Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina ankor bråkar  (läst 1568 gånger)

Koa

  • Inlägg: 1
    • Åland
Mina ankor bråkar
« skrivet: 18 jul-16 kl 22:51 »
 I mitten av maj fick jag fem myskällingar. De var då tre veckor gamla och kläckta av en Myskanka.
Tyvärr tror jag att jag lyckats med att få bara drakar :'( då alla är lika stora. Jag fick i dag två till från samma kull som är mycket mindre och ser ut som honor. Men när jag satte ihop dom så började de som jag fick först att bita på den ena ällingen. Borde de inte vara för små för att bråka redan?
Kan det bero på att de är olika kön?
Nu har jag i alla fall satt de två nykomlingarna i en egen bur och de andra går lösa run på gården.
Då kanske de vänjer sig.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Mina ankor bråkar
« Svar #1 skrivet: 23 sep-16 kl 13:52 »
Min sju veckor gamla myskälling försökte häromdagen bita sin moster, så dina är nog gamla nog att bråka.

Jag vet inte så mycket om myskankor, men det låter väl rätt normalt att lite tjuvnyp utdelas när det kommer nykomlingar? Den nya rangordningen har ju inte etablerats.

Dock vet jag så mycket om myskankor att jag kan säga att det är en dålig idé att ha fem drakar till två honor. En drake per två honor är en bättre fördelning. Drakarna sliter ut de stackars damerna annars.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser