Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bocken kliar sig på benen hela tiden... varför?  (läst 1873 gånger)

hanna elisabeth

  • Inlägg: 52
    • Västmanland
bocken kliar sig på benen hela tiden... varför?
« skrivet: 24 apr-15 kl 19:03 »
Hej!
Min bock kliar sig ofta på alla sina fyra ben. Han spritter till och stampar i marken med benen ibland och det är uppenbart att det är något som kliar på dem. Typ att något kilar runt där i pälsen och irriterar stackarn! Jag kan inte se något och han fäller ingen päls. Mår bra i övrigt. Har sprayat tea tree oil blandat med vatten på hans ben i snart i säkert en månad från och till. men jag tycker inte att det verkar hjälpa.

Någon som vet vad det kan vara? Hittar ingen info om detta då bara symtomen är att det kliar. Alla andra som skriver om sånt här berättar om sår och kala fläckar... Och hans klåda gäller bara benen.

Tacksam om någon har någon förklaring.

mvh Hanna

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: bocken kliar sig på benen hela tiden... varför?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-15 kl 08:16 »
Jag tänker på öhhm, jaaa....den där skabben vad-den-nu-heter som gärna sätter sig på benen. Prata med din veterinär så kan hen skriva ut lämpligt preparat! En bock har ju heller inga bekymmer med mjölkkarenser och grejer, så det är smidigt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ännu Levande

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: bocken kliar sig på benen hela tiden... varför?
« Svar #2 skrivet: 03 maj-15 kl 21:23 »
Hej!
Låter inte roligt för bocken.
Tror också det kan vara skabb.
 Tänk på att behandla alla djuren!!! Helst bör Du också gödsla ut om Du har djupströbädd, och oavsett skura stallet/ligghallen med såpvatten tillsatt med T-röd. Behandla nu innan Flugorna lockas av lukten av sårig hud, annars kan bocken få ett verritabelt H*LV*T* p g a äggläggande flug >:D!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser