Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återställa betesmark  (läst 4572 gånger)

Hjalmar B

  • Inlägg: 4
Återställa betesmark
« skrivet: 23 maj-15 kl 19:48 »
Hej alla! Jag är helt ny på detta så jag tänkte be om lite hjälp. vi har 8 hektar blandad skog som för längesedan varit betesmark, den skall återställas på 5 års sikt nu har avverkning skett och kvar är träd som ek, hassel, lind gammal asp mm, nu till frågan vilken fårras rekommenderas, köttraser förstår jag går bort då betet inte kan räcka på många års sikt framöver, fåret får jättegärna äta sly men helst inte gnaga sönder större träd då det skall bli utvald miljö, så ras? antal att börja med?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Återställa betesmark
« Svar #1 skrivet: 23 maj-15 kl 20:14 »
20 gutar skulle nog trivas fint där, men det går i princip med vilka får som helst. Även köttraserna fungerar fast de är lite känsligare. Du vill ju att de i första hand skall sköta betet och i andra hand skall ge avkastning i slaktkroppar. Antalet får hänger givetvis på hur mycket det växer på marken, men också på om fåren får gå där året runt. Jag har t ex sen lammning i år, och då blir det gärna överväxt i betena. Här blev det ett missförstånd ett år när 2,5ha röjdes fram och hästar skulle fixa uppslaget. Mina får kom då sent dit och hade gott om bete och slypinnarna blev nästan metern innan fåren barkade dem. Såg lite tråkigt ut nå´t år, men nu är det snyggt.

Ett problem är att gräsuppslag kommer fort och med sorter som inte alltid är så smakliga. Nässlor behöver slås om de dyker upp, så blir de bra mat. Aspuppslaget fixar fåren.

Något som är tråkigt är att fåren tycker om de rara arterna också, så skall man se blommorna får man fixa med flera hagar.

Lycka till, det är kul att ta fram gammal betesmark och se den komma igen.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Återställa betesmark
« Svar #2 skrivet: 23 maj-15 kl 20:44 »
Jag har sökt samma Eu-stöd, att restaurera betesmark på 5 års sikt.
Jag har allmogefår- skogsfår, som tycker om att äta sly. Fåren hölls ju i skogen förr i tiden. Kolla på allmogefårens hemsida för de olika raserna eftersom skogsfår också delas in i undergrupper.

Som sagt blir det stort slyuppslag efter avverkning, så ett annat alternativ är att skaffa getter istället. Deras favoritföda är just sly och buskar.

Hur många får som behövs är svårt att sia om. På bra naturbetesmark brukar man räkna med 5-6 får per hektar.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Återställa betesmark
« Svar #3 skrivet: 23 maj-15 kl 22:09 »
Mina getter äter hellre gräs än sly, och de tar ju bara död på slyn, sen får man gå med röjsåg där. Skaffa någon köttras, texel är trevliga.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Återställa betesmark
« Svar #4 skrivet: 23 maj-15 kl 23:16 »
Mina getter äter hellre gräs än sly, och de tar ju bara död på slyn, sen får man gå med röjsåg där. Skaffa någon köttras, texel är trevliga.

Av vilken anledning skulle man ha köttfår som texel på ett hygge? Behöver inte de riktigt vallbete för att bli stora inför slakt?
Vad har du för getras som föredrar gräs? Kashmirgetter kanske? ;D


Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Återställa betesmark
« Svar #5 skrivet: 24 maj-15 kl 01:20 »
Vi hade texel och de gick på skogsbete med en liten äng också. De blev då riktigt stora sen ;)
Har svensk lantras, men mina getter är lite konstiga!
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Hjalmar B

  • Inlägg: 4
SV: Återställa betesmark
« Svar #6 skrivet: 24 maj-15 kl 15:30 »
Tack för alla snabba svar, gärna en köttras om de klarar sig på naturbete, jag förstår att man inte blir jätterik på detta men kan man få någon krona i överskott så vore det ju bra men det lär väl dröja lite innan slaktbilen stannar vid min brevlåda , dock så har jag möjlighet att om 5 år arrendera mera mark och utöka, är lite inne på värmlandsfår, vet ni om de gnager ner träden som skall sparas vintertid? Läste detta någonstans, än en gång tack!

Klingahund

  • Inlägg: 54
    • Småland
SV: Återställa betesmark
« Svar #7 skrivet: 24 maj-15 kl 20:14 »
Vi har gotlandsfår som håller rent från sly på våra ängsbeten. Äppelträd, lind och hagtorn har de inte rört. Jag valde gotlandsfår för att de inte får så många lamm (mindre risk för flasklamm) och för att de har årtidsbunden brunst. Baggen får vara med hela året vilket gör att man slipper ha en ensam bagge för sig själv. Tackorna är goda mödrar och jag har aldrig varit med om att en tacka inte tagit emot ett lamm. Skinnen är fantastiska även då jag slaktar dem i februari. De har slaktat in i en bra viktklasss som gett oss en liten förtjänst trots att jag tagit tillbaka skinnen. Lugna snälla och håller sig innanför stängslet. För oss är de perfekta.

Hjalmar B

  • Inlägg: 4
SV: Återställa betesmark
« Svar #8 skrivet: 25 maj-15 kl 16:58 »
Är det bara Gotlandsfår och Gutar som har brunst så att de lammar på vår/försommaren?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Återställa betesmark
« Svar #9 skrivet: 28 maj-15 kl 11:29 »
De enda raserna som har en såpass extremt tydlig höstbrunst är Gotlandsfår och Gutefår. Dessa raser kan vare sig med lock eller pock fås att brunsta annan tid på året. Det har gjorts seriösa försök för att lamm vi annan tid, men det går inte.
Om någon påstår att deras Gutar/Gotlandsfår brunstar vid andra tider än höst, så finns det en inkorsning någonstans i gruppens historia, som djurägaren inte känner till...

Alla andra fårraser vi har i Sverige, såvitt jag förstår gäller det även Ryafår, kan fås att brunsta året om.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Återställa betesmark
« Svar #10 skrivet: 28 maj-15 kl 12:09 »
Jag har numera bara en liten fårbesättning, och har blandat gute med texel och pälsfår. Än så länge har gutarnas årstidsbundna brunst fungerat även på blandraserna, fast baggen går med dem jämt. Baggen är i och för sig renrasig, men han lär nog inte tacka nej ifall någon tacka brunstar.

Hjalmar B

  • Inlägg: 4
SV: Återställa betesmark
« Svar #11 skrivet: 29 maj-15 kl 14:48 »
Nja nu lutar det faktiskt lite mot Gutar, de verkar ganska tåliga och bra, nu när det finns lite Gutefolk i min tråd så måste man passa på att fråga om 5 trådigt elstängsel blir problem med deras horn likaså har jag en liten dröm om ett mindre Bågväxthus i en framtid, horn och plasten kan det också ställa till förtret ? många frågor men bäst att lyssna på andra först och handla sedan i dessa tider/ trevlig helg H.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Återställa betesmark
« Svar #12 skrivet: 29 maj-15 kl 15:52 »
Jag har 2-5 trådar, oftast 2-2,5 mm slät järntråd, men ibland band, snöre eller tjock high tensile-tråd. De har aldrig fastnat. Däremot fastnade en i ett tillfälligt elnät (katten fastnade där också och såg ut som en ynklig kassler).

Hornen däremot gillar en del av dem att använda så brädfodra upp till höfthöjd i växthuset. Tror inte de ger sig på växthuset utifrån. Foderbordet är en utmaning också om man vill att de skall kunna köra in huvudet. Jag har från första början tillskottsfodrat mina med spannmål enligt rekommendationerna, men har de båda senaste åren endast gett hö, hösilage och ensilage av den torrare sorten. De far inte illa av det och det gör att de inte behöver stå som kor med huvudet över foderbordet på varsin plats. Man kan då i princip ge dem fodret i en slowfeed-säck.

Gutar är oftast väldigt bra får med sammanhållning, lätta födslar och så vidare. Att de i snitt får 1,5 lamm tycker jag är bra eftersom jag aldrig haft dem som enda inkomst. Och föresten så gav bidragen lika mycket som lammen då jag höll på med sådant.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Återställa betesmark
« Svar #13 skrivet: 30 maj-15 kl 10:32 »
De enda raserna som har en såpass extremt tydlig höstbrunst är Gotlandsfår och Gutefår. Dessa raser kan vare sig med lock eller pock fås att brunsta annan tid på året. Det har gjorts seriösa försök för att lamm vi annan tid, men det går inte.
Om någon påstår att deras Gutar/Gotlandsfår brunstar vid andra tider än höst, så finns det en inkorsning någonstans i gruppens historia, som djurägaren inte känner till...

Alla andra fårraser vi har i Sverige, såvitt jag förstår gäller det även Ryafår, kan fås att brunsta året om.

Har gotlandsfår och de brunstar även vinter och vårvinter om de inte betäcks på hösten. Senare än så har jag inte sett någon av dem brunsta. Renrasiga så långt bak de går att följa.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Återställa betesmark
« Svar #14 skrivet: 30 maj-15 kl 11:01 »
I den ändan har jag inte tänkt på det så mycket, men som du säger javill, så kan eftersläntrare finnas i min flock. Men hittills har ingen lammat före slutet av mars. De renrasiga gutarna höll ihop lamningen mer.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser