Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Valnöt  (läst 10152 gånger)

Rocket Man

  • Inlägg: 9
    • Finland
SV: Valnöt
« Svar #20 skrivet: 15 jan-17 kl 20:54 »
Men det yttre skalet skall du ta bort, bara det inre skall vara kvar. De skall alltså se ut som de valnötter man köper.

Jag tror faktiskt jag tvättade slemmet av dem i år :)
Så vi får se då!

Aequus

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Valnöt
« Svar #21 skrivet: 20 mar-17 kl 17:00 »
Jag tror faktiskt jag tvättade slemmet av dem i år :)
Så vi får se då

Hur går det med valnötterna kan man undra . Det är fint med Eran entusiasm men jag tror att ätbara nötter kan vara lite optimistiskt att hoppas på . Man bör dessutom veta att valnötter som man får från träd som planteras av en annan valnöt kommer inte ge "bra" nötter utan sånna som vissa beskriver , - hårda och något mindre . Anledningen till det att valnöt måste ympas annars räknas det som  "vild"  på de trakterna där man odlar för att få ätbara nötter . Äta går de dock men öppningsproceduren blir såpass besvärlig att inte värt att hålla på ens till hushåll . Ännu mindre att tänka sig som handelsvara , för de går inte sälja på torget häller .  Så odla träd ja , få nötter kanske , men äta ,- (?) tveksamt. Det finns för övrigt andra användning av växten valnöt  som medicinalväxt , till vissa åkommor ( för de som kan ) , samt inlägg i sprit . Men min gissning att vi pratar återigen om en annan mognadsgrad. Den korta sommare är boven , och snabb överslag till frost . (Därav alla frostskador)  Kul och vacker träd inget snack om .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser