Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mus gnagt på elledning.  (läst 10221 gånger)

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #60 skrivet: 13 nov-16 kl 00:39 »
Jag tror Du måste hitta en kompetent person, som kan mäta fram felet. Jag tror inte heller på värmeelement. Hellre tror jag att det är en trasig termostat. Den har jag fått byta flera gånger på min el panna på 20 år. Elpatronen har aldrig gått sönder. Torbjörn har ju beskrivid hur Du kan kolla termostaten själv.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #61 skrivet: 13 nov-16 kl 08:39 »
Okej, jag har "testat termostaten själv"  Jag vrider på ratten där jag ökar värmen, det hörs 3 klick fram till första strecket. Då ska det vara på låg värme. 40 står det på strecket.. sen finns det 5 lägen till, det står 80 på högsta strecket.

Jag tror inte jag hört dessa klick innan. De kommer så tätt inpå varann. Drar man tillbaka till noll snabbt kan det låta som det rasslar.

Det klickar bara fram till första strecket,3 gånger. Sen helt tyst.

Vem vet kanske det är termostaten..den krångla ju för 16 år sedan.Då det inte gick att få ner värmen. Då bytte en äldre elektriker den åt mig på en firma i närheten..

Den firman jag väntade i 3 veckor på för att få kablar bytta.De kom aldrig. Jag borde ringa ock kolla om den äldre elektrikern jobbar kvar. Men jag måste kontakta rörmokaren först. Jag kan inte blanda in personer som gissar sig fram.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #62 skrivet: 13 nov-16 kl 08:45 »
Är det inte två termostater i den där elkassetten? I så fall måste båda provas. Ev kan det vara så att bara den ena är åtkomlig utifrån och den andra sitter innanför kåpan.

Men det där beteendet att det hörs tre klick i snabb följd är helt som det ska. Sen skulle det naturligtvis också kunna bli jordfel i termostaten, jag har för mig att det bara ligger en tunn pappersbakelitskiva mellan spänningsförande delar och bottenplåten, det skulle kunna bli genomslag t ex om den har spruckit eller om den har börjat förkolna av en måttlig varmgång i kontakterna som har varat länge.

Jag tycker fortfarande att du INTE ska anlita någon firma som vill sälja på dig ny utrustning istället för att lösa problemet och få en nöjd kund. Leta hellre reda på någon kompetent person i närheten som inte har möjlighet att tjäna pengar på att sälja nytt. Elinstallatörer är inte nödvändigtvis bra på felsökning, det kan vara bättre med t ex någon som har gjort lumpen som signalmekaniker, styr-och-reglertekniker från processindustrin, gammal "televerksgubbe", tv-reparatör, radioamatör, klyftig bilmekaniker eller liknande.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #63 skrivet: 13 nov-16 kl 09:22 »
Jag har inga sådana kontakter. Finns absolut ingen i min närhet som begriper sig på sånt där. En erfaren elektriker är väl vad som behövs. Det är ju trots allt ström i de där apparaterna.  Jag håller låg profil nu tills detta är fixat.Jag hör av mig med ett svar senare.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #64 skrivet: 02 dec-16 kl 18:22 »
Jag fick den nya elkassetten/EH 12 LUX monterad igår. 1 December.
Det var en "ovanlig modell" ock "lång leveranstid"  ??  Ja verkligen lång reveranstid måste jag hålla med om.

Men jag får ingen värme. Jag luftade igår ock idag. Nu skulle jag stänga av vattenpumpen ock lufta där uppe sen därnere. Det har jag gjort ett antal gånger nu.

Elementen förblir kalla. Även vattenrören från elkassetten. Jag har vridit på värmen till  30 på elkassetten.

Jag har vridit på vatten till expansionskärlet "filling" står det på en svart kran. Det står på 1,5 cirka. Sen är det en röd kran oppanpå expansionskärlet som är lite mysko.vet inte exakt hur den ska stå..den släpper ut vatten om man vrider på den...den röda nålen stod rätt lågt tror jag...på 1 eller nåt.

Jag har 3 element...ett i sovrummet där jag luftat ett antal gånger..nu kommer det nog bara vatten ut...ett i hallen där det porlar mycket..jag kan inte lufta det, Jag ser ingen luftnippel på det gamla elementet..sen ett element i tvrummet...jag har luftat det.

Ska jag öka värmen ock kolla vad som händer?

Jag får väl stänga av vattenpumpen ock lufta igen sen...jag höll på med detta luftande i 2 timmar i går..ock en stund nu.

Blir det inte bättre får jag väl ringa firman igen på måndag.

Jag har annat att göra,t.ex äta osv...jag kan inte hålla på med nån här skit. Man förväntar sig ju resultat när betalar för det.

Vad allt kostar har jag ingen aning om,det blir säkert en fin överraskning innan jul.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #65 skrivet: 02 dec-16 kl 18:41 »
Nä, 50 menade jag att värmen stod på när det gäller vredet på elkassetten...jag såg fel..nu ökade jag till 65.

Vem som helst fattar ju att nåt inte är som det ska. Att inte rörmokaren fatta det med är märkligt.

Jag måste verkligen äta,sen gå upp ock göra om luftningsproceduren.

Hur vet jag överhuvudtaget att elkassetten går? det är väl ingen lampa eller nåt som lyser i den. Rätt omöjligt att veta om den på..?

Snacka om att förstöra sin fritid.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #66 skrivet: 02 dec-16 kl 19:01 »
Va äre för tomtar du lejer som inte provkör grejerna?

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #67 skrivet: 02 dec-16 kl 19:13 »
En typ välkänd firma. Har anlitat dem förr. Inga utlänningar vad jag vet.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #68 skrivet: 02 dec-16 kl 21:26 »
Varför slår Du av cirkulationspumpen före luftningen? Den skall vara på. Har Du tillräkligt med vatten i systemet. (Tryckkärlet) Det låter som det är för lite,  då får Du ju jämnt ny luft i elementen.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #69 skrivet: 02 dec-16 kl 21:41 »
Bara för att jag blev tillsagd av personalen i affären att jag skulle göra så..men så klart provar jag med pumpen på nu. Men varken ena eller andra funkar. Rören är kalla.Jag fyller ju på vatten hela tiden. med den där filling-kranen till expansionskärlet...det skulle vara på 1.5 på skalan.

Nä, jag förstår inte nåt av detta problemet.

Det porlar i elementet i hallen.Håller det på ock fyller sig eller vad?  Jag får väl låta skiten stå på tills i morrn då.
Så får jag se på mätaren på expansionskärlet om det minskat på vattnet eller trycket eller vad det nu är.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #70 skrivet: 03 dec-16 kl 00:06 »
Varför byttes hela elkassetten och inte bara den trasiga värmepatronen?

Om man betalar för ett sådant jobb så bör man också kunna kräva att installatören fyller på vatten, luftar systemet och inte åker hem förrän anläggningen är i körklart skick.

Ett sätt att kolla om elkassetten är igång är ju att hålla ett öga på elmätaren, moderna elmätare brukar kunna visa strömförbrukningen på varje fas för sig.

Tänk på att INTE köra igång elkassetten förrän hela systemet är luftat och vattenfyllt, värmepatronerna kan brännas sönder på några sekunder om man lägger spänning på dem när det inte finns vatten runt dem.

Är expansionskärlet också bytt eller fanns det där sedan tidigare? Vet du att gummiblåsan i det är hel och att det är förladdat med luft till rätt tryck?
Vem har bestämt att vattentrycket ska vara 1,5 (troligen enheten bar), och hur har man räknat/bedömt för att komma fram till den siffran?

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #71 skrivet: 03 dec-16 kl 10:24 »
Det var firman som sa att det var bäst att byta hela elkassetten i stället för att byta elpatron. Det skulle gå fortare så ock dessutom kunde nåt annat gå sönder i den gamla senare.

Nä, inget i expansionskärlet eller så i källaren är bytt.

Jag hade telefonkontakt med montören, han sa 1,5 till tryck.  Dessutom såg jag någon video i går kväll där de nämde 1,5 som tryck.

Jag bytte proppar igår.

Elmätare?   Något sånt har jag nog aldrig sett i detta gamla huset.

Jag luftade nu på morgonen igen, ock allt har varit på hela natten. Men elkassetten ock rör är helt kalla. Jag får åka bort till firman ock säga till , ska ändå ut nu.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #72 skrivet: 03 dec-16 kl 11:10 »
Det måste ju finnas en elmätare för att din elleverantör ska kunna mäta och debitera den energi du förbrukar. Om den inte sitter vid gruppcentralen så sitter den nog i ett fasadmätarskåp utomhus eller möjligen på en stolpe vid tomtgränsen. Huvudsäkringar och huvudströmbrytare brukar finnas tillsammans med elmätaren.

En tumregel för tryck i expansionskärlet är 0,5 bar + 0,1 bar per meter höjdskillnad mellan manometerns plats och den högsta punkten i värmeinstallationen (t ex ett element på övervåningen). Men 1,5 bar ställer nog inte till med några problem.
Du bör nog kolla förladdningstrycket också. Släpp ut vatten ur systemet tills manometern står på 0 och mät sedan med en tryckmätare för bildäck i luftpåfyllningsventilen på expansionskärlet. Om det inte står på expansionskärlets typskylt vad det ska ha för förladdningstryck, så fyll luft till ungefär halva det tryck du sedan tänker ha i värmesystemet.
Ett annat sätt att kolla förladdningstrycket (det fungerar dock bara om hela systemet är färdigluftat och så tätt att det inte sugs in luft någonstans om det blir undertryck) är att släppa ut vatten tills manometern står på 0, fyll sedan på vatten mycket sakta och försiktigt. Du kommer att se att manometern först stiger snabbt och sedan stiger den mycket långsammare. Trycket den visar just i brytpunkten där den går över till att stiga långsamt, är expansionskärlets förladdningstryck.
Om du mäter lufttrycket i kärlet då du har normalt vattentryck (t ex 1,5 bar) så ska det vara lika med vattentrycket. Om inte, så visar någon av manometrarna fel.

Jag skulle tro att antingen har det gjorts något grovt fel då elkassetten kopplades in, eller också har den ett överhettningsskydd som har löst ut och måste återställas för hand (det bör stå i instruktionsboken för den i så fall). I värsta fall kan värmepatronerna ha bränts sönder om den kördes igång innan den var vattenfylld.

Håller systemet vattentrycket nu, och kommer det vatten (inte luft) ur samtliga luftnipplar? Fungerar luftnipplarna på alla element eller finns det några som är t ex igenärgade eller övermålade så det inte går att få ut luft ur dem?

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #73 skrivet: 03 dec-16 kl 11:36 »
1,5 är väl ungefär rätt om huset har en övervåning och pannan är i källaren. Som Torbjörn skrev är ju höjden mellan översta elementet och Tryckkärlet avgörande. Men jag tycker det är grovt fusk av firman som bytte att åka därifrån utan att se till att allt är i ordning. Det skall du påpeka för dom och kräva att dom gör jobbet ordentligt. Hoppas du inte har betald ännu.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #74 skrivet: 25 mar-17 kl 14:15 »
Jag har glömt av den här sidan...Det var ju ett tag sen den där musen gnagt på elledningen...

Jo jag fick ju en ny Värmekassett sen. Den funkade ju inte efter det de kopplat in den...Men sen kom det en kille ock fixa så den startade..

Innan dess fick jag ju elledningen skarvad av en elektriker.

Den har funkar bra. Det knäpper till då värmepatron startar..sen tror jag den stänger av sig själv då jag eldar med ved. För det knäpper till då med.Då värmen är uppnådd.  Den gamla var helt tyst , hade inga sådana ljud för sig.

Så jag har varit nöjd hela vintern. Det har inte varit några problem.,,jag sov uppe igen sen  med låg elementvärme på ock eldade ved ock hade luftvärmepumpen på som vanligt...Den fick jag ju servad med..de slängde de där små gröna filtren i den så det så den blåste ur mer värme...osv...ock "skruvade upp den" som han kallade det..Det har inte varit någon is i den i utomhusdelen...men det har ju varit en bra vinter med.

Det har varit ganska  lite möss i huset med sen jag tätade hålet ner mot källaren. Bara 5 st. sen januari. Det var ju bra...Så allt är frid ock fröjd..ock jag har andra problem att ta itu med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 5 användare (3 dolda)
Tur-Johan, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser