Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfunderingar- kan får passa mig?  (läst 2028 gånger)

Guldligan

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
Nybörjarfunderingar- kan får passa mig?
« skrivet: 10 apr-15 kl 16:51 »
Vi har ca 2 hektar åkermark som inte nyttjas och jag skulle gärna skaffa djur för nytta och nöje och en tanke som har dyft upp är att skaffa får. Men jag vet egentligen ingenting om får  ???

 Hur är det att ha får som nybörjare?
 Hur behöver de bo, kan man ha dem ute på lösdrift året om?
 Hur ofta klipper man dem, och är det svårt att lära sig själv?
 Hur mycket jobb är det med får?
 Hur kostsamt är det med får?
 Vid vilken ålder slaktar man?
 Finns det någon ras som är mer köttras än någon annan?

Just nu så är det som sagt bara en liten tanke som snurrar i huvudet, blir det seriösa funderingar på får så får jag fördjupa mig i ämnet då. Nu känns det som att det lika gärna skulle kunna bli grisar om det passar oss och våra förutsättningar bättre. Men det vet jag som sagt inte ännu vad som passar oss  :)

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Nybörjarfunderingar- kan får passa mig?
« Svar #1 skrivet: 10 apr-15 kl 17:45 »
Om du googlar på anpassad sökning under Övrigt om får, kommer olika sidor upp om nybörjarfrågor. Finns många svar där, om dina undringar!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Nybörjarfunderingar- kan får passa mig?
« Svar #2 skrivet: 10 apr-15 kl 18:20 »
1. Hur är det att ha får som nybörjare?
 2.  Hur behöver de bo, kan man ha dem ute på lösdrift året om?
 3. Hur ofta klipper man dem, och är det svårt att lära sig själv?
 4. Hur mycket jobb är det med får?
 5. Hur kostsamt är det med får?
 6. Vid vilken ålder slaktar man?
 7. Finns det någon ras som är mer köttras än någon annan?


Hej. Det finns en bok som heter "får" som är skriven av Sjödin som är bra. Läs den innan du skaffar får.
1. Ganska lättsamma djur förutom under lammningen tycker jag.
2. Ja de kan vara utegångsdjur men måste ha vindskydd under vinterhalvåret. Om du inte tänker ha lammningar klarar du dig på enklare bostad åt dem. Du behöver även ett ställe där du kan ta in ett får om någon blir sjuk. Ladugård är bra att ha.
3. Kravet är minst 1 gång per år. De flesta klipper både vår och höst.
4. Ganska mycket under vintern. Räkna med en timme om dagen om du har runt 5 får.
5. Det beror på om du tar eget hö eller om du tänker köpa hö. Har du Eu-stöd så kan du gå runt men behöver då 4ha. Det beror också på om du är bra på hitta billiga begagnade prylar eller om du tänker köpa nytt (stängsel, foderbord, etc).
6. Man går inte efter ålder utan efter vikt.
7. Texel?

Här är några bra filer att läsa:

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/djurskydd/fararet.pdf

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_12.pdf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

852 gäster, 7 användare (1 dolda)
Tur-Johan, xaelanar, LimJans, von tratt, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser