Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Praktisk virkesförvaring?  (läst 11378 gånger)

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
Praktisk virkesförvaring?
« skrivet: 11 dec-16 kl 09:04 »
Som gårdsägare har man alltid mängder med plank, brädor, stockar, timmer, bjälkar att spara på.

På vilket sätt (under tak) förvarar man virke bra?
Helst hade jag velat ha något liknande konsoll-hyllor alltså där man kan skjuta in virket från långsidan.
Men en sådan konstruktion hade behövt vara extremt kraftigt (och därmed dyr) för att hålla för den belastning som tyngden av mycket virke innebär.

Det mest praktiska och vanliga verkar vara hyllor med ben i både fram och bakkant vilket dock gör att man får ta i/ur virket från kortändan av hyllan.

Några andra idéer?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Praktisk virkesförvaring?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-16 kl 09:31 »
Jag tycker nog det går bra med sådana lösningar, så länge väggen bakom är stark nog och en 2x6 vägg som i mitt garage, med vikten fördelad över många reglar klarar nog mkt virke och andra grejer. Jag har liknande denna som förvar just nu:
https://www.canadianwoodworking.com/sites/default/files/images/articles/lumberrack_lead.jpg
20mm rör använde jag och 2x4or skruvade in i reglarna.

Många idéer här, väggmonterade och fristående, gjorda av trä eller metall:
https://fi.pinterest.com/explore/lumber-storage-rack/

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Praktisk virkesförvaring?
« Svar #2 skrivet: 11 dec-16 kl 09:52 »
 Mycke av mitt snickeri virke ligger uppe på uthuslogen. Det mesta 2" plank. Har två mindre dörrar i gavlarna. Trösklen är en mangel vals som snurrar när jag drar upp planken.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Praktisk virkesförvaring?
« Svar #3 skrivet: 11 dec-16 kl 10:52 »
Ibland kam man ha tur och komma över begagnade lagerhyllor med stolpe i bakkant (grenställ).

Annars borde man kunna svetsa ihop egna av U-balk eller fyrkantrör eller I-balk för ganska rimliga pengar.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Praktisk virkesförvaring?
« Svar #4 skrivet: 11 dec-16 kl 11:53 »
Jag byggde för ett antal år sedan ett fristående virkesförråd enligt principen TW föreslår. Att det blev fristående beror på att jag inte har lämpligt utrymme inomhus.
Är någon intresserad skall jag försöka leta fram högupplösta bilder från bygget. Dessa kan jag sända på vanlig mail.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Praktisk virkesförvaring?
« Svar #5 skrivet: 11 dec-16 kl 14:27 »
Förut hade jag en container med öppningsbar sida.
Fyra stående balkar mot den hela långväggen och liggande balkar ut mot sidodörrarna.
En i botten, nästa ca en meter upp och ca en meter till nästa, så det blev två hyllor. Löstagbara stolpar mellan balkarna vid dörrarna.
Ställde in två paket virke i botten, dit med stolparna och två paket till osv. Totalt hade jag sex paket virke i containern.
Uppe vid sidodörrarna var det en kraftig balk med hål vid stolparna, för att hänga kättingar ner till balkarna virket låg på, om man ville plocka ut eller fylla på utan att plocka bort allt virke ovanför.
Dörrarna på kortsidan användes om man bara ville dra ut några plank för hand och inte hela paketet via sidodörrarna.

Jag brukade hyra ut containern till de som byggde hus av lösvirke.
Här är en bild på en liknande container.

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: Praktisk virkesförvaring?
« Svar #6 skrivet: 05 jan-17 kl 09:11 »
Jag byggde för ett antal år sedan ett fristående virkesförråd enligt principen TW föreslår. Att det blev fristående beror på att jag inte har lämpligt utrymme inomhus.
Är någon intresserad skall jag försöka leta fram högupplösta bilder från bygget. Dessa kan jag sända på vanlig mail.

Jag skulle gärna vilja se några bilder

Funderar själv på hur man ska lösa virkesförvaringen på bästa sätt. Utöver att det fort blir lite större volymer när man håller på och renoverar/bygger så försöker jag såga en del själv också. Så förutom att hålla isär plank, bräder i olika dimensioner, hyvlat/ohylvlat och dessutom torkat och rått virke...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser