Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rökugn/skåp  (läst 1583 gånger)

ripper

  • Inlägg: 100
    • Västergötland
Rökugn/skåp
« skrivet: 27 aug-16 kl 22:37 »
Har fått en galvad hydrofor som jag fundera på att göra om till kall/varmrök,!!!  Någon som gjort ?? Fördelar??nackdelar?? Vet ju att galven sitter upp t ca400 gr( svets) å så varmt hade jag inte tänkt att röka 😁😁....å vi dricker ju  vattnet som går genom!?!?!
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rökugn/skåp
« Svar #1 skrivet: 28 aug-16 kl 18:55 »
Zink smälter först vid  419,5 °C

Jag tror aldrig det blir i närheten så varmt i en kallrök att det är någon fara (måste upp i flera hundra grader för det), dessutom är det bara farligt om man andas in större mängder ånga och det märker man akut, sedan är faran överblåst om man inte märkt det ganska tydligt så har man inte blivit förgiftad.
Mindre mängder Zink är egentligen inte särskilt giftigt i sig inuti kroppen då det till någon del redan finns naturligt i kroppen.

(Har själv råkat ut för zinkförgiftning när jag svetsat och det märker man av väldigt tydligt (intensiv, skärande huvudvärk och illamående), man får vad jag vet inga men av det i små mängder även om det är obehagligt, men andas man in stora mängder ånga kan man åka på kemisk lunginflammation som inte går att bota, men jag känner bara till något enstaka fall från staterna där det inträffat och det berodde i det fallet på att man lagt doppgalvade rörstycken (dvs relativt stora mängder metall) i en het smidesugn och personen i fråga inandades detta under lång tid)

I en kallrök blir det ju sällan varmare än runt 100 grader, i snitt vill man ju ha kanske 70-90 grader som mest i en kallrök om elden slår upp i den, vilket det ju normalt inte skall göra om man eldar korrekt, skall ju inte bli kokhett i den normalt sett menar jag.

Jag tror inte ens en varmrök når upp till de aktuella temperaturerna även om man kör den hårt då vattenånga och annat kyler för mycket och elden är såpass liten.

Zink är annars ett ganska märkligt och intressant material att jobba med, det är en av få metaller som kan diffundera ut genom stål, men det sker först vid runt 5-600 grader (dvs rödglödande (eller mycket nära) för stål, så jag tror att maten brinner upp innan det händer...).

Nå, någon annan får gärna rätta mig här om jag har fel.

Man gör helt rätt i att vara försiktig och det finns inga dumma frågor.  :)
(Folk har dött för att man inte ställ frågor man tyckt var dumma om zink...)




« Senast ändrad: 28 aug-16 kl 19:05 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Rökugn/skåp
« Svar #2 skrivet: 28 aug-16 kl 19:11 »
70 - 90 grader i en kallrök!???  Hur tänkte du nu då???

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rökugn/skåp
« Svar #3 skrivet: 28 aug-16 kl 21:11 »
Felformulering i inlägget tänker jag...
Jag syftade på om det blir backbrand eller soteld i röret.

Skall väl annars vara låg temperatur i själva rökhyddan, luften därinne skall vara sval.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 11 användare (2 dolda)
xaelanar, javill, Tomas Skogstjärn, tranberga, von tratt, långfot, Esajanne, LimJans, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser