Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga ställning till slipsten?  (läst 5858 gånger)

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
Bygga ställning till slipsten?
« skrivet: 16 aug-15 kl 09:01 »
Hej jag köpte en rund slipsten på loppis för 50 kr och tänkte bygga en ställning till. Är det någon som har ett bra förslag hur man kan bygga. Det jag funderar mest på är vevaxeln och veven. Hur monterar man slipstenen på axeln och sedan axeln på ställningen?

Hoppas det finns någon slipad här ;)

*OBS. Måste vara en enkel ej tillkrånglad lösning. Kan inte svetsa, enbart snickra.

Hälsningar

Per

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-15 kl 09:55 »
Bygg 2 A sammanfoga på lämpligt sätt så du kan hänga stenen och på ett enkelt ha en långsmal balja där vattnet som fuktar stene skall vara. Denna skall lätt kunna plockas bort och läggas som lock på stenen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-15 kl 10:57 »
En klassisk lösning är att bygga ställningen av grovt timmer.  Två stockar, som ligger på marken, längs med axeln. På dem vilar dels vattenbaljan och dels en tvärgående stock på vardera sidan om slipstenen som lagren placeras på. Lagerbockarna tillverkas av klossar av hårt trä med en U-formad urgröpning som axeln vilar i. Den måste såklart anpassas till axelns diameter, som väljs efter hur stort hålet i slipstenen är. Axeln kan utgöras av t ex ett järnrör, som lämpligen fodras med koppar, mässing eller något annat som inte rostar vid lagerytorna. Vid ena lagret sätter man två stoppringar på axeln så att den får styrning i längsled. Om man tillverkar veven av trä så kan man ta upp ett hål i den som är lite för litet för axeln, slitsa veven på ömse sidor om hålet och dra fast den med två genomgående skruvar (t ex vagnsbult).

En klassisk metod för att sätta fast slipstenen på axeln är att gjuta med bly. Man kan också kila fast den med träkilar.

Förr använde man ofta varmvattencisternen från en skrotad vedspis som vattenbalja till slipsten, men sådana är lite för värdefulla idag. Men en avlång 5-liters glasslåda av plast bör fungera utmärkt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #3 skrivet: 16 aug-15 kl 12:01 »
En slipstensaxel skall vara fyrkantig dör man kilar fast stenen och rund där den löper i lagren. Enklaste sättet att få det till stånd är att trä en bit fyrkantrör av lämplig dimension på en axel och svetsa fast. Du blir nog tvungen att be någon metallkunnig om hjälp med axeln hur du än gör.

Lagren kan vara två stadiga klossar av björk som du borrar lämpliga hål i för axeln och så borrar du ett smörjhål på övre sidan där man kan droppa in olja med oljekanna och sedan bultar fast dem på bocken. Om du vill ha björklagren riktigt bra kan du koka dem i motorolja en stund innan du bultar fast dem.

Annars så är det hel klart en sund investering i äktenskapslycka och husfrid att skaffa en elektrisk slipsten. Att veva sliptenen åt en snicklare kan förstöra nerverna på vem som helst.
Har du tur kan du hitta en bra maskin med uppnött sten där din sten passar. Här är ett riktigt fynd som behöver få en ny sten snart:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Slipsten_med_smargel_61644366.htm?ca=2&w=2


och en till med bättre sten:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Slipsten_61418768.htm?ca=2&w=1
« Senast ändrad: 16 aug-15 kl 12:09 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #4 skrivet: 16 aug-15 kl 17:08 »
Om man ska bygga en eldriven slipsten så kan man använda baksvingen från en skrotad EU-moppe för att få en bra lagring för slipstenen samt sista steget i nedväxlingen. Den ursprungliga remvariatorn ersätter man då med en kilremstransmission från elmotorn.

Förr i tiden, då "vespor" av 50-60-talsmodell skrotades i parti och minut, så var den baksvingen med manuell växellåda populär att bygga slipstenar av. Då kunde man använda en trefasmotor med fläns som byggdes på istället för den ursprungliga bensinmotorn, så slapp man remtransmission helt och hållet och kunde dessutom tack vara växellådan välja tre olika varvtal på slipstenen.

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #5 skrivet: 16 aug-15 kl 18:33 »
Tack jag ska läsa era svar och försöka få en bild av vad jag vill göra.

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #6 skrivet: 16 aug-15 kl 18:35 »
Ni får gärna skissa hur ni tänker så blir det lättare att hänga med :)

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #7 skrivet: 16 aug-15 kl 20:49 »
Bygg 2 A sammanfoga på lämpligt sätt så du kan hänga stenen och på ett enkelt ha en långsmal balja där vattnet som fuktar stene skall vara. Denna skall lätt kunna plockas bort och läggas som lock på stenen.

Det låter som en perfekt början. Nu ska jag bara fundera ut detaljerna.

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #8 skrivet: 16 aug-15 kl 20:50 »
En klassisk lösning är att bygga ställningen av grovt timmer.  Två stockar, som ligger på marken, längs med axeln. På dem vilar dels vattenbaljan och dels en tvärgående stock på vardera sidan om slipstenen som lagren placeras på. Lagerbockarna tillverkas av klossar av hårt trä med en U-formad urgröpning som axeln vilar i. Den måste såklart anpassas till axelns diameter, som väljs efter hur stort hålet i slipstenen är. Axeln kan utgöras av t ex ett järnrör, som lämpligen fodras med koppar, mässing eller något annat som inte rostar vid lagerytorna. Vid ena lagret sätter man två stoppringar på axeln så att den får styrning i längsled. Om man tillverkar veven av trä så kan man ta upp ett hål i den som är lite för litet för axeln, slitsa veven på ömse sidor om hålet och dra fast den med två genomgående skruvar (t ex vagnsbult).

Försstår inte riktigt hur du menar.

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #9 skrivet: 16 aug-15 kl 20:55 »
En slipstensaxel skall vara fyrkantig dör man kilar fast stenen och rund där den löper i lagren. Enklaste sättet att få det till stånd är att trä en bit fyrkantrör av lämplig dimension på en axel och svetsa fast. Du blir nog tvungen att be någon metallkunnig om hjälp med axeln hur du än gör.

Lagren kan vara två stadiga klossar av björk som du borrar lämpliga hål i för axeln och så borrar du ett smörjhål på övre sidan där man kan droppa in olja med oljekanna och sedan bultar fast dem på bocken. Om du vill ha björklagren riktigt bra kan du koka dem i motorolja en stund innan du bultar fast dem.

Tar till mig och funderar vidare. Har ett järnrör som jag kan kapa i rätt längd. Men det ska vara fyrkantig axel i stenen. Jag vill inte fixa med svetsning. Måste finnas en enkel lösning. Man kan ju borra i järnröret och sätta i bulta och mutter för att det i vart fall inte ska vara runt inne i stenen. Sen ska ju röret, eller vevaxeln, sitta fast i stenen och i klossarna så att inte stenen åker fram och tillbaka. Hur?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #10 skrivet: 16 aug-15 kl 21:01 »
Försstår inte riktigt hur du menar.

Kan ordna en bild om ett par veckor.

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #11 skrivet: 18 aug-15 kl 20:35 »
Vad bra

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #12 skrivet: 18 aug-15 kl 22:13 »
Här har du en bild på hur det kan se ut. Gör en bildsök på Google så får du upp ännu fler bilder.
Sök då på slipstensbock

https://gemigfem.files.wordpress.com/2015/05/img_9258.jpg
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #13 skrivet: 18 aug-15 kl 22:21 »
Eller så tar du och lär dig att svetsa.Kan bli omständligt att snickra alla plåtarbeten.

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #14 skrivet: 19 aug-15 kl 21:31 »
Tack för bilden. Jag får väl kolla om det finns en svetsningskurs 😀

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #15 skrivet: 19 aug-15 kl 23:45 »
Kan ta en bild på en lösning på jobbet imorgon. Lägger in på kvällen.
En bit från ett bildäck funkar bra som vattenbad, om man har något gammalt sådant tillgängligt.

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #16 skrivet: 18 mar-17 kl 00:48 »
Är det nån som kan ge mig lite bra info om just kilandet med trä och hur man bör gå till väga med det ?? Jag har ett svagt minne av att nån mumlat om kilar i alträ.......?? Har en gammal slipsten från min farfar som jag inte vill riskera genom dumma experiment.......... Ställningen är delvis färdigsvetsad och lagerbockar finns....

Lars A

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #17 skrivet: 18 mar-17 kl 10:37 »
Här finns lite om träslagens fuktutvidgning. Här på gården ligger det en halv sten som förmodligen någon kilat för kraftigt en gång i tiden.

Plastkilar och polyuretangummi ;D Fast det är inte så traditionellt... Jag har bara använt stenar som varit kilade med trä, men aldrig tänkt på vad det var för träslag.


Glömde visst länken:   http://www.svenskttra.se/om-tra/att-valja-tra/tra-och-fukt/traets-fuktrorelser/
« Senast ändrad: 18 mar-17 kl 10:57 av Själv är bäste dräng »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #18 skrivet: 18 mar-17 kl 11:20 »
Snabbvuxen gran dränkt i linolja borde ge snälla kilar till en ömtålig sten.

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Bygga ställning till slipsten?
« Svar #19 skrivet: 18 mar-17 kl 15:05 »
Skall kika på det....... Förbered dig på att vara inblandad i axeln...!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser