Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips?  (läst 1003 gånger)

Linda-Mari

  • Inlägg: 1
    • -
tips?
« skrivet: 18 feb-17 kl 15:19 »
Jag skulle vilja få tips på hur jag kan bli mer självhushållande. Bor på landet, har jordbruk och odlar foder till andras djur. Har några hönor, kaniner, hund och katter. Finns många gamla hus på gården, dock kalla. Har inget växthus och ingen jordkällare för att förvara skörden i.. Jag skulle vilja arbeta med detta heltid men jag har kört fast och ser inte vad som går att göra. . Vet att det finns många möjligheter bara jag skulle få upp ögonen för dem . Har ni idéer så skriv ner dem bara ☺

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: tips?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-17 kl 19:23 »
Skilnadens trädgård är en praktisk blogg om odling, skörd, lagring, och om lagning av mat. Den innehåller massvis av praktiska tipps , b.l.a hur lagra grönsaker utan jordkällare. Så det jag tänker är att ni ska vara så självförsörjande på grönsaker som möjligt med hjälp av Saras tipps. Vedhanteringen är en bit som tar mycket tid, är roligt arbete och spar mycket pengar. Så (om du inte redan har) gå en motorsågskurs. Lövfäll, vänta tre veckor innan du kvistar kapar upp och kör hem. Lär dej om snickeri och husunderhåll så du kan underhålla och anpassa dina hus efter dina behov. Lär dej bokföringen så du kan ta hand om den själv. Svetsning och maskinunderhåll är en annan bit jag tror du.ska göra. Men framför alt det ska vara roligt och intressant. Om du har skog, så ta hand om den själv. Om du bedriver kontinuitetsskogsbruk ( inga hyggen) har du ett roligt arbete som också ger en hel del pengar. Se Forumet; Varsamt naturnära skogsbruk.
kretslopp

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: tips?
« Svar #2 skrivet: 19 feb-17 kl 08:28 »
Starta upp en svampodling i nån länga! ;)

Inga tråkiga champinioner utan ostronskivlingar eller de mer exotiska tex Shiitake.
Det ligger i tiden med hälsofrämjande mat, just trädlevande svampar har
medicinska effekter och bra näringsinnehåll.
Man odlar dem i påsar med halm, sågspån å spannmål vanligtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser