Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så ledsen  (läst 1694 gånger)

tossefarmor

  • Gäst
Så ledsen
« skrivet: 10 okt-15 kl 09:26 »
I går försvann mina tre sista getter. Veterinären fick komma och avliva dem. Hon konstaterade att de hade väldigt dåliga lungor. De kom från en besättning med CAE,och de hade alla denna fruktansvärda sjukdom. Så det är väldigt tomt utan dem. Men sorgen kommer väl att avta lite grann, men fy för den lede, vad tungt det var att ta bort dem alla på en och samma gång. Men jag vet att de var sjuka, så det får jag intala mig hela tiden.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Så ledsen
« Svar #1 skrivet: 10 okt-15 kl 10:20 »
Men usch så hemskt ledsamt, tossefarmor! Jag känner med dig  :'(. Hoppas att du med tiden hittar nya, friska getter även om de förstås inte kan ersätta de djur som du nu förlorat.

tossefarmor

  • Gäst
SV: Så ledsen
« Svar #2 skrivet: 10 okt-15 kl 12:19 »
Tack sussiloll !
Ja, nu ska hela stallet saneras, och stå tomt ett tag. Kanske till våren, om det förhatliga viruset är borta. Sedan ska jag luska rätt, på fria djur.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Så ledsen
« Svar #3 skrivet: 10 okt-15 kl 12:44 »
Norge har genomfört ett mycket lyckat program för att sanera bort CAE, pseudotuberkulos och paratuberkulos från polulationen, dels genom att slakta smittade besättningar men också genom att ta bort nyfödda killingar från de vuxna getterna och föda upp dem separat.. Men där gick staten in och gav stöd för de besättningar som måste tas bort.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Så ledsen
« Svar #4 skrivet: 10 okt-15 kl 17:19 »
 :'( :'(  Det finns de som har fått bort CAE ur sina besättningar utan att slakta ut, men det är mycket arbetskrävande.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Så ledsen
« Svar #5 skrivet: 10 okt-15 kl 20:19 »
Så sorgligt att höra, tossefarmor!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 6 användare (1 dolda)
fri, Gröfre Slissing, ärt, Clara Palmcrantz, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser