Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta timmerstomme?  (läst 2228 gånger)

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
Flytta timmerstomme?
« skrivet: 15 mar-17 kl 13:18 »
Hej! Jag undrar om ngn vet ungefär hur mkt man får ge för nedmontering, flytt och uppbyggnad av en gammal timmerstomme?
Tacksam för hjälp!
/Johanna

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Flytta timmerstomme?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-17 kl 13:19 »
Storlek?


/Daniel

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Flytta timmerstomme?
« Svar #2 skrivet: 15 mar-17 kl 17:22 »
Det första man skall kontrollera är om man kan få bygglov för att bygga ett timmerhus?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Flytta timmerstomme?
« Svar #3 skrivet: 15 mar-17 kl 22:31 »
Framför allt beror det på stommens skick och på hur pass ordentligt arbetet utförs.

Jag har sett ett par riktiga skräckexempel när billiga proffs flyttade svårt skadade timror och satte upp dem utan att reparera skadorna.
På ett hus fattades det en stock mitt i väggen. Den var så rutten att den hade brutits sönder i flytten så i stället blev det ett hål.
Slarviga husflyttare brukar också lämna bort drevet i knutarna så man ser rätt ut genom springorna.

Det kan gå åt en eller två månaders arbete för två man när man reparerar rötskador i en stomme enligt konstens alla regler. Sällan är en stomme i så bra skick att den inte kräver en veckas reparationsarbete av två man.
Till det tillkommer själva flyttningen. Med andra ord är reparationskostnaden minst lika stor som flyttkostnaden.

Nedmonteringen går mycket fortare än man tror medan uppmonteringen tar mer tid när reparationsarbetena bromsar.
« Senast ändrad: 15 mar-17 kl 22:38 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Flytta timmerstomme?
« Svar #4 skrivet: 16 mar-17 kl 08:54 »
Hej! Jag undrar om ngn vet ungefär hur mkt man får ge för nedmontering, flytt och uppbyggnad av en gammal timmerstomme?
Tacksam för hjälp!
/Johanna

Det man kan vara relativt övertygad om är att en sådan flytt kostar mera än ett likadant nybygge när man summerar på sista raden.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Flytta timmerstomme?
« Svar #5 skrivet: 21 mar-17 kl 21:28 »
Tack för alla goda råd!😊


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 7 användare (1 dolda)
Emil Forsberg, von tratt, skogaliten, Clary, RindertD, Lorienfields

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser