Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lösning för semestern  (läst 9692 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
lösning för semestern
« skrivet: 11 apr-16 kl 11:51 »
Hej

Det känns som att det är lika bra att börja att planera redan nu. Vi kommer att vara borta ifrån hemmet under två av varandra påtskillda veckor i sommar. Normalt sett så vattnar jag växthuset genom självfall från dammen. Nu skulle jag vilja ha förslag på någon fiffig lösning som gör att jag kan få vatten från dammen till bäddarna i växhuset även när jag inte är hemma.

Bevattningstimers är ju hyffsat billiga och pålitliga numer. Men de kan nog inte arbeta med så lågt tryck, eller? Pumpar som används för att få upp trycket i en tank kostar skjortan, eller?

MVH
Magnus

Gilbert

  • Gäst
SV: lösning för semestern
« Svar #1 skrivet: 11 apr-16 kl 12:04 »
Låt pumpen gå med solcell dagtid från dammen upp till lämplig höjd och behållare och använd självtrycket till att vattna med.
« Senast ändrad: 11 apr-16 kl 13:27 av Gilbert »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: lösning för semestern
« Svar #2 skrivet: 11 apr-16 kl 12:12 »
Jag köpte en liknande den här  http://www.clasohlson.com/se/Bevattningstimer/31-8190  från Biltema för några år sedan (finns inte kvar i sortimentet där). Det är en kulventil i den som vrids i öppet läge och alltså inte behöver något tryck alls.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lösning för semestern
« Svar #3 skrivet: 11 apr-16 kl 12:45 »
Låt pumpen gå med solcell dagtid från dammen upp till lämplig höjd och behållare och använd självtrycket till arr vattna med.

Självrisk det har jag redan. Dammen ligger ca 160 cm högre än växthuset. Men jag är lite osäker på hur jag styr när det skall vattnas med självtryck. Bevattningstimers är ju oftast byggda för högre tryck.

Drängen: tack för tipset, jag får åka förbi och kolla med dem.

Sen är det detdär med fördelningen. Växthuset har två bäddar. Hur lätt blir det att styra så att det fördelas lika med självtryck?

Mvh
Magnus

andtol

  • Gäst
SV: lösning för semestern
« Svar #4 skrivet: 11 apr-16 kl 14:09 »
Vi har också bevattningstimers, fungerar bra. Men ändå bra med någon som tittar till det med jämna mellanrum.

Vår timer lossnade från uttaget på väggen så vattnet stod och rann många timmar innan vi upptäckte det.


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lösning för semestern
« Svar #5 skrivet: 11 apr-16 kl 14:21 »
Vi har också bevattningstimers, fungerar bra. Men ändå bra med någon som tittar till det med jämna mellanrum.

Vår timer lossnade från uttaget på väggen så vattnet stod och rann många timmar innan vi upptäckte det.

Tja, just det problemet bör vara mindre med självfall.....Om jag hittar någon timer som passar bra. Helst skulle jag vilja kunna styra den helt manuellt från distans. Det finns billiga webkameror i hemmet.

MVH
Magnus

andtol

  • Gäst
SV: lösning för semestern
« Svar #6 skrivet: 11 apr-16 kl 14:40 »
Tja, just det problemet bör vara mindre med självfall.....Om jag hittar någon timer som passar bra. Helst skulle jag vilja kunna styra den helt manuellt från distans. Det finns billiga webkameror i hemmet.

Det borde gå att styra manuellt, ja, utan för mycket ingrepp i maskinen.

En sladd som ändrar till ON eller OFF.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lösning för semestern
« Svar #7 skrivet: 11 apr-16 kl 14:57 »
Största problemet är nog det här med självfall och det lägre trycket man får då. Wilab garden hade något de kallar för hydromat, den skall justera vattenmängd efter värmen. Det låter ju bra i teorin, undrar om det funkar och är pålitligt? Överkomligt pris var det och skall gå att köra med självtryck.

MVH
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: lösning för semestern
« Svar #8 skrivet: 11 apr-16 kl 15:09 »
Visst kan du sätta en eller ett par ledningsförmågemätare som får styra magnetventiler (eller motorventiler som den jag länkade till), men har du inte redan koll på hur lång tid du behöver ha flödet på?

andtol

  • Gäst
SV: lösning för semestern
« Svar #9 skrivet: 11 apr-16 kl 15:49 »
Det är inte så farligt med lite för mycket eller för lite vatten under en kort (en vecka) tid.

Vår gamla automat ser ut så här:



och delad så här:



den har ett uttag för någon slags koppling, vet ej vad det är. Det rektangulära hålet i mitten av bilden.



Jag skulle gissa att det är någon slags vidarekoppling eller fjärrstyrning...

Edit: det är nog ett uttag för en regnsensor, t ex http://www.gardena.com/ddoc/GARO/GARO2012_SEsv/GARO2012_SEsv__01189-20.pdf

Annars går det nog att använda flatkabeln. 6 trådar, två batteri, två till motorn och två till uttaget.


Nu har vi en sån här:



som jag inte vill dela på. :)
« Senast ändrad: 11 apr-16 kl 15:56 av Toll »

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lösning för semestern
« Svar #10 skrivet: 11 apr-16 kl 16:45 »
Visst kan du sätta en eller ett par ledningsförmågemätare som får styra magnetventiler (eller motorventiler som den jag länkade till), men har du inte redan koll på hur lång tid du behöver ha flödet på?

Växthuset är under uppbyggnad just nu, så någon järnkoll på hur mycket vatten det går åt har jag ännu inte. Men erfarenheten säger att det varierar med både Växtmassa och värme.

Någon helautomatisk lösning vill jag inte ha, det finns helt enkelt inte tillräckligt bra jordfuktighetsmätare för konsumenter. Men en lösning som bygger på fjärrstyrd bevattning i kombination med billig webbkamera lockar. Då kan man bara vattna beroende vad man ser, precis som hemma.

Men det är fortfarande saker som fungerar med självfall som jag är nyfiken på, alternativt bra pump som kan trycksätta.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: lösning för semestern
« Svar #11 skrivet: 11 apr-16 kl 16:47 »
Den du skruvat isär Toll går bra med självtryck. Man kan oftast se in i in eller utloppet om det är en motorventil som inte bryr sig om vattentrycket.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: lösning för semestern
« Svar #12 skrivet: 11 apr-16 kl 18:35 »
Du kan använda en sms styrd enhet som startar en pump. Och så vattnar du.
Kjell har en sådan, den kan du bygga på någon extra sensor förutom den inbyggda termostaten.
Har haft en sådan till bruksbilens motorvärmare under vintern och det har funkat klockrent.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: lösning för semestern
« Svar #13 skrivet: 11 apr-16 kl 18:41 »
En Rasberry Pi.. Lite hemmapulande så kan du distansstyra bevattning och se på webbkamera hur det går. :)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

andtol

  • Gäst
SV: lösning för semestern
« Svar #14 skrivet: 11 apr-16 kl 18:42 »
Den du skruvat isär Toll går bra med självtryck. Man kan oftast se in i in eller utloppet om det är en motorventil som inte bryr sig om vattentrycket.

Ja, ingen av dem bryr sig om vattentrycket.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lösning för semestern
« Svar #15 skrivet: 12 apr-16 kl 07:50 »
Styrningen har jag ganska så bra koll på, jag använder mig av tellstick net för det. Kanske lite fuskigt när man kan programmera själv, men jag är ju relativt ointresserad av teknik.

När man läser in sig så verkar de flesta bevattningstimers kunna fungera med självfall. De går ju förstås inte att koppla mot tellsticken, då behöver jag antingen en magnetventil eller en pump. Vilken pump? Vad funkar bäst med droppbevattningssystem, pump eller självfall?

MVH
Magnus

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
SV: lösning för semestern
« Svar #16 skrivet: 14 jun-16 kl 20:27 »
Vi har haft en dränkpump i en kubiktant med regnvatten den styrs med en vanlig timer. Dränkpumpen är kopplad till en vattenspridare som satt i taket på växthuset. I det nya större bågväxthuset har vi en sådan slang med hål i så att vattnet ska fördelas i alla bäddarna.
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lösning för semestern
« Svar #17 skrivet: 14 jun-16 kl 21:55 »
Jag har Kokosfiber i botten av bädden. Den suger en hel del vatten. Efter 10 dagars uppehåll i bevattningen så var både tomat och gurka fin och produktiv. Så denna semesterns lösning är klar. Ibland är det enkla bra nog. Jag kommer att ge några liter per dag via den enklaste bevattningstimers och kinesiska droppmunstycken. Detta för att hålla ytan lite fuktig och mottaglig. När jag återupptog bevattningen efter 10 dagar så sög ytan dåligt. För att göra det enkelt så blir det kranvatten. Den dagliga bevattningen när jag är hemma gör jag med en liten akvariepump från dammen.

Mvh
Magnus

ca

  • Inlägg: 248
SV: lösning för semestern
« Svar #18 skrivet: 14 jun-16 kl 22:40 »
Inga tekniska klurigheter slår en välvillig granne.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lösning för semestern
« Svar #19 skrivet: 15 jun-16 kl 09:04 »
Grannen är 85 år gammal och lite skröplig. Hon kommer att vattna blomkrukorna på terrassen. Dessutom har jag bett henne att gå in i växthuset och titta, samt att plocka till sig allt som går att plocka. Jag vill inte be henne om alltför mycket.

MVH
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 2 användare (1 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser