Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek och höjd på reden??  (läst 43725 gånger)

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #20 skrivet: 31 jul-11 kl 10:19 »
Problemet med höga reden är nog mera hur det går när äggen kläcker om man har ruvande hönor där. Själv har jag en höna som ruvar uppe på höloftet. Skall bli spännande att se hur hon fixar det.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #21 skrivet: 08 aug-11 kl 09:58 »
Hakar på denna fråga!
Hur stora reden måste man ha till welsumer, och på vilken höjd kan vara lagom?
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

pålle

  • Gäst
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #22 skrivet: 25 sep-11 kl 09:42 »
Vad har ni för storlek på era redden då?  sånt kan ju va bra att veta :)

AnGu

  • Inlägg: 401
    • Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #23 skrivet: 26 sep-11 kl 17:47 »
Jätte fint och bra planerat ! Lätt att ta äggen ju !

skogensrå

  • Inlägg: 43
    • Västmanland
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #24 skrivet: 26 sep-11 kl 17:58 »
Hur högt upp sitter dina reden? Planerar hönshus för fullt och läste i en bok att om redena placeras högre upp än 0,5 m så måste man ha en pinne utanför som hönsen kan hoppa upp till innan de går in i redena? Men för dina hönor verkar det gå bra utan?
hadde väldiga problem med mina reden hadde satt dom ovanpåvarran o hönsen bråkade om det övre så flyttade på det undre o det blev lungt.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #25 skrivet: 11 sep-17 kl 17:50 »
Hur högt rekommenderar ni att man sätter redena för Hedemora höns? Dels för att dom lätt ska ta sig in, men också för att ev kycklingar ska ta sig ut om de kläcks.

Jag har hittat väldigt bra plåtskåp som jag funderar på att ha till rede- lätt att rengöra och ingen ohyra som kan bita sig fast. Redena är 35*35*35. Är det bra storlek för Hedemora höns?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #26 skrivet: 11 sep-17 kl 20:05 »
70 cm till ca 1 meter upp är gångbart.
Om kycklingarna kläcks får man lyft ner dem och eller spärra av så de inte kan ramla ut.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #27 skrivet: 12 sep-17 kl 21:11 »
70 cm till ca 1 meter upp är gångbart.
Om kycklingarna kläcks får man lyft ner dem och eller spärra av så de inte kan ramla ut.
oki tack, då ska jag sätta dem på lite olika höjd tror jag, från en halvmeter och upp till en meter- så får vi se vilket rede dom gillar bäst :D
35*35*35 är det bra mått för hedemorahöns?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser