Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  22Hornet  (läst 3476 gånger)

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
22Hornet
« skrivet: 11 aug-16 kl 07:00 »
halloj går i valet å kvalet att införskaffa en sådan tingest så tänkte höra om ni har egenerfarenhet av dem som ni kan komma med? Har redan 2 kombibockar sedan tidigare som täcker in iprincip all jakt som jag pyslar med så tänkte att en studsare klass3 skulle bli ett smutt kompliment^^ låt era tanakar flöda ;)
tänkare och älskare

Gilbert

  • Gäst
SV: 22Hornet
« Svar #1 skrivet: 11 aug-16 kl 09:03 »
Många köper 22hornet för att den går några 10-tal meter längre än t ex CZ BRNO WMR. Jag köpte den senare och har också en vanlig kaliber .22 till den.

På något forum nämnde man att 22hornet var bäst på allt och på t ex toppfågel. Då protesterar inte jag då allt för många använder helmantlad övnings ammo och studsaren till toppfågel vilket jag anser vansinnigt. Kulan kommer att fara långt in till nästa socken och man vet inte vad den träffar. Det strider egentligen mot jaktreglerna angående kontrollerat kulfång.

.22hornet går att handladda, det finns i alla fall sådan utrustning men det är meningslöst. Det finns inte till .22wmr
.22hornet ammo är överlag dyrare än till .22wmr
 Inskjutning 80 meter och jakt typ 50-60 meter märker du ingen som helst skillnad. Även om .22hornet ägare anser att deras bössa är minst 100 ggr bättre, men så är det alltid fast inte i verkligheten.
.22hornet har flera olika typer av ammo och några med lite tyngre kula. Men det är fortfarande klass 3.


lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: 22Hornet
« Svar #2 skrivet: 11 aug-16 kl 23:40 »
Nog förstår jag att en 22hornet iprincip är en 22magnum på sterioider ^^ har sj en 22 magnum å en 222rem i kombi variant så i min lilla värld iaf så skulle en Hornet vara en utmärkt mellan ting bland dem 2 nå lite längre än 22magnum å låta betydligt mindre än 222rem (passar yprligt då jag har rävåteln ganska lokalt på byn) å iom sin litte mindre pjuff så far inte kulan så fasligt lågnt om man ska gämnföra me klass 2 å 1 vilket passar bra då jag jagar på ganska små å bebygda marker ^^ och handladning kommer bara att bli en rolig hobby har fått testa handlada lite me en vän :) får se om man kan knepa ihop nå riktigt bra räv å tjäder piler fram över ;) 
tänkare och älskare


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 5 användare (2 dolda)
tuslus, fri, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser