Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grund till Hönshus  (läst 3242 gånger)

Mas

  • Inlägg: 1
    • Ångermanland
Grund till Hönshus
« skrivet: 13 mar-17 kl 21:53 »
Vi är i gång med planeringen av vårt nya hönshus.
Vi har tänkt oss 1,5x2,5m i nuläget, höjden så att man kan stå raklång.
Men den stora frågan är: Vad är en lämplig grund?
Ingen av oss är någon erfaren byggare, jag har byggt kaninburar av hyfsad storlek
men inget som står stadigt och permanent fast på/i marken.
Vi har pratat om att bygga en grund av lecablock delvis nedsänkta i marken som huset
sen kan vila på och låta hönsen trampa på jordgolv, givetvis med nät nergrävt som skydd mot rovdjur.
Hur fäster man huset i blocken? Behövs det? Finns andra sätt?
Behöver man grunda med något under blocken (grus t.ex?) eller räcker det att marken är plan?
Resten av huset är i trä, brädor i varierande längd och tjocklek har vi gott om.
Alla tips är välkomna!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Grund till Hönshus
« Svar #1 skrivet: 13 mar-17 kl 22:59 »
Stampat jordgolv är inte helt optimalt.
Du riskerar att få upp markyla och fukt.

Jag skulle bygga en helventilerad krypgrund.
Dvs lägg ut lecablock eller vad du vill ha, i ditt fall om du har en cc mellan balkarna om 50 cm, 9 block. Sedan lägger du balkarna på dom. Givetvis så måste du ha kapilärbrytare som takpappen mellan balken och blocken.
Sedan bygger du en golvram. Klä den med ett vattentåligt trä. Tex plyfa.
Sedan gör du väggarna.

Det finns en hel del filmer på tuben om hur man bygger skul (shed) där du kan plocka upp en hel massa bra tips.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Grund till Hönshus
« Svar #2 skrivet: 14 mar-17 kl 09:02 »
Jordgolv är den perfekta bakteriehärden.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Grund till Hönshus
« Svar #3 skrivet: 14 mar-17 kl 12:52 »
Hej
Jag byggde för 18 år sedan hönshus. Jag ställde det på plintar med ett enkelt bjälklag och oisolerad råspont som golv. Vinden blåser fritt under. Sedan lade jag en plastmatta ovanpå råsponten. Oortodoxt men lättskött och snabbrengort, inget fastnar i plasten. Eftersom det är oisolerat under blir det inga fuktfällor. Väggar och tak isolerades med 10 cm gullfiber. Det är sällan frost inne hos hönsen trots det kalla golvet. Huset är fortfarande i gott skick utan behov av annat än ett nytt lager färg på utsidan.
Jag föredrar själv nedgrävda plintar och huset fastsatt i dem. Jag har sett friggebodar löst ställda på leca flytta sig i storm trots att de inte stod i något utsatt läge. I mitt läge är det också lerjord så jag ville få ner plintarna under tjälen så de står still.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser