuset och mindre risk för att det skulle tippa åt det håll med mest ljus?   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vindlingar på träd
« Svar #3 skrivet: 23 apr-17 kl 11:57 »
Både medsolsvridning och motsolsvridning förekommer på alla våra vanliga träd men medsolsvridning är vanligare.

Ett intressant fenomen är att medsolsvridet virke vrider sig mer när det torkar än motsolsvridet. Antagligen beror det på att motsollsvridet ofta är aningen kärnbundet det vill säga att en del fibrer är vridna motsatt väg.
Därför kan man timra in någon motsolsvriden stock i en vägg medan de värst medsolsvridna stockarna inte går att timra med. Därför är det vanligt i gamla hus att golvbjälkarna är medsolsvridna. De stockarna blev över på bygget.
Båtbyggare förr i tiden letade efter medsolsvridna och motsolsvridna granar med samma vridning och klöv dem till vindor, det vill säga vridna bord. På det viset fick de vridningen i nedersta borden utan att basa och utan att använda mallar.

Björkar som har vuxit i öppen terräng kan ibland vara så kärnbundna att de inte ens går att klyva till ved. En del årsringar är medsolsvridna och andra är motsolsvridna.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogskunnig

  • Inlägg: 144
SV: Vindlingar på träd
« Svar #4 skrivet: 02 maj-17 kl 09:27 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser