Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Automatlåda håller det att dra tungt med?  (läst 2952 gånger)

Hook

  • Inlägg: 64
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
Automatlåda håller det att dra tungt med?
« skrivet: 16 mar-17 kl 17:31 »
Hittade en pickup Mitsubhishi L200 med automatlåda. Jag tänkte att ha den och dra biltransportkärra på 2,5 ton, frågan är ju om växellådan håller?
Nån som har erfarenhet av denna frågeställning?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Automatlåda håller det att dra tungt med?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-17 kl 17:34 »
Jag har hört att det inte är bra att dra tungt med automat, men gjort det med gamla Mercedes dieslar utan problem, men de har kylare för oljan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Automatlåda håller det att dra tungt med?
« Svar #2 skrivet: 16 mar-17 kl 17:42 »
Det är kanske skillnad på att dra tungt, men de håller ju för stora motorer med mycket vrid för att göra framhjulslyft vid trafikljusen.

torbjorn

  • Inlägg: 13746
    • Medelpad
SV: Automatlåda håller det att dra tungt med?
« Svar #3 skrivet: 16 mar-17 kl 18:23 »
Så länge man inte överskrider bilens tillåtna släpvagnsvikt (alltså släpvagns-bruttovikten som finns angiven i bilens registreringsbevis) så ska det inte vara något problem.

Men om man belastar en gammal automatlåda hårt så bör man vara mer noga än vanligt med att byta olja och filter i den, använda olja av rätt typ och god kvalitet osv.  Om växellådan har justerbara bromsband är det lämpligt att kolla deras inställning regelbundet. Om den har mekanisk överföring från gasspjället till växellådans regleraxel så är det också viktigt att alltid ha denna rätt inställd, för mycket slack kan göra att växellådan slirar för länge vid delgasväxling vilket sliter ner kopplingslameller och bromsband i förtid.
Det kan också vara intressant att montera en oljetempmätare för automatlådan. Om den har en särskild olja-till-luft-kylare, så håll koll på att den håller sig ren på luftsidan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Automatlåda håller det att dra tungt med?
« Svar #4 skrivet: 17 mar-17 kl 09:43 »
Har en kamrat som drar tungt med en sådan och den går fint och har inte krånglat. Underbar när man måste dra hårt fast bilen knappt rör sig. Går att växla halvautomatiskt om man hamnar i sådant läge att den byter växel lite irriterande när man hamnar mitt emellan växlar.

Automat har många fördelar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16945
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Automatlåda håller det att dra tungt med?
« Svar #5 skrivet: 17 mar-17 kl 10:03 »
Det som dödar automaten snabbt och behändigt är när man kör lådan för jävla varm.

Det händer när man låter den växla hela tiden,   Och är lätt att förhindra, öka eller sänk hastigheten elleveranserna lås växeln då främst på den lägre växeln för växlingen tyder på att det inte orkade på den högre växeln.
Om det finns olika körstilslägen ekonomi, normal, eller power sä är det bättre att välja ekonomiläget.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 3 användare (1 dolda)
mulen, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser