Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elpatroner  (läst 1729 gånger)

vermania

  • Inlägg: 9
Elpatroner
« skrivet: 24 jun-15 kl 23:50 »
Hej!
Kanske inte rätt ämneskategori men känns som de flesta här kan ha koll på detta. Behöver värma stora mängder vatten (1000-1500 liter) till ca 80°. Vill helst använda el då gas eller eld inte får användas i lokalen. Hur skulle några 9kw elpatroner funka? Skulle de göra jobbet, och i så fall på hur lång tid och hur många skulle jag behöva? (I ett slutet kärl)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elpatroner
« Svar #1 skrivet: 25 jun-15 kl 00:37 »
Felpost
« Senast ändrad: 25 jun-15 kl 09:15 av Ett svart får »

  • Gäst
SV: Elpatroner
« Svar #2 skrivet: 25 jun-15 kl 06:37 »
En gång i början av nittiotalet felsökte vi en anläggning som inte kom upp i temperatur. Ingenjören förstod ingenting och sa att elpatronerna var nya. Vänta här nu. Sa du nya elpatroner? Ja- hur så? På den här tiden körde Volvo Flygmotor fortfarande med 220V och de nya var för 230V om jag inte minns fel. Alltså drygt åtta procents effektskillnad. I kombination med tankens dåliga isolering gjorde spänningsskillnaden att man inte kom upp i temperatur. Så avkylning måste också tas med i ekvationen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elpatroner
« Svar #3 skrivet: 25 jun-15 kl 07:29 »
När det gäller nätspänningsvariationer så bör man komma ihåg att tillåtna gränser i de flesta lågspänningsnät idag är -10 % , +6 %.
När spänningen nominellt är 230 V så får den alltså variera mellan 207 och 244 V i leveranspunkten (vanligtvis i kabelskåpet eller stolpen där abonnentens servisledning är ansluten till nätägarens nät), sedan kan ju ytterligare några % spänningsfall tillkomma i abonnentens egen anläggning.

Det finns många platser där nätspänningen i allmänhet ligger omkring 220 V än idag (t ex hos en av mina morbröder i en gammal villaförort utanför Stockholm, där är spänningen mycket stabil kring 218-219 V). En släkting som bor utanför Umeå (villaområde med elnät byggt på 80-talet) upptäckte att UPSen som han har till några servrar faktiskt loggar nätspänningen, när han läste ut några års loggar kunde han konstatera att spänningen brukar hålla sig mellan 225 och 232 V, undantaget ett par veckor under mars i fjol då den var nere och pendlade runt 190 V. Ingen hade dock märkt några driftstörningar i huset under den tiden. På ett annat ställe där en likadan UPS är ansluten till ett nät i glesbygd (modernt lågspänningsnät med jordkablar men högspänningsmatningen till byn sker via långa 10 kV friledningar) så brukar spänningen hålla sig mellan 230 och 240 V , ungefär 237 V medelvärde.

Ett annat problem med elpatroner är att de brukar vara dimensionerade så att resistansen i kallt tillstånd motsvarar märkeffekt vid märkspänning, när värmeelementet är varmt kan dock resistansen vara 5-10 % högre än vid rumstemperatur och då sjunker ju effekten i motsvarande grad.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Elpatroner
« Svar #4 skrivet: 25 jun-15 kl 08:43 »
För att värma 1000l från 10° till 80° går det knappt 300kWh om jag räknat rätt. Med en elpatron på 9kW borde det då ta 33 timmar. Eller tänker jag fel? Det låter högt men det är ju mycket vatten.

Antingen tänker du fel, eller så gör jag det ;)

1000 liter x 70 grader = 70 000 kcal = 81,4 kWh

Alltså tar det 9 timmar att få upp den tanken i temp, eller kanske 10 timmar med förluster inräknade.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elpatroner
« Svar #5 skrivet: 25 jun-15 kl 09:15 »
Det lät lite mer rimligt. Jag ser nu att jag gjorde fel när jag trodde det var 300kWh, det var ju kWs

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Elpatroner
« Svar #6 skrivet: 25 jun-15 kl 09:51 »
Ja, det gäller att hålla ordning på enheterna. Jag har skrivit på baksidan av miniräknaren 1 kcal=1,16Wh, eftersom det där är en omvandling jag lätt rör till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Palle500, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser